|
|
|
||
Kurz předpokládá pochopení veškeré látky ZŠ, základy logiky v rozsahu učiva 1.r. pro gymnázia (lze doplnit volitelným kurzem Základy logiky a rozvoje logického myšlení I).
Matematická gramotnost má své přípravné období v mateřské škole - předmatematické výchově.
1) Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r.- příprava na slovní úlohy, práce s výrokem a vyhodnocení pravda/nepravda, cesta k úplné informaci, představa o kvantitě neurčité (mnžství) i určité; číslo a jeho role ve významu kvantity i bez významu kvantity (počet; veličina; operátor; hodnota, velikost; identifikátor; člen řady; ..); číslo a jazyk; modely; příprava na metody řešení: uvažování, usuzování, práce s podmínkou; porovnávání (přirozené; základní; rozdílem včetně poměřování; podílem) úplné i redukované; tři typy přiřazování; třídění úplné i redukované; strom řešení i strom třídění, metoda výběru i vylučovací; lokální důkaz a otázka proč; uspořádání ostré lineární úplné, redukované (všechny typy: časové, prostorové, časoprosorové, kvalitativní, kvantitativní, rozměrové, ...) orientace v uspořádaném souboru (množině), uspořádané n-tice; jazyk v ředmatematické výchově; čtení informací z obrázku, dynamizace události; práce s grafickým znakem (kódování - dekódování); možnosti a prvky pravděpodobnosti ve hrách (možné - jisté, jistě ano, jistě ne); prvky kombinatoriky ve hrách;
2) MAtemagická gramotnost zahrnuje přípravu na školní geometrii: Poznáváme trojrozměrný svět prostřednictvím hmatu, zraku, manipulace a kineze; trvalost tvaru v závislosti na charakteru látky; role jazyka; rozvoj prostorové /rovinné orientace, paměti a představivosti v rámci mikroprostoru, mezzoprostoru a maxiprostoru; rozvoj jazyka; čára jako komunikační nástroj (kvalita, role, interpretace čáry); druhy čar dle tvaru ve spojení s pohybem; labyrinty a jejich význam; obrázky jedním tahem; transformace (barevná, velikostní, polohová, tvarová, 2D-3D a další);odlišení dvou světů prostoru a umělého světa roviny; shodnost (symetrie, posunutí a rotace v činnostech); zobecňující sdělení a jejich negace jako nástroj k jejich pochopení a k posuzování pravidel, rozpoznání pravdy od nepravdy; vývoj stavby u různých typů stavebnic; cesta k míře ve hrách; závislosti polohové, tvarové, velikostní nebo kvantitativní jako příprava na první stupeň rozvoje funkčního myšlení; substituce v dokončení rytmizace/pravidelnosti/řady; celek a jeho části - relativnost pojmů; tvar a proporce celku; procesy porovnávání, poměřování; celek a procesy: dekompozice, destrukce, likvidace, kompozice, kompletace, kopie, rekonstrukce a další; hádanky jako příprava na vymezování nových pojmů; Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2016)
|
|
||
Coufalová, J., Pěchoučková, Š, Kaslová, M., Šípková, P. MEtodická příručka k pracovním učebnicím matematiky v 1.r. ZŠ (Fortuna, Praha 1997) Kaslová M. Předmatematické činnosti (RAABE : Praha 2015) Kaslová, M. Tranformacev předmatematické gramotnosti ( in Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Praha: JČMF 2015) Kaslová, M. Prelogické myšlení (in Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Praha: JČMF 2015) Kaslová, M. Labyrinty. Didaktické listy RAABE Medina, J. Pravidla mozku dítěte Opravilová, E. Předškolní pedagogika II Sciacovelli, G. Nová matematika Stopardová, M. Otestujte své dítě Stopenová A. K prostorové představivosti dětí předškolního věku. IN: ACTA PAEDAGOGICAE ANNUS III PREŠOV - OLOMOUC. PREŠOV: ROKUS, 2004. S. 61 - 70. Vágnerová Kognitivní psychologie Vejmola, S. Chvála bludišť Weigl, I. Porovnávanie, usporadúvanie, priraďovanie (SPN Bratislava 1987) sborníky konference Dva dny s didaktikou matematiky (po roce 2000) sborníky konference JAk učit matematice žájy 1. st. (sborníky Olomouc ACTA PAEDAGOGICAE ) Dále didaktické listy RAABE pro MŠ a 1.st. ZŠ KAslová, M. Třídění, Uspořádání, Pravidelnosti- závislosti-řady, Labyrinty, Číslo I, II, Číslo a literatura Doplňkově materiály: Anno,M. a Anno M. Pohádka z cukřenky Ardley, N. Moje kniha