PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukační robotika I - OKBI3I043A
Anglický název: Robotics and Process Control in Education I
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Daniel Tocháček
Prerekvizity : OKBI3I033A
Je prerekvizitou pro: OKBI3I061A, OKBI3I053A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Daniel Tocháček (18.01.2024)
Posláním předmětu je přiblížit studentům soudobé možnosti robotických systémů a stavebnic určených do edukačního procesu, a to jak v preprimárním vzdělávání (MŠ), 1. a 2. st. ZŠ, tak i SŠ. Základním cílem předmětu je praktické seznámení se školními systémy podporujícími výuku robotizace - edukační robotiku. Výuka předmětu se zaměří na rozvíjení programátorských technik v příslušných vývojových prostředích určených pro konkrétní systémy a stavbu vlastních robotických modelů.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Daniel Tocháček (18.01.2024)

BAUM, D. Definitive Guide to LEGO MINDSTORMS. 2nd Edition. Berkeley : Apress, 2002.

BAUM, D. et al. Extreme Mindstorms: an Advanced Guide to Lego Mindstorms. Berkeley : APress, 2000.

ERWIN, B. Creative projects with LEGO Mindstorms. Boston : Addison-Wesley, 2001.

FERRARI, M. et al. Building Robots With Lego Mindstorms : The Ultimate Tool for Mindstorms Maniacs. Osborne : Syngress, 2001.

FERRARI, M. et al. LEGO Mindstorms Masterpieces: Building Advanced Robots. Osborne : Syngress, 2003.

HÄBERLE, H. a kol. Průmyslová elektronika a informační technologie. Praha : Sobotáles, 2003.

HILL, T. Production / Operations Management. Cambridge : McGraw-Hill, 1991.

SENN, J. A. Information Technology: Principles, Practices, and Opportunities. 3rd Edition. New Delhi, Prentice Hall, 2003.

WILCHER, D. LEGO Mindstorms Mechatronics : Using Systems and Controls to Build Sophisticed Robots. New York : McGraw-Hill/TAB Electronics, 2003.

Další zdroje, materiály a odkazy jsou dostupné v elektronické podpoře kurzu v prostředí Moodle. Dostupné na: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1859

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (16.02.2023)

V rámci výuky předmětu budou řešeny zejména tyto tematické celky:

  • Vymezení edukační robotiky;
  • Základní pojmy a obecné principy robotechniky;
  • Vztahy mezi konstrukčním řešením robotů a jejich užitnými vlastnostmi;
  • Modelování činnosti robotů využitím (školních) robotických systémů;
  • Možnosti programování robotických systémů (např. BeeBot/BlueBot, Ozobot, inO-Bot, Edison, Lego WeDo, Lego Mindtorms, Micro:bit, Hummingbird, Merkur,…);
  • Možnosti edukační robotiky ve vzdělávacím procesu v MŠ, ZŠ a SŠ;
  • Možnosti rozšiřujících a doplňkových systémů/sad pro robotechniku (např. laboratorní experimenty);
  • Alternativní možnosti programování robotických systémů (např. Scratch; komunitní přístup - jazyky Java, C aj.).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Daniel Tocháček (18.01.2024)
  • Aktivní práce v seminářích; průběžné řešení úloh reflektujících probíraná témata
  • Získání minimálně 75% z celkového hodnocení za včas odevzdané úkoly dané moodle kurzem
  • Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK