PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Výběrový seminář z didaktiky matematiky - OKMN0M290C
Anglický název: Elective seminar from mathematics education
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Mgr. Kateřina Jůzová
PhDr. Štěpán Ročák
Anotace -
Kurz je v zimním semestru tvořen dvěma moduly, ze kterých si student vybírá jeden. Modul A probíhá souběžně s kurzem prezenčního studia: Výběrový seminář z didaktiky matematiky OPMN0M367C, který bude student navštěvovat spolu se studenty prezenčního studia a plnit jeho povinnosti (středa 18.05-19.35, R217). Kurz je zaměřen na prohloubení poznatků o vyučování matematice zaměřené na budování schémat, známé jako Hejného metoda. Témata budou zaměřena jednak na prohloubení znalosti obsahu, ale i na nutné principy, které je nutno dodržovat, aby výuka matematice byla efektivní a každý žák se rozvíjel podle svých možností. Velká pozornost bude věnována diferenciaci a individualizaci a práci s gradovanými úlohami a reflexi a zvědomování procesu vlastního poznávání nových matematických pojmů, vztahů, situací. Dále se budeme věnovat práci s cíli vyučování i hodnocení žáků, práci s nadaným žákem, práci s pomůckami, práci s rodiči, přechodu z MŠ na 1. st. i přechodu z 1. st. na 2. st. ZŠ. Poznatky o HM budeme využívat při analýzách videonahrávek výukových hodin, nebo jen situací. Budeme mít prostor i pro témata, která si zvolí sami účastníci. Součástí kuru je účast na konferenci Setkání s Hejného metodou, která proběhne na fakultě v sobotu 23.11.2024. Zájemci o tento modul to písemně sdělí doc. D. Jirotková (darina.jirotkova@pedf.cuni.cz) Modul B - doporučuji studentům 5. ročníku. Kurz je zaměřen na propojení a doplnění poznatků z jednotlivých matematických a didaktických předmětů a jejich provázání na výstupní požadavky. Podkladem pro naše diskuze budou videonahrávky z hodin matematiky, které budeme analyzovat, a žákovská řešení úloh, u nichž se budeme zabývat chybami, jejich příčinami a řešitelskými strategiemi, příběhy z práce s dětmi, které budeme rozebírat. Volitelný kurz v ZS bude otevřen pouze pro 15 a více účastníků.
Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je: 

Modul A: 

Student 

- aktivně se seznámí s principy Hejného metody na základě vlastního prožitku jak v roli učitele, tak v roli žáka

- získá a prohloubí poznatky o práci s nadanými žáky s možností nahlédnout do praxe

- seznámí se s prací i tvorbou gradovaných úloh pro žáky tak, aby úlohy sloužily jednak pro diagnostiku, jednak pro individualizovanou výuku

- pozná možnosti práce s cíli a souvisejícími reflexemi 

- seznámí se s metodou analýzy videonahrávek vyučovacích hodiny

- vyzkouší si způsob tvorby série gradovaných úloh

- pozná problémy s výukou v duchu HM z praxe  (v rámci konference)

Modul B:

Student 

- získá ucelenější pohledu na matematické vzdělávání pro úroveň prvního stupně ZŠ. 

- seznámí s metodou analýzy videonahrávky

- seznámí se s analýzami žákovských řešení úloh, odhalování příčin chyb a hledání vhodných reedukačních postupů

 

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

3 kredity předpokládají, že časové zatížení studentů je celkem 75-90 h.

- přímá výuka - celkem 24h

modul A: semináře 2h týdně, 

modul B: semináře celkem 8 h + 16 h zpracování materiálů z dosavadního studia matematiky a didaktiky matematiky 

- příprava na výuku - celkem 24 h

- samostudium čtení odborné literatury - 10 h

- příprava a zpracování zápočtové práce (formou seminární práce, portfila, posteru) - 15 h

- vzájemné sdílení a posuzování seminárních prací - 5 h 

V případě distanční výuky bude uveden odkaz, kde bude probíhat výuka, jinak je vedena prezenčně.

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

Seznam literatury bude průběžně doplňován do kurz v Moodlu podle probíraných témat. 

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2022)
Sylabus

Témata pro setkání si budou studenti volit a případně i navrhovat.

Nabízená témata: 

- Budování představ žáků o čísle a číselných operacích

- Budování představ žáků o geometrických o 2D i 3D tvarech a vazbách mezi nimi

- Rozvíjení prostorové představivosti v geometrii

- pojmy míry v geometrii - obvod, obsah, objem povrch, kostra. 

- Geometrické konstrukce

- Metody  objevování a vyvozování vztahů a závislocstí, rozvoj funkčního myšlení

- práce s chybou

- práce se slovními úlohami

 - individulaizace a diferenciace ve výuce M

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Kurz je ukončen zápočtem. 

Požadavky k udělení zápočtu:

- aktivní účast (student se zapojuje do diskusí, navrhuje témata pro diskuse, sdílí své zkušenosti, referuje o nastudované odborné literatuře) 

- Vypracování zápočtové práce: studenti budou vyzváni k participaci na volbě formy zápočtové práce – např. forma portfolia, posteru, popsaného experimentu s dítětem, studie, tvorba výukového videa, …

- Úspěšná obhajoba zápočtové práce. Kritéria kvality budou stanovena po dohodě s účastníky kurzu a budou k dispozici v kurzu v Moodlu. 

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK