Cílem předmětu je upozornit studenty na současné globální problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví. I.-Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféra, hydrosféra, pedosféra), společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Vztah stát, průmysl a spotřebitel. II.- Nezbytnost provázanosti ekologického myšlení a sociálních věd. Psychologie a ekologie, vnímání životního prostředí. Životní prostředí jako zdroj informací. Životní prostředí a zdraví. Sociální systém a životní svět, životní prostředí a mezilidské interakce, lidské teritoriální chování, problém přelidnění, ekologická psychologie soukromí. Životní prostředí a děti.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)
The aim of the course is to present current global problems of the environment with emphasis on subjective perception of the environment and its effects on human health. The course focuses especially on the following topics: anthropogenic activities as an influence of the environment, common environmental responsibility, relationship of state ? industry ? consumer, necessity of interconnecting ecological thinking and social sciences, psychology and ecology, the environment perception, the environment as a source of information, the environment and health, social system and the environmental world, the environment and interpersonal interaction, human territorial behavior, the problem of overpopulation, ecological psychology of privacy.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je seznámit se současnými globálními problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)
The aim of the course is to present current global problems of the environment with emphasis on subjective perception of the environment and its effects on human health.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)
Literatura
MEZŘICKÝ, V. Environmentální politika a udržitelný rozvoj. Praha: Grada, 2005. 80-7367-003-8 PAPOUŠEK, J. Hovory o ekologii. Praha: Grada, 2000. ISBN 80 -7178-483-4 PRIMACK, R.B.; KINDLMANN, P.; JERSÁKOVÁ, J. Úvod do biologie ochrany přírody. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-595-0 Aktuální materiály z konferencí, seminářů, inovovaná legislativa, výběrové bibliografie zaměřené k ekologii, životnímu prostředí. Zdroje informací dostupné na stránkách Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy www.cozp.cuni.cz
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)
Požadavky ke zkoušce
Aktivní účast ve výuce, prezentace zadané seminární práce.
Zápočtový test.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)
Sylabus -
1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti. 2. Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. Globální problémy. 3. Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféru, hydrosféru, pedosféru), společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Vztah stát - průmysl - spotřebitel. 4. Nezbytnost provázanosti ekologického myšlení a sociálních věd. Psychologie a ekologie, vnímání životního prostředí. 5. Životní prostředí jako zdroj informací. Životní prostředí a zdraví. Sociální systém a životní svět, životní prostředí a mezilidské interakce, lidské teritoriální chování, problém přelidnění, ekologická psychologie soukromí. 6. Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě. 7. Životní prostředí a děti. 8. Environmentální výchova - význam, vývoj, pojetí, cíle; metody, formy a prostředky environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)
1. Basic ecological and environmental conceptions and their connections.
2. Development of human being?s relation to the nature and environment. Global issues.
3. Anthropogenic activities impact on the environment (atmosphere, hydrosphere, pedosphere), common responsibility for the environment. Optional agreements and attitude towards the environment protection. State - industry - consumer relation.
4. The necessity of ecological thinking and social sciences interconnection. Psychology and ecology, environment perception.
5. Environment as the information source. Environment and health social system and life of world, environment and interpersonal interactions, human being?s territorial behaviour, overpopulation issue, ecological psychology of privacy.
6. State and problems of environment in the CR, region and the local place.
7. Environment and children.
8. Environmental education - significance, development, conception, aims; methods, forms and means of environmental education at school and after-school spheres.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.11.2010)