|
|
|
||
Předmět podrobné probírá a vysvětluje problematiku geologie spojenou s dále uvedenými tematickými okruhy: Vývoj Sluneční soustavy a vznik Země, zemské nitro, přehled teorií o vzniku Země, horninový cyklus, desková tektonika, deformace hornin a drobná tektonika, struktury vzniklé vyvřelými horninami, vznik a ukládání zemských vrstev, vrstva, souvrství, konkordance, diskordance a stáří hornin, význam fosilií, vnější geologické činitele (cyklus vody, působení vodních toků, jezer a moře, působení ledu a větru, zemské tíže a organismů, vliv člověka), krasové a pseudokrasové jevy, základy pedologie, regionální geologie České republiky. Část věnovaná historické a stratigrafické geologií bude zaměřena na charakteristiku hlavních událostí v neživém a živém světě v jednotlivých obdobích geologické historie a jejich záznamu na území České republiky (archaikum,proterozoikum, paleozoikum, mesozoikum a kenozoikum).
Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Studující:
Podrobně viz položka Výstupy učení. Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (4 kredity) a je stanovena na 112 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./týden u přednášek a 90 min./14 dní u cvičení pro studenty prezenční formy a 630 min./semestr pro studenty kombinované formy. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 20 min., resp. 60 min., časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (18 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet a zkoušku v rámci plnění předmětu (8 a 20 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" či rekonstrukci budovy fakulty by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování. Platí pro studenty prezenční i kombinované formy. _____________________________________________________ MS Team pro prezenční studenty: PEDF - Všeobecná a historická geologie (PS) | Obecné | Microsoft Teams MS Teams pro kmbinované studenty: PEDF - Všeobecná a historická geologie (KS) | Obecné | Microsoft Teams Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
zápočet (z) – aktivní a 80% účast na cvičeních (studenti prezenčního studia - PS) a 100% seminářích (studenti kombinovaného studia - KS), vypracování a odevzdání zadaných průběžných úkolů. zkouška (Zk) – ústní zkoušení v rozsahu sylabu. PODMÍNKOU (PREREKVIZITOU) ZKOUŠKY JE UDĚLENÝ ZÁPOČET Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Alderton, D., Scott, A.E. (eds) (2020): Encyclopedia of Geology, ACADEMIC PR INC, 562 pp. ISBN: 008102908X Grotzinger, J., Jordan, T.H. (2014): Understanding Earth, 7th Edition. W.H. Freeman and Co., 650 pp, ISBN 978-1464138744. Cháb, J. et al. (2008): Stručná geologie základu Českého masivu a jeho karbonského a permského pokryvu. Česká geologická služba, 283 pp, ISBN 978-80-7075-703-1. Chlupáč, I. (2002): Geologická minulost České republiky, Academie, Praha. Kachlík, V., Chlupáč, I. (2008): Základy geologie. Historická geologie. Karolinum Praha, 342 pp, ISBN 978-80-246-0212-7. Klomínský, J. (1994): Geologický atlas České republiky – Stratigrafie. ČGÚ, Praha Kováč, M., Mihalík, J., Plašienka, D. Maťo, Ľ (1993): Alpínsky vývoj Západných Karpát, PřF, MU, Brno. Marshak, S. (2022): Essentials of Geology. WW Norton & Co, 720 pp. Mísař, Z. a kol. (1982): Geologie ČSSR I. - Český masív, SNP, Praha. Mišík, M., Chlupáč, I., Ciha, I. (1985): Stratigrafická a historická geológia, SPN, Bratislava. Petránek, J. et al. (2016): Encyklopedie geologie. Česká geologická služba, 349 pp, ISBN 978-80-7075-901-1. Plummer, Ch., McGeary, D., Carlson, D., Hammersley, L. (2012): Physical Geology, 14th Edition. McGraw-Hill Education, 704 pp, ISBN 978-0073369389. Rothery, D. A (2015): Geology: A Complete Introduction: Teach Yourself. Hodder And Stoughton Ltd., 400 pp. Tarbuck, E. J. (2016): Earth: An Introduction to Physical Geology, Global Edition. Pearson Education Limited, 816 pp. Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
OBSAH PŘEDNÁŠKY: 1.-2. Úvod do všeobecné geologie: úvod a vymezení geologie. Vznik a stavba Země: teorie vzniku Vesmíru a Sluneční soustavy (Slunce, planet, Měsíce); vznik Země, vznik a diferenciace jednotlivých geosfér; metody studia složení a stavby Země, meteority, seismický model; charakteristika základních geosfér, zemská kůra (oceánská a kontinentální kůra), zemský plášť (svrchní a spodní), zemské jádro (vnější a vnitřní); magnetické pole Země, paleomagnetismus, Milankovičovy cykly; energetická bilance planety Země, látková bilance geologických procesů (horninový cyklus, cyklus vody, cyklus uhlíku). 3.-4. Teorie deskové tektoniky: stručný přehled vývoje konceptu deskové tektoniky (kontinentální drift, magnetické anomálie a rozpínání oceánského dna, vulkanismus nad horkými skvrnami); řídící mechanismy a podmínky pro pohyb litosférických desek; typy deskových rozhraní a jejich charakteristika: divergentní (středooceánské hřbety, kontinentální rifty), konvergentní (ostrovní oblouky, aktivní kontinentální okraje a kolizní orogenní pásma) a transformní; určování relativního a absolutního pohybu litosférických desek; pohyb kontinentů v geologické minulosti, paleogeografie. Orogeneze: desková tektonika (kolize oceán-oceán, kontinent-oceán, kontinent-kontinent), Wilsonův geotektonický cyklus. 5. Horninový cyklus: základní typy hornin; magmatismus (plutonismus a vulkanismus): vznik, lokace a klasifikace magmatu, hlubinné, žilné a výlevné magmatické horniny a jejich typická tělesa a geologické jevy s nimi spojené (plutony, xenolity, žíly, sopouchy, lakolity), vulkanismus: typy láv, pyroklastický materiál, základní typy sopek, jevy spjaté s vulkanickou činností (zemětřesení, hydrotermální aktivita, sopečné plyny). 6.-7. Vnější geologické procesy: přehled základních vnější geologických činitelů (voda, led, vítr) a procesů, které způsobují na zemském povrchu (zvětrávání, transport a ukládání); podzemní voda (voda v horninovém prostředí a její pohyb, zdroje pitné vody a znečištění, prameny); geologická činnost tekoucí vody (eroze, transport, sedimentace, klasifikace říčních toků, delty a estuárie, říční terasy, erozní cyklus); jezera (geneze a zánik, klasifikace); krasové jevy (povrchové, podpovrchové); geologická činnost moře (morfologie mořského dna, pohyby mořské vody, eroze, mořské sedimenty); geologická činnost ledu (geneze a klasifikace ledovců, erozní činnost, glaciální a glaciofluviální jevy, glaciály a interglaciály a jejich příčiny); geologická činnost větru (eroze, sedimenty a jevy, klasifikace pouští); geologické účinky gravitace (svahové pohyby, turbiditní proudy); geologická činnost organismů (erozní a tvořivá činnost, klasifikace korálových útesů). 8. Pedologie: definice a základní pojmy; půdní složky (pevná, kapalná a plynná fáze); pedogeneze a její faktory (matečná horniny, podnebí, reliéf, biosféra, člověk, čas); půdotvorné procesy (zvětrávání, humifikace, rešelinění, halmyrolýz, laterizace, kalcifikace, podzolizace, regradace, degradace půd); základní charakteristiky půdního profilu a půdní horizonty (horizont T, O, A, B, G, E, S, C, M a D); základní typy půd a jejich rozšíření v ČR; klasifikační systém půd, tj. tradiční „školní“ přístup vs. vědecká klasifikace. 9-12. Hadaikum, Archaikum, Proterozoikum: stručný přehled hlavních událostí v geologickém vývoji Země (nejstarší horniny, vývoj atmosféry, hydrosféry a biosféry), paleogeografie, důležité etapy ve vývoji živého světa (první prokaryota a eukaryota, první mnohobuněční), kadomská orogeneze, výskyt hornin proterozoika na území Česka (práce s geologickou mapou); Fanerozoikum, Paleozoikum časové vymezení a dělení, paleogeografie a vývoj klimatu, důležité etapy ve vývoji živého světa (kambrická exploze, výstup života na souš, velká vymírání), hlavní skupiny živočichů a rostlin, kaledonská a variská orogeneze (kolaps variského orogénu), výskyt horniny paleozoika na území Česka (práce s geologickou mapou); Fanerozoikum, Mesozoikum, Kenozoikum: časové vymezení a dělení, paleogeografie a vývoj klimatu, důležité etapy ve vývoji živého světa (rozvoj mořských a suchozemských ekosystémů, vymírání), hlavní skupiny živočichů a rostlin, alpinská orogeneze, výskyt horniny mezozoika a kenozoika na území Česka (práce s geologickou mapou). OBSAH CVIČENÍ: 1.