|
|
|
||
Stručná anotace předmětu: Vznik kultury a umění, současné teorie a hypotézy - paleolit a neolit. Biologická a kulturní
antropologie. Primární a sekundární funkce umění v lidské kultuře a jejich proměny od počátků do současnosti. Hmotná a
duchovní výtvarná kultura jako hlediska a hypostáze jednoty lidské mysli a světa. Materiál, funkce a užití výtvoru, vztah
utilitárních a estetických aspektů. Námět, téma a forma výtvarného díla. Komparační analýzy, vertikální a diagonální
průřezy projevy výtvarné kultury a umění v artefaktech odlišných historických epoch geografických, etnografických,
náboženských a ideových proudů a tendencí lidské kultury. Umění jako "nevědomý dějepis lidstva" (Adorno), jako kód a
sebeuvědomění lidské kultury. Umělecká, výtvarná a vizuální kultura, její možnosti, funkce a determinanty v kulturách a
civilizacích od počátků do současnosti.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
|
|
||
Cíl výuky: Cílem tohoto oborového prosemináře je motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné nadčasové problémy teorie umění a estetiky a dalšího rozvoje oborového myšlení. V oblasti oborové terminologie přesvědčit studenty o nezbytnosti postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy, se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku. Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
|
|
||
zkouška Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)
|
|
||
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. ISBN nemá BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd.Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9. KULKA,J. Psychologie umění. 1.vyd .Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4. ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7. WELTONOVÁ,J. Jak vnímat obrazy. Bratislava : Perfekt, 1995. ISBN 80-85261-81-ZUSKA,V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
|
|
||
Formy výuky studijního předmětu : přednáška 2 seminář 0
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce: Úspěšné splnění seminární práce Formy kontroly předmětu: zk Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)
|
|
||
Obsah: Obecné problémy teorie výtvarné kultury. Základní principy jejího vývoje.Teorie umění a estetika. Umění jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky. vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost, jeho psychologické a sociální aspekty. Klíčová slova: Umělec, umělecké dílo, smysl a význam umění, umění jako výraz, komunikace, forma, jazyk, prostředek komunikace, malířství, sochařství, architektura, historie a historiografie umění, interpretace.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
|