PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika volného času - OKBO3P031A
Anglický název: Leisure-time education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: 25 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Matulová
Prerekvizity : OKBO3P012A
Anotace
Předmět je širším vstupem do teorie pedagogiky volného času se zaměřením na zájmy a zájmové činnosti žáků,jakožto souboru organizovaných i volnočasových cílevědomých aktivit. Vede absolventy výukového kurzu k získání vědomostí a dovedností umožňující stanovit obsah, metody a formy konkrétních zájmových činností pro rozmanité věkové kategorie, díky kterým je absolvent schopen realizovat a hodnotit činnosti, způsoby řešení neobvyklých výchovných situací, základní předpisy a právní normy pro činnost zájmových útvarů.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
Cíl předmětu -

Studující je schopen definovat cíle a formy edukace ve volném čase žáků, ovládat základní terminologii pedagogiky volného času. Vysvětlí pedagogická specifika volnočasových aktivit v kontextu školních zařízení a nestátních zařízení pro volný čas (s oporou o orientaci ve vztažené legislativě).

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
Literatura

PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času:teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002.

PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.

NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN80-7315-006-9.

ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007.

KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času-skripta. České Budějovice: TFJU, 2009.HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha, Portál 2004

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2020)
Sylabus -
  • Pedagogika volného času jako vědní disciplína, vztah pedagogiky k jiným vědám. Historické pojetí pedagogiky volného času.
  • Charakteristika a rozdělení zájmů a volnočasových aktivit.
  • Volný čas a formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově). Funkce zájmové činnosti, sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chování na školách,sociální média a volný čas).
  • Profese pedagoga volného času (oblasti působení, osobnostní předpoklady,kompetence).
  • Specifika působení pedagoga volného času v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolnívýchovy).
  • Organizační formy a metody zájmových činností, struktura činnosti zájmového útvaru.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
Studijní opory

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8917

Heslo pro hosty: akredkpg19

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2020)
Výsledky učení
  • Pojmenuje vztahy pedagogiky volného času jako vědní disciplíny k jiným vědám a zařadí do struktury.
  • Pojem volný čas vysvětlí v kontextu formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově)
  • Porovná funkce zájmové činnosti a sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chování)
  • Dle vztažené legislativy zařadí profesi pedagoga volného času (kvalifikace, oblasti působení)
  • Diskutuje osobnostní předpoklady, kompetence vychovatele ve vztahu k profesním dovednostem pro práci se skupinou ve volném čase
  • Analyzuje možnosti volnočasových aktivit, rozvoje  zájmů v kontextu struktury zařízení pro volný čas a zájmových zařízení v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolní výchovy).
  • Odliší didaktické charakteristiky zájmových činností od postupů výchovně vzdělávacího procesu ve škole.
  • Navrhne na modelové situaci strukturu činnosti zájmového útvaru (v pravidelné a nepravidelné formě).
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK