PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematiky III - OKMM1M117A
Anglický název: Mathematics education III
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKNM3M032A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Prerekvizity : OKMM1M109A
Anotace -
Předmět má stejné cíle jako předměty Didaktika matematiky 1 a 2 a je jejich přímým pokračováním. U níže uvedených obsahů bude pozornost věnována didaktické rekonstrukci učiva, problémům žáků, výukovým praktikám, metodickému zpracování a reedukaci formálních poznatků: Goniometrie a trigonometrie, Práce s daty a statistika, Kombinatorika a pravděpodobnost. Specifická pozornost bude věnována problematice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v matematice (žáci s SPU a žáci talentovaní na matematiku) a gradovaným úlohám a testům v matematice.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Cíl předmětu

Studující
- analyzuje a hodnotí výukové situace v matematice z hlediska charakteristik podnětné výuky
- koncipuje výuku v tématech daných sylabem kurzu s využitím teoretických poznatků týkajících se pojmotvorného procesu, předchozích žákovských znalostí a zkušeností a chyb
- hodnotí úroveň porozumění žáků v matematice a reedukuje jejich formální poznatky
- zvažuje, hodnotí a koncipuje výuku matematiky s ohledem na žáky s různými vzdělávacími potřebami

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta

90h

Přímá výuka

 

Prezenční studium

24h

Kombinované studium

10h

Příprava na výuku

(včetně samostudia literatury, práce se studijními materiály a plnění průběžných úkolů)

 

Prezenční studium

46

Kombinované studium

60

 

 

Plnění předmětu

 

Příprava na zkoušku a zkouška

20 hodin

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (10.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast v kurzu (docházka).

Plnění úkolů v Moodle.

Ve zkouškovém období písemný test s ústní rozpravou.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Literatura

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990.

Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).

Ročenky Matematické olympiády a Matematického klokana

BLAŽKOVÁ, R. Specifické  vývojové  poruchy  učení  a  možnosti podpory   žáků  se  specifickými  vzdělávacími  potřebami  v matematice. In  Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.

BLAŽKOVÁ, R. a kol. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3

POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-326-9

Další doporučená literatura je navrhována průběžně přes Moodle.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Sylabus

Výuka goniometrie a trigonometrie

Práce s daty a statistika

Kombinatorika a pravděpodobnost

Gradované úlohy ve výuce matematiky

Žáci s SPU v matematice

Žáci talentovaní v matematice

Výuka na střední odborné škole.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
Studijní opory

Kurz v Moodle. Link bude zaslán přihlášeným studentům.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (12.09.2022)
Výsledky učení
Obsahová složka (goniometrie a trigonometrie, práce s daty a statistika, kombinatorika a pravděpodobnost)
Ve všech výše uvedených oblastech studující
- identifikuje a popíše klíčové matematické pojmy a postupy a hodnotí jejich obtížnost pro žáky
- popíše cíle v dané oblasti prostřednictvím pěti pilířů zdatnosti podle Kilpatricka
- analyzuje a zhodnotí způsoby, jakými jsou v učebnicích matematiky tyto klíčové matematické pojmy a postupy představeny
- zařadí daný pojem či postup do didaktické struktury dalších matematických pojmů a postupů
- identifikuje a popíše předchozí znalosti a zkušenosti žáků potřebné pro tyto pojmy a postupy, a to včetně těch, které mohou působit jako překážka vzniku nové znalosti
- popíše případné didaktické příčiny obtíží žáků v dané oblasti
- charakterizuje různé reprezentace klíčových matematických pojmů a postupů (např. funkce sinus, medián, kombinace), které stojí v jádru daného tématu na úrovni základní a střední školy, posoudí jejich přínosy a rizika pro kvalitu vytvořeného matematického poznatku a navrhne učební úkoly pro žáky, v nichž s těmito reprezentacemi pracují
- koncipuje podnětnou výuku klíčových matematických pojmů a postupů v souladu s teorií generických modelů až do úrovně abstraktního poznání, a to prostřednictvím učebních úloh pro žáky
- popíše příklady didaktických formalismů ve výuce matematiky a jejich možné důsledky
- popíše časté chyby a špatné představy žáků, navrhne jejich reedukaci a vhodné didaktické využití jako příležitosti pro učení
- různými metodami řeší a tvoří úlohy, popíše jejich didaktický potenciál a navrhne jejich implementaci v hodině matematiky

Další výsledky učení příslušné jednotlivým obsahům, které nejsou součástí výše uvedených výsledků
Studující
- charakterizuje žáky s SPU s ohledem na jejich osvojování matematických poznatků
- navrhne postupy, které mají kompenzovat obtíže žáků s SPU v matematice
- popíše možné přístupy k žákům talentovaným v matematice, charakterizuje některé matematické soutěže
- tvoří úlohy v matematice gradované podle obtížnosti
- popíše možné způsoby zavádějící interpretace výsledků statistických šetření
- porovná RVP pro různé typy středních škol
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK