Předmět je širším vstupem do teorie pedagogiky volného času se zaměřením na zájmy a zájmové činnosti žáků,jakožto souboru organizovaných i volnočasových cílevědomých aktivit. Vede absolventy výukového kurzu k získání vědomostí a dovedností umožňující stanovit obsah, metody a formy konkrétních zájmových činností pro rozmanité věkové kategorie, díky kterým je absolvent schopen realizovat a hodnotit činnosti, způsoby řešení neobvyklých výchovných situací, základní předpisy a právní normy pro činnost zájmových útvarů.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
Cíl předmětu -
Studující je schopen definovat cíle a formy edukace ve volném čase žáků, ovládat základní terminologii pedagogiky volného času. Vysvětlí pedagogická specifika volnočasových aktivit v kontextu školních zařízení a nestátních zařízení pro volný čas (s oporou o orientaci ve vztažené legislativě).
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
The student is able to define the goals and forms of education in pupils' free time, to master the basic terminology of free time pedagogy. It will explain the pedagogical specifics of free time activities in the context of school facilities and non-state facilities for free time (with the support of orientation in the related legislation).
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
Literatura
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času:teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002.
PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN80-7315-006-9.
ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007.
KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času-skripta. České Budějovice: TFJU, 2009.HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha, Portál 2004
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2020)
Sylabus -
Pedagogika volného času jako vědní disciplína, vztah pedagogiky k jiným vědám. Historické pojetí pedagogiky volného času.
Charakteristika a rozdělení zájmů a volnočasových aktivit.
Volný čas a formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově). Funkce zájmové činnosti, sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chování na školách,sociální média a volný čas).
Profese pedagoga volného času (oblasti působení, osobnostní předpoklady,kompetence).
Specifika působení pedagoga volného času v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolnívýchovy).
Organizační formy a metody zájmových činností, struktura činnosti zájmového útvaru.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
Leisure pedagogy as a scientific discipline, relationship of leisure pedagogy to other sciences. Free time and personality formation (the role of individual aspects of free time in education);
Functions of hobby activities, social dimensions of free time (undesirable forms of student behavior, prevention of risky behavior in schools, social media and free time).
Profession of free time pedagogue (areas of activity, personality requirements, competences);
Characteristics and distribution of interests and leisure activities; The specifics of the activity of a free time pedagogue in individual institutions (perspectives of out-of-school education).
Didactic characteristics of interest activities, structure of activity of interest department.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (20.02.2023)
Studijní opory
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8917
Heslo pro hosty: akredkpg19
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2020)
Výsledky učení
Pojmenuje vztahy pedagogiky volného času jako vědní disciplíny k jiným vědám a zařadí do struktury.
Pojem volný čas vysvětlí v kontextu formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově)
Porovná funkce zájmové činnosti a sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chování)
Dle vztažené legislativy zařadí profesi pedagoga volného času (kvalifikace, oblasti působení)
Diskutuje osobnostní předpoklady, kompetence vychovatele ve vztahu k profesním dovednostem pro práci se skupinou ve volném čase
Analyzuje možnosti volnočasových aktivit, rozvoje zájmů v kontextu struktury zařízení pro volný čas a zájmových zařízení v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolní výchovy).
Odliší didaktické charakteristiky zájmových činností od postupů výchovně vzdělávacího procesu ve škole.
Navrhne na modelové situaci strukturu činnosti zájmového útvaru (v pravidelné a nepravidelné formě).
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)