|
|
|
||
Ve výtvarné oblasti se předmět zabývá základními předpoklady pro studium výtvarného oboru, seznamuje studující s odborným slovníkem, variantami přístupů k výtvarné tvorbě. Umožňuje jim získat vlastní zkušenost s postupy tvorby a s jejím hodnocením a reflektovat možnosti jejich využití v mateřské škole. Kurz se dále zaměřuje na interpretaci uměleckého díla vnímaného v kontextu galerie a na vnímání expozice jako estetického celku a prostoru k edukaci. Studující rozvíjejí svoje představy o tradici a současnosti výtvarné kultury.
V hudebněvýchovné oblasti je vzdělávací program zaměřen na základní znalosti v oblasti notopisu, orientace v tónovém prostoru, stupnic, intervalů, akordů, hudebních nástrojů symfonického orchestru a dějin hudby. Studenti získají základní intonační a rytmické dovednosti, osvojí si základy techniky dirigování a hry na klavír. Témata ve výtvarné oblasti: 1) seznámení s oborovým jazykem výtvarného oboru; 2) přístupy k tvorbě; 3) hodnocení výtvarného díla a kontextu jeho expozice; 4) využití poznatků z kurzu v mateřské škole; Témata v hudební oblasti: 5) vědomosti o základech hudební teorie s praktickým využitím v hudebně výchovné praxi v mateřské škole; 6) přehled o hudebních nástrojích symfonického orchestru; 7) základní dirigentské dovednosti při nácviku dětských písní; 8) skladatelské osobnosti světové a české hudby s vybranými hudebními ukázkami; 9) hra drobných klavírních skladeb a písní pro děti v mateřské škole.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
V oblasti HV: studující zvládne test z hudební nauky, zvládne test z dějin hudby, osvojí si a reprodukuje předepsaný repertoár písní pěvecky a hrou na klavír, zvládne další klavírní reperoár dle stupně pokročilosti. V oblasti VV: si studující osvojí minimální odborný slovník výtvarného oboru, dokáže si vybrat a přiměřeným odborným jazykem popsat umělecké dílo. Orientuje se v možných přístupech k tvorbě. Dokáže argumentovat pro a proti využití jednotlivých postupů v mateřské škole. Dokáže artikulovat svoje náhledy na vybrané výstavy a umělecké artefakty. Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný popis přípravy na předmět: V hudební oblasti: studium hudební teorie a dějin, vypracování domácích úkolů, osvojování dovedností v oblasti hry na klavír a zpěvu. Ve výtvarné oblasti: studium kontextů výtvarného umění a kultury, vypracování průběžných úkolů a seminární práce Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2023)
|
|
||
Zápočet HV Pro obdržení zápočtu jsou kromě řádné docházky důležité úspěšné výsledky písemného testu ze všeobecné hudební teorie, písemného testu z dějin české a světové hudby, poslechového testu hudebních ukázek české a světové hudby, poslechového testu poznávání hudebních nástrojů, intonačně čistý zpěv písní pro děti předškolního věku spojený se základy dirigování. Písňový repertoár odpovídá písním osvojovaným na klavír. V tematické oblasti Hra na klavír student splní všechny položky dle svého programu. VV Průběžná práce v seminářích, splnění seminárních úkolů a jejich obhajoba při závěrečné prezentaci. Důraz je kladený na přesné odborné vyjadřování na úrovni odpovídající studijnímu zaměření a pokročilosti studia. Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Témata ve výtvarné oblasti: 1) seznámení s oborovým jazykem výtvarného oboru; 2) přístupy k tvorbě; 3) hodnocení výtvarného díla a kontextu jeho expozice; 4) využití poznatků z kurzu v mateřské škole; Témata v hudební oblasti: 1) vědomosti o základech hudební teorie s praktickým využitím v hudebně výchovné praxi v mateřské škole: notová soustava, notopis, takty, rytmus, tempo a jeho označení, stupnice durové, mollové stupnice aiolské, harmonické a melodické, základní a odvozené intervaly, durové a mollové kvintakordy a jejich obraty. 2) přehled o hudebních nástrojích symfonického orchestru; studentům bude představena nahrávka od BRITTENA, B. Průvodce mladého člověka orchestrem (Variace a fuga na Purcellovo thema). Jejím prostřednictvím se studenti seznámí s rozdělením hudebních nástrojů a dokážou je rovněž vizuálně a sluchově poznat. 3) základní dirigentské dovednosti při nácviku dětských písní; 4) skladatelské osobnosti světové a české hudby s vybranými hudebními ukázkami; studenti získají základní informace o dějinách světové a české hudby. Obdrží od vyučujícího ukázky 22 skladeb světové a české hudby. Tyto skladby budou součástí poslechového testu na poznávání děl českých a světových skladatelů. 5) hra drobných klavírních skladeb a písní pro děti v mateřské škole. V tematické oblasti Hra na klavír je vzdělávací program diferencován podle předcházejících nástrojových zkušeností studentů do dvou vzdělávacích programů: A (začátečník) a B (základní klavírní zkušenost). Student začátečník (A program) se seznámí s kulturou úhozu, uvolněním ruky při hře jednoduchých etud. Základem výuky bude výběr etud z Klavírní školy BGS až do čísla 35. Naučí se hrát jednooktávové stupnice C dur, D dur, E dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T, S, D v tóninách C dur, D dur, E dur. Součástí výuky bude hra a zpěv deseti písní pro předškolní děti v tónině C dur. Student se základními klavírními zkušenostmi (B program) nacvičí 8 přednesových skladeb z Klavírní školy pro začátečníky BGS, které bude moci využít v pedagogické praxi. Bude hrát jednooktávové stupnice C dur, D dur, E dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T, S, D v tóninách C dur, D dur, E dur. Součástí výuky bude hra a zpěv dvaceti písní pro předškolní děti v tónině C dur.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je:https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15301 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020). Poslední úprava: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
V oblasti HV studující: - rozlišuje rytmické hodnoty not, reperodujule tleskáním snadný zápis, používá rytmické slabiky podle Z. Kodály. - zapíše a pojmenuje noty v houslovém a basovém klíči. - pozná a pojmenuje v notovém zápisu noty ovlivněné předznamenáním v tóninách do tří křížků a bé. - rozlišuje a pojmenovává notový zápis durových a mollových kvintakordů a jejich obratů v tóninách do tří křížků a bé. - sluchem rozliší chromatickou, celotónovou, durovou stupnici - vzestupně a sestupně. Sluchem rozliší durový a mollový akord. - v notovém zápisu vyhledá a pojmenuje základní intervaly. Dokáže vyhodnotit intervalem rozsah písně. - splní v průběhu semestru všechny položky dané protokolem hry na klavír podle stupně své pokročilosti (stupnice, akordy a obraty, kadence, písně, přednesové skladbičky). - zpaměti zpívá a taktuje deset písní (shodně s klavírním repertoárem) + dvě dle vlastního výběru. - zvládne on-line test z dějin hudby - tématicky navazující na domácí úkoly a samostudium. V oblasti VV studující: - dokáže pojmenovat elementární vlastnosti a účinky linií, barev, tvarů, světla, materiálů a kompozic; - dokáže si vybrat a přiměřeným odborným jazykem popsat umělecké dílo; - orientuje se v možných přístupech k tvorbě a dokáže u jednotlivých děl vysvětlit jejich použití; - dokáže argumentovat pro a proti využití jednotlivých postupů tvorby v mateřské škole; - dokáže artikulovat svoje náhledy na vybrané výstavy a umělecké artefakty. Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|