|
|
|
||
Obsah kursu: gramatická stavba věty. Tematické okruhy: syntagma, základová větná struktura, predikace a predikát, propozice, věta a výpověď, valenční vs. nevalenční pohled na syntax, formální a sémantická stránka věty, pozice ve stavbě věty/tzv. větné členy, věta jednoduchá a souvětí, modifikace stavby věty, nepravidelnosti větné stavby. Cílem je zajistit u studentů bezpečnou orientaci v gramatické stavbě textu, která jim umožní uplatnit později získávané znalosti didaktické.
Poslední úprava: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (02.02.2022)
|
|
||
Metody práce: samostudium zadané literatury (všichni studenti se seznámí s rozpisem učiva v Moodle a v žádaném termínu splní úkoly), kontrola úkolů na seminářích, resp. vložením úkolů do Moodle. Adresa Moodle: https://dl1.cuni.cz/user/index.php?id=4256 (Pedagogická fakulta - Katedry a pracoviště fakulty - Katedra českého jazyka - Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Syntax českého jazyka I pozn.: 11. 12. probíhá výuka online, odkaz zde: https://us02web.zoom.us/j/87916410088?pwd=NytpWHM0MThSQktTbmNBQW8wUDFkZz09 Poslední úprava: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (02.02.2022)
|
|
||
Ukončení: zápočet Termín zápočtového testu a dvou opravných testů bude sdělen s předstihem.
Poslední úprava: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (02.02.2022)
|
|
||
Grepl, Miroslav - Karlík, Petr: Skladba spisovné češtiny. Praha: SPN. 1986 . ISBN nemá Panevová, Jarmila, a kol. Mluvnice současné češtiny 2, Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-246-2497-6 Hirschová, Milada. Syntaktické rozbory. Praha: PedF UK. 2012. ISBN 978-80-7290-585-0
Poslední úprava: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (02.02.2022)
|
|
||
1. Gramatická stavba věty 2. Syntagma 3. Základová větná struktura, predikace a predikát, propozice 4. Věta a výpověď, valenční vs. nevalenční pohled na syntax, formální a sémantická stránka věty 5. Pozice ve stavbě věty/tzv. větné členy 6. Věta jednoduchá a souvětí 7. Modifikace stavby věty, nepravidelnosti větné stavby Poslední úprava: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (02.02.2022)
|