PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Řízení pedagogického procesu II - OKBU1U113A
Anglický název: Management of Educational Process
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (55)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Anotace -
Předmět Řízení pedagogického procesu II je zaměřen na moderní trendy a budoucí scénáře ve školském managementu s důrazem na efektivní řízení pedagogického procesu. Studující se seznámí s implementací digitálních kompetencí do školních vzdělávacích programů (ŠVP), s využitím umělé inteligence (AI) a virtuálního co-teachingu. Předmět se rovněž zabývá pedagogickým procesem v kontextu digitalizace a rozvojem dovedností potřebných pro efektivní řízení změn ve školách a školských zařízeních. Po absolvování kurzu budou studující vybaveni teoretickými i praktickými nástroji pro řízení změn a budou schopni aplikovat své poznatky v širším kontextu vzdělávacích reforem.
Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je připravit studující na efektivní řízení pedagogických procesů v kontextu současných a budoucích výzev vzdělávacího prostředí. Studující získají kompetence pro implementaci digitálních nástrojů, AI a virtuálního co-teachingu do školní praxe, a rozvinou dovednosti nezbytné pro plánování a řízení změn ve školách.

Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.     
Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

 

 Splnění všech distančních aktivit a online testů

·             Test ke scénářům školy budoucnosti

·             Test ke kritériím ČŠI

·             Test k tučňákům

·             Test ke změně dle J.Kottera

·             Test k dalším modelům změny

·             Výstup ze skupinové práce výběr změny (ve složce)

·             Výstup ze skupinové práce k předjímání reakcí lidí (ve složce)

·             Výstup ze skupinové práce ke scénáři změny (ve složce)

Všechny výstupy – obrázky, printscreen, link apod. nutno rovněž vložit do padletu v horní

liště v MS Teams pod svoje jméno do termínu zkoušky  

 

Zkouška ve zkouškovém období dle harmonogramu ak.roku:

Skupinová online prezentace řízení změny.

Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

KOTTER, John P., 2015. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 2., aktualizované vydání. Přeložil Hana ŠKAPOVÁ, přeložil Michal ČAKRT. Praha: Management Press. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-726-1314-4.

KOTTER, John P. a Holger RATHGEBER, 2008. Náš ledovec se rozpouští: připravte se na změnu a úspěch za jakýchkoliv podmínek. Praha: Pragma. ISBN 9788073491000.

SVOBODOVÁ, Zuzana, 2021. Řízení pedagogického procesu II. Online. Praha: Pedagogická Fakulta UK. ISBN 978-80-7603-304-7. Dostupné z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/rizeni-pedagogickeho-procesu-ii

TROJANOVÁ, Irena a Václav TROJAN, 2016. Příběh změny. Bratislava: Raabe. ISBN 978-80-8140-237-1.

zákonná úprava činnosti České školní inspekce v zákoně č. 561/2004 Sb.

výstupy činnosti České školní inspekce dostupné na webu csicr.cz

pravomoci ředitele a zřizovatele při státní kontrole a veřejnosprávní kontrole podle zákona č. 320/2001 Sb.

www.edu.cz

aktuální texty RVP   

Doporučení pro využívání umělé inteligence na základních a středních školách: https://revize.edu.cz/ke-stazeni#ai

   

Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Sylabus
  1.     Scénáře školy budoucnosti

    2.     Změny v RVP,  digitalizace a umělá inteligence

    3.     Implementace nové informatiky a digitální kompetence do pedagogického procesu a ŠVP

    4.     Řízení změny v pedagogickém procesu

    5.     Portál Kvalitní škola + přednáška ČŠI

    6.     Kvalita a hodnocení výsledků vzdělávání  

     

Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Výsledky učení

Studující identifikují klíčové trendy a scénáře vývoje školství v budoucnosti a jejich vliv na řízení pedagogického procesu.

Studující navrhnou konkrétní způsoby, jak integrovat digitální kompetence do školních vzdělávacích programů.

Studující popíší a aplikují možnosti využití AI  v pedagogickém procesu.

Studující prokáží schopnost plánovat a řídit změny v pedagogickém procesu s ohledem na moderní technologie a vzdělávací trendy.

Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK