Anotace: Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí studentům různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (21.10.2011)
Annotation: The subject helps students to become aware of the contemporary concept of social pedagogy in our country and in the world. It offers students different approaches to the question of education, especially to its social associations. The focus is on social education, the pedagogy of the environment, the problem of social deviations, the field of work with at-risk social groups and socially disadvantaged groups. Throughout the course students learn about leading experts in social pedagogy, analyse their social and educational activities.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (21.10.2011)
Cíl předmětu -
Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (21.10.2011)
The primary aim of the subject is to improve social competence of prospective educators, for them to gain knowledge and skills they can put into effect in practice in the field of preventive activities. The secondary aim is to show students spheres of school life in which knowledge of social pedagogy is applicable.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (21.10.2011)
Deskriptory
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
jak víte, naše výuka bude probíhat distanční formou. Cíl a obsah předmětu, stejně jako požadavky na ukončení předmětu, zůstávají i v distanční výuce nezměněné, mění se pouze forma výuky.
Distanční výuka předmětu „Sociální pedagogika“ bude realizována formou on-line přednášek, které se budou konat v čase rozvrhované výuky, tj. 1.10.2020 (13:30 – 16:30 hodin) a 18.12.2020 (13:00 – 16:00 hodin), tj. přesně podle rozvrhu v SISu. Přednášky budou probíhat v prostředí Google Meet (https//:meet.google.com). Záznamy přednášek budou k dispozici v MOODLU a na mém webu: https://alya.cdsw.cz/bendls/
Zkouška proběhne formou písemného testu na fakultě (nikoli distančně).
Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2153). Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE2020. Zápisový klíč je sope2020. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu: https://alya.cdsw.cz/bendls/
Součástí cyklu přednášek bude sledování filmu o Donu Boscovi. Film Vám však nebudu promítat, zhlédnete si ho sami. Následující přednáška (18.12.2020) bude poté věnována mým komentářům a poznámkám k filmu a doplnění filmu o další informace, které se týkají problematiky sociální pedagogiky.
Film „Don Bosco“ najdete např. na těchto adresách:
Zde jsou úkoly k pozorování, resp. věci, kterých si máte při sledování filmu všímat a dělat si k nim poznámky: • Všímejte si momentů, které se úzce dotýkají problematiky autority. Snažte se zachytit (popsat) situaci týkající se autority, popř. výrok (citace, parafráze), který se problematiky autority úzce dotýká. • Co to byla oratoř? V jakých významech se tento pojem používal? • Jaké metody výchovy používal Don Bosco? • Jaké podmínky (oproti dnešním vychovatelům) usnadňovaly/ulehčovaly Donu Boscovi vychovatelskou práci? Jinými slovy, v čem to měl Don Bosco oproti dnešním vychovatelům jednodušší? • V čem se Don Bosco po vychovatelské/pedagogické stránce lišil od A. S. Makarenka a v čem se oba pedagogové naopak shodovali?
Pokud byste měli o danou problematiku hlubší zájem, doporučuji Vám knihu od Teresia Bosca s názvem "Don Bosco" (2004).
Pokud se týká A. S. Makarenka, doporučuji Vám k prostudování knihu „Krutá poema“ od Libora Pechy (1999) nebo od stejného autora knížku A.S.Makarenko: ze života a díla revolucionáře v pedagogice (1975), popř. Makarenko a současná kolektivní výchova (Pecha, 1975).
Pro Vaši účast na přednášce (videokonferenci, webináři) není třeba žádná předchozí registrace či instalace programu. Každopádně pro hladký průběh připojování Vám doporučuji se připojit k webináři s přibližně 10minutovým předstihem pro případ technických potíží.
Webinář je svým formátem nastavený tak, že Vy uslyšíte přednášejícího, ale sami nebudete mít možnost hlasově do webináře zasahovat. Na konci přednášky bude prostor pro Vaše dotazy, které mi můžete během přednášky posílat prostřednictvím chatu.
Ke sledování on-line přednášky Vám stačí otevřít si internetový prohlížeč a vložit do něho „link“, který obdržíte hromadným e-mailem před zahájením přednášky. Přednášku můžete sledovat na stolním počítači, notebooku nebo telefonu.
Doporučuji Vám použití prohlížečů Chrome, Edge, Firefox nebo Safari. Tyto prohlížeče by měly zajistit, že se Vám událost otevře ve webové aplikaci.
Jakmile budete přihlášeni do webináře, vyčkejte, prosím, na jeho oficiální zahájení. Jako účastník webináře mějte, prosím, po celou dobu vypnutý mikrofon.
S pozdravem a přáním pevného zdraví
Stanislav Bendl
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (28.09.2020)
Literatura -
Literatura: 1. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. 2. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. 3. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 4. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015. 5. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016. 6. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001. 7. HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008. 8. JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007. 9. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996. 10. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. 11. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012. 12. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. 13. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2016)
Literatura: 1. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. 2. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. 3. BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 4. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015. 5. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016. 6. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001. 7. HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008. 8. JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007. 9. KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996. 10. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. 11. PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012. 12. PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001. 13. ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2016)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky ze zkoušce:
• prostudovaná doporučená odborná literatura, • povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.
• povinně je třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-131. • povinně je třeba rovněž prostudovat dvě kapitoly z učebnice (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-81. • zkouška bude organizována formou písemného testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3),
• studující má na splnění podmínek zkoušky celkem tři pokusy, z toho dva opravné, • obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016).
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-131. Kvůli pandemii koronaviru (nedostupnost publikace) lze nahradit částí kapitoly „Výchovné problémy a profesionální intervence“ (s. 225–254) z publikace „Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru.“ (2015) a vybranými pasážemi z publikace "Základy sociální pedagogiky" (2016), které jsou k dispozici v MOODLU.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (27.09.2020)
Sylabus -
Sylabus:
historický vývoj sociální pedagogiky,
významné osobnosti sociální pedagogiky (A.S.Makarenko, Don Bosco)
vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám,
cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky,
funkce a úkoly sociální pedagogiky,
pojetí sociální pedagogiky,
prostředí a výchova,
rizikové chování a školní kázeň,
multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (30.11.2016)
the historical development of social pedagogy,
leading experts in social pedagogy,
relationship between social pedagogy and other disciplines,
the aim, topic, definition, scope of social pedagogy,
the function and tasks of social pedagogy,
the concept of social pedagogy,
environment and education,
risk behaviour and school discipline,
multicultural and intercultural education.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (30.11.2016)