-2. Stratigrafie: vymezení, základní stratigrafické jednotky: (stratotyp, stratigrafická hranice), vrstva, vrstevní sled, skrytá, úhlová diskordance, stratigrafický hiát, litostratigrafické jednotky (skupina, souvrství, člen, vrstva), jednotky magnetostratigrafické polarity, biostratigrafické jednotky (zóna rozsahu taxonu, zóna společného rozsahu, indexové zkameněliny), zkameněliny, chronostratigrafické jednotky (stupeň, oddělení, útvar, eratem, eonotem; chronostratigrafická škála/tabulka), geologický čas a jeho záznam v horninách (absolutní a relativní datování hornin), zákony a principy stratigrafie a geologie (zákon superpozice, stejných zkamenělin, protínání geologických těles, zákon ireverzibility vývoje, princip aktualismu). Deformace hornin v zemské kůře: základní pojmy a definice, typy deformací a faktory jejich vzniku, duktilní deformace (vrásy, brachysynklinala, brachyantiklinála), křehké deformace (zlomy, vertikální zlomy /pokles, zdvih, přesmyk, příkrov/, horizontální zlomy, pukliny). Zadání a kontrola plnění úkolu 1 a 2. 4-5. Regionální geologie ČR: základní geologické jednotky na území ČR – jejich vymezení v rámci Českého masívu (moldanubikum, bohemikum, saxothuringikum, moraviosilezikum) a Západních Karpat (internidy a externidy); geologická mapa a její náležitosti, vývoj Českého masívu v kontextu deskové tektoniky: prevariský vývoj ČM – typické horniny, prostředí geneze, vztahy k okolním jednotkám (moldanubikum, bohemikum, saxothuringikum a moravosilezika); variská orogeneze a její projevy v ČM (deformace, magmatismus, metamorfóza, vznik ložisek nerostných surovin). Práce s geologickou mapou ČR. Datové on-line zdroje v geologii: základní zdroje geologických informací (papírové vs elektronické), on-line databáze České geologické služby. Zadání a kontrola plnění úkolu 3. 6-7. Terénní praxe: exkurze Praha (Hlubočepy, Braník) demonstrace paleozoických hornin a souvisejících geologický jevů – znalostní aspekt: poznávání hornin, sedimentace, disharmonické vrásnění, zlomy, turbidity, magmatismus, kontaktní metamorfóza, silurské a spodnodevonské ekosystémy; kompetenční aspekt: odebírání geologických vzorků/zkamenělin, konzervace a přeprava, práce s geologickým kompasem a geologickou mapou. Zadání a kontrola plnění úkolu 4 (pouze studenti prezenční studia - PS, student kombinovaného studia - KS mohou plnit dobrovolně). Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
Studijní opory Studijní opory (studijní materiály, záznamy přednášek a cvičení) jsou volně k dispozici po přihlášení do MS Teams a jsou totožné pro studenty prezenční i kombinované formy. _____________________________________________________ MS Team pro prezenční studenty: PEDF - Všeobecná a historická geologie (PS) | Obecné | Microsoft Teams MS Teams pro kmbinované studenty: PEDF - Všeobecná a historická geologie (KS) | Obecné | Microsoft Teams Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|
|
||
