|
|
|
||
Kurz je v zimním semestru tvořen dvěma moduly, ze kterých si student vybírá jeden.
Modul A
probíhá souběžně s kurzem prezenčního studia: Výběrový seminář z didaktiky matematiky OPMN0M367C, který bude student navštěvovat spolu se studenty prezenčního studia a plnit jeho povinnosti (středa 18.05-19.35, R217).
Kurz je zaměřen na prohloubení poznatků o vyučování matematice zaměřené na budování schémat, známé jako Hejného metoda. Témata budou zaměřena jednak na prohloubení znalosti obsahu, ale i na nutné principy, které je nutno dodržovat, aby výuka matematice byla efektivní a každý žák se rozvíjel podle svých možností. Velká pozornost bude věnována diferenciaci a individualizaci a práci s gradovanými úlohami a reflexi a zvědomování procesu vlastního poznávání nových matematických pojmů, vztahů, situací. Dále se budeme věnovat práci s cíli vyučování i hodnocení žáků, práci s nadaným žákem, práci s pomůckami, práci s rodiči, přechodu z MŠ na 1. st. i přechodu z 1. st. na 2. st. ZŠ. Poznatky o HM budeme využívat při analýzách videonahrávek výukových hodin, nebo jen situací. Budeme mít prostor i pro témata, která si zvolí sami účastníci. Součástí kuru je účast na konferenci Setkání s Hejného metodou, která proběhne na fakultě v sobotu 23.11.2024.
Zájemci o tento modul to písemně sdělí doc. D. Jirotková (darina.jirotkova@pedf.cuni.cz)
Modul B - doporučuji studentům 5. ročníku.
Kurz je zaměřen na propojení a doplnění poznatků z jednotlivých matematických a didaktických předmětů a jejich provázání na výstupní požadavky. Podkladem pro naše diskuze budou videonahrávky z hodin matematiky, které budeme analyzovat, a žákovská řešení úloh, u nichž se budeme zabývat chybami, jejich příčinami a řešitelskými strategiemi, příběhy z práce s dětmi, které budeme rozebírat.
Volitelný kurz v ZS bude otevřen pouze pro 15 a více účastníků.
Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Cílem kurzu je: Modul A: Student - aktivně se seznámí s principy Hejného metody na základě vlastního prožitku jak v roli učitele, tak v roli žáka - získá a prohloubí poznatky o práci s nadanými žáky s možností nahlédnout do praxe - seznámí se s prací i tvorbou gradovaných úloh pro žáky tak, aby úlohy sloužily jednak pro diagnostiku, jednak pro individualizovanou výuku - pozná možnosti práce s cíli a souvisejícími reflexemi - seznámí se s metodou analýzy videonahrávek vyučovacích hodiny - vyzkouší si způsob tvorby série gradovaných úloh - pozná problémy s výukou v duchu HM z praxe (v rámci konference) Modul B: Student - získá ucelenější pohledu na matematické vzdělávání pro úroveň prvního stupně ZŠ. - seznámí s metodou analýzy videonahrávky - seznámí se s analýzami žákovských řešení úloh, odhalování příčin chyb a hledání vhodných reedukačních postupů
Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
3 kredity předpokládají, že časové zatížení studentů je celkem 75-90 h. - přímá výuka - celkem 24h modul A: semináře 2h týdně, modul B: semináře celkem 8 h + 16 h zpracování materiálů z dosavadního studia matematiky a didaktiky matematiky - příprava na výuku - celkem 24 h - samostudium čtení odborné literatury - 10 h - příprava a zpracování zápočtové práce (formou seminární práce, portfila, posteru) - 15 h - vzájemné sdílení a posuzování seminárních prací - 5 h V případě distanční výuky bude uveden odkaz, kde bude probíhat výuka, jinak je vedena prezenčně. Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Seznam literatury bude průběžně doplňován do kurz v Moodlu podle probíraných témat. Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
Témata pro setkání si budou studenti volit a případně i navrhovat. Nabízená témata: - Budování představ žáků o čísle a číselných operacích - Budování představ žáků o geometrických o 2D i 3D tvarech a vazbách mezi nimi - Rozvíjení prostorové představivosti v geometrii - pojmy míry v geometrii - obvod, obsah, objem povrch, kostra. - Geometrické konstrukce - Metody objevování a vyvozování vztahů a závislocstí, rozvoj funkčního myšlení - práce s chybou - práce se slovními úlohami - individulaizace a diferenciace ve výuce M Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
Kurz je ukončen zápočtem. Požadavky k udělení zápočtu: - aktivní účast (student se zapojuje do diskusí, navrhuje témata pro diskuse, sdílí své zkušenosti, referuje o nastudované odborné literatuře) - Vypracování zápočtové práce: studenti budou vyzváni k participaci na volbě formy zápočtové práce – např. forma portfolia, posteru, popsaného experimentu s dítětem, studie, tvorba výukového videa, … - Úspěšná obhajoba zápočtové práce. Kritéria kvality budou stanovena po dohodě s účastníky kurzu a budou k dispozici v kurzu v Moodlu. Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|