PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti I - OKMN0L137A
Anglický název: Literature for Children I
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Prerekvizity : OKMN0L128A
Záměnnost : OPMN0L137A
Je prerekvizitou pro: OKMN0L147A
Anotace -
Setkání kombinují přednáškovou a seminární formu výuky, doplňuje je praktická dílna čtení. Studenti si nosí dětské knihy, které si vybírají ze seznamu doporučené četby. Práce s těmito texty je zaměřená na reflexi čtenářského zážitku, na některou ze čtenářských strategií a na různé způsoby vedení čtenářských zápisů. Cílem nácviku čtenářské dílny je, aby studenti zakusili, jak lze ve třídě pracovat se čtenářskými zážitky, aby četli současnou českou a světovou literaturu pro děti (a získali o ní základní přehled), aby byli schopni o ní přemýšlet a hovořit – a to vše s ohledem na své budoucí žáky.
Poslední úprava: Palacká Ina, Mgr. (15.03.2023)
Deskriptory

Materiály ke kurzu v Moodlu:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11953

 

Vyčíslení studijní zátěže:

8 hod přímá výuka

28 hod samostudium studijních materiálů

22 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zkoušku

Celkem 58 hodin

 

Poslední úprava: Palacká Ina, Mgr. (15.03.2023)
Podmínky zakončení předmětu

- aktivní účast v semináři (možnost nahrazení 1 semináře účastí na přednášce a semináři v prezenčním studiu)

- seznam 10 přečtených knih z dětské literatury (přibližně polovinu vybrat z doporučeného seznamu zde: https://1url.cz/YzAf4 )

- odevzdané 3 zápisy z četby (dle zadaných kritérií, odevzdat e-mailem týden před termínem kolokvia)

- závěrečné kolokvium (pohovor nad seznam četby a zápisy z četby, proběhne prezenčně i online, termíny budou vypsané v SISu)

Poslední úprava: Palacká Ina, Mgr. (15.03.2023)
Literatura

Bettelheim, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2000. 335 s. Edice 21; sv. 14. ISBN 80-7106-290-1.

Mandys, Pavel a kol. 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vyd. V Praze: Albatros, 2013. 430 s. ISBN 978-80-00-03336-5.

Children’s Literature in Education: https://link.springer.com/journal/10583/volumes-and-issues

 

Tipy na dobré čtení pro děti (rozděleno podle věku, respektive třídy): https://ctenidetem.knihovny.cz/

Pomáháme školám k úspěchu – Pedagogické inspirace: https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/pedagogicke-inspirace

Mravenčí chůva – Online magazín o knihách pro děti: https://mravencichuva.cz/  

Nakladatelství dětské literatury: Albatros (https://www.albatros.cz/), Baobab (https://www.baobab-books.net/), Meander (https://www.meander.cz/)

Zlatá stuha: http://www.zlatastuha.cz/cs

-          Pro Vás obzvláště atraktivní sekce „Pro školy“, v níž najdete také metodické listy: http://www.zlatastuha.cz/cs/pro-skoly

Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/

SUKOVA knihovna: https://www.npmk.cz/knihovna/sukova-knihovna/suk-cteme-vsichni

Čtenářské kluby: https://new.ctenarskekluby.cz/knihy/deti-a-rodice

Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/

SUKOVA knihovna: https://www.npmk.cz/knihovna/sukova-knihovna/suk-cteme-vsichni
 

 

 

Poslední úprava: Palacká Ina, Mgr. (28.01.2023)
Sylabus

Témata:

13. února 2023

Příběhy jako způsob poznávání světa, exkurz do narativní psychologie; sociologie dětského čtenářství; čtenářská gramotnost a strategie

Tematická a žánrová mapa literatury pro děti; vztah textu a ilustrace

Vytváření čtenářských biografií, záznamy z četby a dílna čtení v praxi

 

15. března 2023

Poezie pro děti, její tradiční, moderní a experimentální linie; význam jazykové hry v rozvoji dětské představivosti 

Pohádky, jejich znaky a typologie

Dílna čtení v praxi

Poslední úprava: Palacká Ina, Mgr. (28.01.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK