Studijní předmět v návaznosti na obecnou didaktiku jako teorii výchovného vyučování vede studenty k pochopení teoretických základů a k snazší orientaci v předmětu. Seznamuje a soustřeďuje pozornost studentů na zákonitosti vzdělávání a vyučování prakticky zaměřených předmětů a odborného výcviku. Rozvíjí problematiku vzdělávacího a vyučovacího procesu, objasňuje, za jakých podmínek lze co nejefektivněji dosáhnout stanovených výchovně vzdělávacích cílů.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2018)
The subject in relation to the general theory of didactics as an educational teaching helps students to understand the theoretical foundations and a better grasp of the subject. It introduces and focuses students' attention to patterns of learning and teaching practical subjects and vocational training. Develops educational issues and teaching process, clarifies under what conditions can most effectively achieve their educational goals.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2018)
Podmínky zakončení předmětu
Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení.
Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Zápočtová práce je zaměřena na rozplánování obsahové náplně učiva vyučovacího předmětu oboru zaměření studenta resp. vyučovacího předmětu, který student vyučuje.
Zkouška se skládá z písemné části, formu testu. Je požadováno minimálně 75% úspěšné absolvování testu orientovaného na ověření úrovně získaných vědomostí a znalostí v rozsahu výuky.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2018)
Literatura
ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1081-9. ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. První vydání. Brno, Akademické nakladatelství CERM, 2003. ČADÍLEK, M., STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003. OURODA, S. Oborová didaktika. Brno : MZLU, 2000. ISBN 80-7157-477-5. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997. SLAVÍK, M., MILLER, I. Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. ČZU 2012, ISBN 978-80-213-2277-6 SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2004. ISBN 80-01-02928-X. VANĚČEK, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3. VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7040-689-5.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2018)
Požadavky ke zkoušce
Zkouška má písemné formou. Jedná se o test s tvořenou odpovědí. Je požadováno minimálně 75% úspěšné absolvování testu orientovaného na ověření úrovně získaných vědomostí a znalostí v rozsahu výuky.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2018)
Sylabus -
Východiska vyučování v prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku.
Pedagogické dokumenty, cíle, fáze a etapy učení, organizační formy vyučování.
Vyučovací metody, charakteristika, třídění, volba metody k cíli vyučovací jednotky.
Principy a podmínky vyučovacího procesu v odborném vzdělávání.
Vztahy mezi vědou a vyučovacím předmětem, mezipředmětové vztahy.
Příprava učitele na vyučování v prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2018)
Background in teaching practical subjects and vocational training.
Educational documents, objectives, phases and stages of learning, organizational forms of teaching.
Teaching methods, characteristics, classification, choice of methods for objective teaching unit.
Principles and conditions of the teaching process in vocational education.
Relations between science and teaching the subject, interdisciplinary relationships.
Preparation for teaching in practical subjects and vocational training.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (11.01.2018)