PŘEDNÁŠKY: 1.-2. Úvod do všeobecné geologie, vznik a stavba Země. Výstupy učení: Studující zná principy teorie vzniku Vesmírů, Slunečné soustavy a planety Země; vysvětlí jednotlivé metody studia složení a stavby Země; zná a umí aplikovat princip seizmického modelu; charakterizuje a dokáže vymezit jednotlivé geosféry; zná Milankovičovy cykly včetně jejich důsledků pro vývoj (paleo)klimatu; vysvětlí vzájemnou souvislost mezi energetickou bilanci Země a endogenními a exogenními procesy včetně jejich látkové a energetické bilance. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2. 3.-4. Teorie deskové tektoniky, orogeneze. Výstupy učení: Studující vysvětlí princip teorie deskové tektoniky, zná její limity a provázanost na energetickou bilanci jednotlivých geosfér; vyjmenuje a charakterizuje typy rozhraní litosférických desek včetně vazby na vznik a projevy endogenní procesů; zná princip metod určování absolutního a relativního pohybu litosférických desek včetně jejich aplikace do geologické praxe (paleogeografie); vysvětlí princip vzniku pohoří (orogeneze) v souvislosti s deskovou tektonikou, resp. Wilsnovým cyklem. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2. 5. Horninový cyklus, magmatismus (plutonismus a vulkanismus). Výstupy učení: Studující vysvětlí princip horninového cyklu a charakterizuje jeho jednotlivé horninové fáze a geologické procesy včetně lokace v rámci geosfér, resp. litosféry; zná a charakterizuje základní geologické jevy spojené s plutonismem a vulkanismem. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2. 6.-7. Vnější geologické procesy, podzemní voda, geologická činnost tekoucí vody, krasové jevy, geologická činnost moře, geologická činnost ledu, geologická činnost větru, geologické účinky gravitace, geologická činnost organismů. Výstupy učení: Studující vysvětlí princip vzniku vnějších geologických procesů; vyjmenuje a charakterizuje jednotlivé typy geologických činností; charakterizuje jejich vznik, tvořivé a rušivé aspekty, pozná běžné geologické jevy a orientuje se v jejich základní terminologii. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2. 8. Pedologie. Výstupy učení: Studující vysvětlí definici půdy; charakterizuje jednotlivé půdní složky, proces pedogeneze včetně jeho faktorů, běžné půdní procesy, pudní horizonty a půdní profil; orientuje se ve systému klasifikace a vyjmenuje a charakterizuje základní typy půd včetně jejich výskyt v Česku. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2. 9-12. Hadaikum, Archaikum, Proterozoikum, Fanerozoikum (Paleozoikum, Mesozoikum, Kenozoikum). Výstupy učení: Studující časové vymezí jednotlivá období; charakterizuje jejich hlavní geologické události (vrásnění, změny klimatu, eustatické pohyby), změny paleogeografie a jejich důsledky na vývoj bioty, popř. klimatu; charakterizuje typická mořská a suchozemská společenstva organismů včetně důležitých evolučních milníků v jejich vývoji (evoluční trendy a vymírání); vymezit výskyt hornin jednotlivých období na geologické mapě Česka. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2.
CVIČENÍ: 1.-2. Stratigrafie, deformace hornin v zemské kůře. Výstupy učení: Studující zná a charakterizuje základní stratigrafické pojmy a stratigrafické jednotky; aplikuje do praxe stratigrafické zákony a principy stratigrafie a geologie, chápe fenomén geologického času a jeho specifické vyjádření v horninovém záznamu; zná základní pojmy a typy deformací včetně podmínek jejich vzniku; identifikuje běžné deformace v horninovém sledu. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2. 4-5. Regionální geologie ČR, datové on-line zdroje v geologii. Výstupy učení: Studující vymezí a charakterizuje regionálně geologické jednotky českého masívu a Západních Karpat na tištěné geologické mapě Česka; umí pracovat s tištěnou geologickou mapou Česka; používá v praxi dostupné elektronické datové zdroje z geologie. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4, 3.3, 4.2 a 6.2. 6-7. Terénní praxe. Výstupy učení: Studující umí odebírat vzorky minerálů a hornin, pracuje s geologickou mapou, rozpozná základní minerály, horniny a geologické jevy v praxi, tj. na geologických výchozech; zhodnotí a zakreslí reálnou geologickou situaci. Vazba výuky na OKR AA U: kompetence 1.1, 1.2 a způsob realizace výuky podporuje rozvoj kompetence 2.3, 2.4 a 4.2. Poslední úprava: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (23.01.2025)
|