|
|
|
||
Předmět má stejné cíle jako předměty Didaktika matematiky 1 a 2 a je jejich přímým pokračováním. U níže uvedených obsahů bude pozornost věnována didaktické rekonstrukci učiva, problémům žáků, výukovým praktikám, metodickému zpracování a reedukaci formálních poznatků: Goniometrie a trigonometrie, Práce s daty a statistika, Kombinatorika a pravděpodobnost. Specifická pozornost bude věnována problematice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v matematice (žáci s SPU a žáci talentovaní na matematiku) a gradovaným úlohám a testům v matematice.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
Studující Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Aktivní účast v kurzu (docházka). Plnění úkolů v Moodle. Ve zkouškovém období písemný test s ústní rozpravou. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika). Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar). Ročenky Matematické olympiády a Matematického klokana BLAŽKOVÁ, R. Specifické vývojové poruchy učení a možnosti podpory žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v matematice. In Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8. BLAŽKOVÁ, R. a kol. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3 POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-326-9 Další doporučená literatura je navrhována průběžně přes Moodle. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
Výuka goniometrie a trigonometrie Práce s daty a statistika Kombinatorika a pravděpodobnost Gradované úlohy ve výuce matematiky Žáci s SPU v matematice Žáci talentovaní v matematice Výuka na střední odborné škole. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (04.09.2024)
|
|
||
Kurz v Moodle. Link bude zaslán přihlášeným studentům. Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Obsahová složka (goniometrie a trigonometrie, práce s daty a statistika, kombinatorika a pravděpodobnost) Ve všech výše uvedených oblastech studující - identifikuje a popíše klíčové matematické pojmy a postupy a hodnotí jejich obtížnost pro žáky - popíše cíle v dané oblasti prostřednictvím pěti pilířů zdatnosti podle Kilpatricka - analyzuje a zhodnotí způsoby, jakými jsou v učebnicích matematiky tyto klíčové matematické pojmy a postupy představeny - zařadí daný pojem či postup do didaktické struktury dalších matematických pojmů a postupů - identifikuje a popíše předchozí znalosti a zkušenosti žáků potřebné pro tyto pojmy a postupy, a to včetně těch, které mohou působit jako překážka vzniku nové znalosti - popíše případné didaktické příčiny obtíží žáků v dané oblasti - charakterizuje různé reprezentace klíčových matematických pojmů a postupů (např. funkce sinus, medián, kombinace), které stojí v jádru daného tématu na úrovni základní a střední školy, posoudí jejich přínosy a rizika pro kvalitu vytvořeného matematického poznatku a navrhne učební úkoly pro žáky, v nichž s těmito reprezentacemi pracují - koncipuje podnětnou výuku klíčových matematických pojmů a postupů v souladu s teorií generických modelů až do úrovně abstraktního poznání, a to prostřednictvím učebních úloh pro žáky - popíše příklady didaktických formalismů ve výuce matematiky a jejich možné důsledky - popíše časté chyby a špatné představy žáků, navrhne jejich reedukaci a vhodné didaktické využití jako příležitosti pro učení - různými metodami řeší a tvoří úlohy, popíše jejich didaktický potenciál a navrhne jejich implementaci v hodině matematiky Další výsledky učení příslušné jednotlivým obsahům, které nejsou součástí výše uvedených výsledků Studující - charakterizuje žáky s SPU s ohledem na jejich osvojování matematických poznatků - navrhne postupy, které mají kompenzovat obtíže žáků s SPU v matematice - popíše možné přístupy k žákům talentovaným v matematice, charakterizuje některé matematické soutěže - tvoří úlohy v matematice gradované podle obtížnosti - popíše možné způsoby zavádějící interpretace výsledků statistických šetření - porovná RVP pro různé typy středních škol Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (05.09.2024)
|