pokusů VODA Ardley, N. Moje kniha pokusů SVĚTLO Kaslová, M. Básně a říkladla pro hudebně pohybovou výchovu PD Kaslová, M. články v časopise Pastelka, Moje Pastelka (1990 - 2003), Vlasta, Ředitelka mateřské školy Kučera, M. a kol. Hry Opravilová, E. Petr a Hanka jdou do školy Tanská, N. Co mi řekl semafor Těšíme se do školy Albatros Šimonovy pracovní listy 5x Filip Dále je monžné na požádání dodat seznam cizojazyčné literatury (Aj, Frj, Itj, Špj, Nj) především řeční autoři ve sbornících CIEAEM dále: Gasser E., Aberkaine,F. Nédélec, A-M. Doutremepiiche, F. a kol. Alternativní směry pouze v oroginále (nikoli části překladů) Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2016)
|
|
||
Přednáška prolínající se (podle povahy probíraného tématu) s dílnou a s diskusí (na úrovni semináře UK) vycházející z přednášky s propojením na český jazyk, vývojovou a kognitivní psychologii, speciální pedagogiku, aleternativní pedagogické směry a na výchovy (tělesná, hudební a výtvarná pro mateřské školy); některé kapitoly jsou pouze pro samostudium (nepřerdnášeny), nebo je k nim napřednášce úvod; přednáška předpokládá minimálně jednu konzultaci mimo povinnou výuku (lze organizovat pro skupiny), kde budou zodpovězeny dotazy a dovysvětlí se to, co nebylo z literatury jasné. Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (29.11.2013)
|
|
||
100 % účast seminární práce na zvolené téma; studenti si volí na prvním setkání 1 ze dvou/tří nabídnutých témat a zpracují je na minimálním vzorku 8 dětí. Práci odevzdají na třetím setkání; práce bude v písemné podobě v deskách včetně uvedení přesného záznamu toho, co dětem sdělili, jak děti reagovaly (doba, jazyk, ,...) a včetně příloh dětských prací, ke kterým provedou dílčí analýzu jako součást seminární práce; práce bude v následujícícm setkání diskutována s dalšími, kteří řešili totéž téma. Po splnění těchto podmínek se lze přihlásit ke ZK: otázky se vztahují k jednotlivým tématům viz obsah kurzu. U ZK student u daných otázek prokáže pochopení problematiky. Nebudou v kurzu probrána všechna témata, některá si studenti nastudují v rámci domácí přípravy. K tomu mohou využít i konzultace po dohodě. Student má nárok na řádný termín a na nejvýše dva oprvavné. Řádné termíny proběhnou v lednu 2018, opravné v únoru. Termíny ZK budou vyhlášeny na prvním setkání, aby si mohli studenti rozvrhnout práci. Počet studentů přihlášených na ZK na jeden den je limitován a počet nelze navýšit. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (17.09.2017)
|
|
||
Koncepce předmatematické a matematické gramotnosti Pojmotvorný proces se zaměřením na vzbrané pojmy (přirozené číslo, vybraný geometrický útvar); od jednotlivých modelů k pochopení reprezentace a k abstrakci. Pojem kvantita (neurčitá/určitá). Grafický znak/matematický symbol a jeho role v písemné komunikaci. Metody řešení (třídění - úplné/redukované - využití, význam; strom třídění/řešení; ostré lineární uspořádání úplné/reukované - orientace v OLU souboru; přiřazování - 3 typy; porovnávání - přirozené, základní, poměřování, rozdílem, podílem; ....), Od pokusu - omylu k hledání systému - experimentování - práce s možností, start kombinatorického myšlení, míra prvděpodobnosti. Kontext a jeho význam pro nástup matematického myšlení. Zákady logického myšlení - od uvažování k usuzování, pravdivost - hledání, dokazování; meze zobecňování; rozdíl - domněnka/odhad a tvrzení. Role jayzka, úplná informace, přesnost vyjadřování a přesnost představ. Rozdíl mezi: tvar a geometrický útvar. Celek a jeho části (relativita; kompozice/dekompozice). Transformace velikostní, polohové a další. Prvky topologie. Základy míry GÚ, podstata měření. Vývoj stavby. Čas jako čtvrtá dimenye. Prostorová/rovinná paměť dynamická/statická. Prostorová orientace dynamická/statická, slovní zásoba jaké nástroj k zvědomování. Základy finanční matematiky (pojmy finanční hodnota, mince, bankovka, nominální hodnota, půjčka, zápůjčka, výpůjčka, směna)
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2016)
|