Teorie a praxe z hlediska potřeb učitele MŠ. Tělesná kultura jako sociokulturní jev. Vybrané didaktické systémy TV. Místo pohybu v životě jedince i společnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Tělesná kultura a její subsystémy - tělesná výchova, sport, pohybová rekreace, pohybová rehabilitace. Tělesná zdatnost, tělesná výkonnost, výkon. Hypokineze a její důsledky. Zdravotně orientovaná zdatnost. Tělesná cvičení jako prostředek a učivo. Motorické schopnosti a dovednosti.Kvalita života, zdraví, životní styl. Úvod do teorie a didaktiky sportu. Úvod do teorie a diaktiky pohybové rekreace. Anatomické a fyziologické základy TV.
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Hrabinec, CSc. (12.11.2013)
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2013)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoretickými informacemi o tělesné výchově, které jsou předpokladem úspěšné práce s dětmi předškolního věku v oblasti pohybových aktivit.
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2013)
Podmínky zakončení předmětu
1. Zpracování a prezentace seminární práce. 2. Vědomostní test.
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2013)
Literatura
Hájek, J. Antropomotorika. Praha: UK PedF, 2012. Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000. Hogenová, A. Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2001. Hrabinec, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění - výchova umění, sport. Praha: UK PeDF., 2003, str. 56 - 62. Kosl, J., Štumbauer, J., Wajc, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. - III. Praha: UK FTVS, 1999. Rýdl, M. Kapitoly z filosofie tělesné kultury. Praha: UK, 1993. Slepičková, I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum, 2000.
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2013)
Sylabus
Teorie a praxe z hlediska potřeb učitele MŠ. Tělesná kultura jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách. Vývoj vybraných didaktických systémů TV ve starověku, středověku a novověku. Místo pohybu v životě jedince i společnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti - zejména v předškolním a mladším školním věku. Hypokineze a její důsledky. Zdravotně orientovaná zdatnost. Tělesná cvičení jako prostředek a učivo. Motorické schopnosti a dovednosti. Tělesná výchova, sport a pohybová rekreace a jejich funkce. Pohybová rekreace dětí. Tělesná kultura, životní styl a kvalita života. Tělesná výkonnost a problematika sportu dětí předškolního a mladšího školního věku. Kinantropologie jako vědní obor.
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2013)