|
|
|
||
Předmět přibližuje zdravotní a sociální problematiku péče o děti předškolního věku. Poukazuje na zákonitosti růstu a vývoje v jednotlivých obdobích vývoje včetně jejich specifik. Zmiňuje důležitost preventivní péče pro optimální vývoj dítěte.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je přiblížit zdravotní a sociální problematiku péče o děti předškolního věku dle platných právních norem a postupů. Student zná vybrané platné právní normy. Student zná a umí aplikovat preventivní kroky vedoucí k ochraně zdraví a života dětí předškolního věku. Je motivován k průběžnému obnovování a upevňování nabytých vědomostí související s ochranou zdraví a života dětí. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 88 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu setkání 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 14 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 12 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 9 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 19 hodin. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
GOLDMAN, Radoslav a CICHÁ, Martina. Základy pediatrie pro pedagogy. 2., přeprac. a rozš. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 191 s. Skripta. ISBN 80-244-1477-5.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2021)
|
|
||
- V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 70 %. Student/studentka bude připuštěn/a k písemnému testu pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle. - Úspěšné absolvování testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75 %). Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (13.06.2022)
|
|
||
1.) Aspekty pediatrie. 2.) Primární a sekundární prevence v pediatrii. 3.) Rizika spjatá s předškolní zátěží. 4.) Nejčastější onemocnění v pediatrii. 5.) Akutní stavy u dětí. Předlékařská první pomoc. 6.) Děti vyžadující speciální péči – ohrožené děti. 7.) Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (14.10.2021)
|
|
||
Studující - vysvětlí význam a vzájemné propojení preprimární pedagogiky a základů pediatrie a intervence pro zdravý vývoj dítěte, - popíše organizaci a části pediatrická péče, - uvede rozdělení dětského věku z hlediska pediatrie, - vyjmenuje zásady pro očkování, - uvede základní právní normy, které souvisejí s očkováním a ochranou zdraví, - uvede příklady nemocí, proti kterým se očkují děti předkolšního věku v rámci povinného očkování, - diskutuje o vybraných fyziologických tělesných zvláštnostech při pohybových aktivitách u dětí předškolního věku, - vysvětlí fyziologická rizika, která exustjí v souvislosti se vznikem úrazu u dětí předškolního věku, - vyjmenuje a popíše nejčastější respirační onemocnění u dětí předškolního věku, - rozliší astma bronchiále od jiných onemocnění, - popíše postup laické první pomoc při astmatickém záchvatu, - určí kroky pro prevenci respiračních onemocnění u dětí předškolního věku, - vyjmenuje a popíše nejčastější alimentární onemocnění u dětí předškolního věku, - určí kroky pro prevenci alimentárních onemocnění u dětí předškolního věku, - popíše diabetes mellitus (DM), včetně typů, které jsou specifické pro děti předškoního věku, - popíše postup laické první pomoc při aktiních komplikacích diabetu, - změří a vyhodnotí hodnoty glykémie z kapilírní krve dítěte, - diskutuje o omezeních, které má dítě s DM v sousivlosti s přítomností v předškolním zařízení, - vyjmenuje a popíše nejčastější alergická onemocnění u dětí předškolního věku, - vyjmenuje základní preventivní opatření u atopického ekzému či jiných neinfekčních kožních onemonění, - uvede příklady základních preventivních opatřeních u klasických infekčních onemonění dětí předškoního věku, - vysvětlí pojem, léčbu a postup práce s dítětem postiženým tupozrakostí či jiným očním onemocněním, - rozliší velký epileptický záchvat od jiných stavů, - uvede příklady základních priorit, pravidel předlékařské první pomoci, - objasní platné (aktuální) postupy život zachraňujících úkonů dle platných guidelines u dětí předškolního věku, - popíše rozdíl mezi jednotlivými typy krvácení, - používá vhodné způsoby při ošetření při poranění měkkých tkání, - používá vhodné způsoby u tepelných poranění, - určí kroky předlékařské první pomoci při poranění zvířetem, - vysvětlí a prakticky ukáže postup předlékařské první pomoci u vybraných chronických onemocnění a úrazů dítěte předškolního věku. - popíše zajištění fungování zdravotních služeb ve školách a školských zařízeních, - uvede příklady forem násilí v rodině, - popíše formy domácího násilí včetně příkladů, - identifikuje oběti a pachatele násilí v rodině, - vysvětlí, co znamená syndrom CAN, CSA, - prokáže vztah mezi syndromem CAN, CSA a násilím v rodině, - určí, co znamená označení CSEC, - uvede na konkrétních příkladech systémové týrání, - identifikuje, co náleží do cybergroomingu, - diskutuje o rizikových faktor, které se mohou podílet na vzniku syndromu CAN, CSA, - určí a vysvětlí formy týrání dětí včetně konkrétních příkladů, - určí a vysvětlí formy zanedbávání dětí včetně konkrétních příkladů, - určí a vysvětlí formy sexuálního zneužívání dětí včetně konkrétních příkladů, - popíše Münchhausenův syndrom v zastoupení - určí nejčastější znaky, které mohu svědčit o výskytu jednotlivých forem týrání, zneužívání či zanedbávání dětí s důrazem na předškolní věk, - použije vhodné základní zásady při komunikaci s dítětem ohroženým syndromem CAN či CSA, - vysvětlí a navrhne preventivní kroky v rámci prevence syndromu CAN a CSA u dětí předškolního věku, - uvede a aplikuje základní právní normy, které souvisejí se ochranou dětí, - vysvětlí, co znamená ohlašovací povinnost, - vyjádří svými slovy k čemu slouží anatomické panenky, - prokáže souvislost mezi tělesný trestem a tělesným týráním, - uvede příklady konkrétních institucí, organizací, na které se může obracet ohrožené dítě či jiná osoba v souvislostí se syndromem CAN či CSA. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|