|
|
|
||
Předmět poskytuje základní informace týkající se zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků ve školách a školských zařízeních. Problematika ochrany zdraví je předložena z právních, hygienických i pedagogických hledisek. Obsah tvoří teorie i praxe poskytování předlékařské první pomoci.
Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (12.09.2023)
|
|
||
Student: - vysvětlí teoretické základy první pomoci - vyjmenuje příklady mimořádných událostí - použije teoretické znalosti a aplikuje je ve formě praktických dovedností při řešení simulace zdravotního problému - popíše fungování záchranného systému, vyjmenujte telefonní čísla a uvede příklad správné komunikace s operátorem tísňové linky - analyzuje chyby při poskytování první pomoci - je motivován k průběžnému obnovování a upevňování nabytých vědomostí a dovedností Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (20.09.2024)
|
|
||
Příprava na semináře - 10 h, výuková videa - 20 h, praktický nácvik první pomoci - 20 h, příprava na zápočtový test - 23h, praktická příprava na zápočet - 15h Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (12.09.2023)
|
|
||
Zakončení předmětu předpokládá aktivní účast na výuce. Ukončení se skládá z testu a praktické zkoušky, kde student prokáže praktickou aplikaci teoretických znalostí v simulované situaci. Ke složení zápočtového testu lze využít 3 pokusy. Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (12.09.2023)
|
|
||
Bernatová, E. & et. al. (2017). První pomoc není věda. Praha: Český červený kříž. Fiala, M. & Vilášek, J. (2010). Vybrané kapitoly z ochrany obyvatelstva. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum. Kolektiv autorů (2017). Základy první pomoci. Praha: Český červený kříž. KOPECKÝ, M., TILCEROVÁ, E. & ŠIMAN, J. (2014). Ochrana člověka za mimořádných událostí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouc. Hanušová, J. (2014). Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Hanušová, J. (2014). Zásady předlékařské první pomoci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Hanušová, J. Pre-medical first aid competencies of selected students at the Faculty of Education, Charles University. Krakow InDebata Edukacyjna, 9, 2016/2017, 92 – 100. Malá, L.& Peřan, D. (2016). První pomoc pro všechny situace: v souladu s evropskými doporučeními 2015. Vydání první. Praha: Vyšehrad. Petržela, M. (2016). První pomoc pro každého.Praha: Grada Publishing. Zdravotník zotavovacích akcí. (2017). Praha: Český červený kříž. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
1. Základní pojmy k ochraně zdraví. 2. Mimořádné události. Základní pokyny pro obyvatelstvo v případě mimořádné události. Nejčastější mimořádné události ve škole a jejich řešení. 3. Činnost Integrovaného záchranného systému. 4. První pomoc - definice předlékařské první pomoci, priority, pravidla, cíle. 5. Základní vyšetření. Život zachraňující výkony - guidelines. 6. První pomoc při zástavě krvácení, včetně ošetření ran. 7. Stabilizovaná poloha. Poranění páteře, zlomeniny, poranění kloubů. 8. Popáleniny, opařeniny, úrazy elektrickým proudem. Úpal, úžeh, omrzliny a podchlazení. 9. Kolapsové a šokové stavy. Bodnutí hmyzem, uštknutí hadem, pokousání. 10. První pomoc u vybraných onemocnění a úrazů. Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (20.09.2024)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8982 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (23.01.2020)
|
|
||
Student: - vysvětlí základní pojmy k ochraně zdraví - ochrana obyvatelstva, havárie, integrovaný záchranný systém, záchranné práce, likvidační práce, varování obyvatelstva, evakuace, krizová situace, krizové řízení, varování obyvatelstva, improvizovaná ochrana, humanitární pomoc, nouzové přežití, krizová infrastruktura, BOZP, PO, dozor nad žáky, školní úraz - vyjmenuje základní vybavení evakuačního zavazadla - rozpozná zkoušku a ostrou "všeobecnou výstrahu" - vysvětlí epidemiologii školních úrazů - vysvětlí evidenci školních úrazů - vyjmenuje základní vybavení lékárničky ve školním prostředí a autolékárničky - uvede příklady mimořádné události - zhodnotí vhodné a nevhodné chování během mimořádných událostí - popíše složky integrovaného záchranného systému a vysvětlí jejich funkce - vysvětlí postup při komunikaci s operátorem krizové linky - porovná fungování národní linky s mezinárodní linkou 112 - definuje předlékařskou první pomoc, její priority, pravidla a cíle - uvede příklady možného vyproštění a transportu zraněných v závislosti na situaci - použije techniky základního vyšetření pohledem, pohmatem, čichem a sluchem - vyjmenuje příklady obvazových technik a vysvětlí jejich vhodné použití - použije a předvede život zachraňující výkony na figuríně - porovná život zachraňující úkony pro různé věkové skupiny zraněných - roztřídí simulovaná zranění dle závažnosti - předvede ošetření simulovaného zranění na základě teoretických znalostí - předvede zástavu krvácení a ošetření různých ran - předvede ošetření popálenin a omrzlin - obhájí zvolený postup při ošetření simulovaných zranění - předvede stabilizovanou polohu a uvede příklady použití v praxi - předvede vhodné polohy při ošetření či úlevové polohy - předvede základní obvazové techniky a vysvětlí jejich vhodné použití - předvede ošetření zlomenin a poraněných kloubů - vysvětlí a předvede ošetření bodnutí hmyzem a při uštknutí hadem - klasifikuje poruchy vědomí z hlediska kvalitativního i kvantitativního - klasifikuje krvácení dle místa a závažnosti - vysvětlí a předvede vyprošťování, transport při podezření na poranění páteře - vysvětlí a předvede protišoková opatření - 5P - vysvětlí první pomoc při úpalu a úžehu a při podchlazení Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (20.09.2024)
|