PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Příběh a exprese - OKMN0V292C
Anglický název: Story and expression
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (50)
letní:neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: slovenština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Jozef Zentko, Ph.D.
Anotace -
Predmet uvádza študentov do problematiky využívania expresivity v edukačnom procese primárneho vzdelávania. Študenti sa zoznámia so základnými princípmi uplatnenia expresivity v rôznych dejových a multižánrových líniách. Obsah predmetu je zameraný na spoluprácu viacerých zložiek estetickej výchovy (výtvarnej, pohybovej, literárno-slovnej, hudobnej a dramatickej), ktoré prispievajú k tvorbe výsledného diela. Študent v predmete spoznáva rôzne východiská výtvarnej tvorivosti a expresivity, technickej predstavivosti a obrazotvornosti ako aj pohybovej kreativity, rovnako získava dôležité poznatky z umeleckej edukácie v teoretických a praktických súvislostiach v kontexte primárneho vzdelávania.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (18.07.2023)
Cíl předmětu - slovenština

Predmet uvádza študentov do problematiky využívania expresivity v edukačnom procese primárneho vzdelávania.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (18.07.2023)
Deskriptory

Přímá výuka 12 hodin

Domácí příprava: 12 hodin

Samostudium: 76 hodin

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Literatura

Kováčová, B., Zentko, J. Terapeutický koncept dramatoterapie a terapie s bábkou vo včasnej starostlivosti o rodinu s dieťaťom s rizikovým vývinom (2020). VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku.

WAY. B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. PRAHA: NAKLADATELSTVÍ ISV, 1996.

FIŠER, Z. HAVLÍK, T., HORÁČEK, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU, 2010.

MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. PRAHA: IPOS, 1997.

SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (18.07.2023)
Podmínky zakončení předmětu - slovenština

Aktívna účasť na realizovaných aktivitách, ktorých výsledkom je napr. výtvarný artefakt, bábková (loutková) hra, pohybová etuda, performancia, happening a pod. Aktivní prezenční účast na obou setkáních.

Účat na prvním setkání nelze ničím jiným nahradit.

Pozdní příchod či dřívější odchod z obou setkání lze umožnit pouze tehdy, pokud nebude absence delší než 30 minut.

V případě onemocnění či jiného vážnějšího důvodu, který znemožní studentce/studentovi účast na druhém setkání, bude dotyčnému po jeho e-mailové žádosti s odůvodněním nepřítomnosti, zadána seminární práce, ve které demonstruje znalosti, dovednosti a výsledky své vlastní tvorby. Termín odevzdání této náhradní práce je nejpozději 10. 1. 2025. Pozdější odevzdání není přípustné. Náhradní práce je odevzdávána formou zaslání na e-mailovou adresu vyučujícího a v kopii na dresu garantky předmětu.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Studijní opory

http://www.artlist.cz/

http://sbirky.ngprague.cz/katalog

https://www.moma.org/

http://www.tate.org.uk/

https://www.centrepompidou.fr/

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Výsledky učení

Studentky a studenti

- jsou ochotni a schopni zapojit se do kolektivního ztvárnění příběhu zvolenou uměleckou formou 

- uplatňují uměleckou kreativitu při ztvárňování individuálních i skupinových  představ na zadané téma

- adekvátně se zapojují do řešení jednoduchých uměleckých zadání skupinovou formou a adekvátnost svého zapojení kompetentně reflektují

- jednoduše analyzují umělecký výtvor kolegů či žáků s ohledem na důstojnost všech zúčastněných a formativní funkci hodnocení

- navrhují a realizují aktivity reflektující receptivní i tvůrčí činnosti

- o svých návrzích i reflexi uvažují metakognitivně

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK