PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe asistentská se seminářem - OKB03N308A
Anglický název: Assistant Teaching Practice with Seminar
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zdeňka Lodlová
Záměnnost : OPB03N308A
Anotace
Kurz obsahově navazuje na předešlé praxe. Cílem praxe je dále rozvíjet své profesní kompetence a připravovat se na plnění role učitelky v mateřské škole. Studenti pokračují ve vedení profesního portfolia. Cílem praxe je také umožnit studentům reflexi teoretických témat z kurzu Teorie a didaktika předškolní výchovy II, a tak cíleně provazovat jejich praktickou zkušenost s teoretickými poznatky. Studenti s praxí v mateřské škole na pozici učitel/ka plní úkoly ve vlastní MŠ. Pro studenty bez aktuální praxe v mateřské škole plní dvoutýdenní pedagogickou praxi ve fakultních mateřských školách (10 dní praxe může být rozděleno do klinických dnů v průběhu semestru, v takovém případě je student přiřazen ke studentům denního studia). Studenti bez praxe vykonávají asistentské činnosti, pomáhají fakultní učitelce s přípravou realizací, reflexí a dalším plánováním pedagogické práce a přebírají vybrané úkoly v organizaci, přípravě a realizaci činností s dětmi. S fakultní učitelkou následně provádí reflexi a sebereflexi. Studenti se v průběhu praxe zaměřují na témata: 1) Respektování potřeb dítěte a individualizace pedagogické práce. 2) Hra dítěte. 3) Metody a formy pedagogické práce v kontextu konkrétních pedagogických situací. 4) Plánování, přípravy práce učitele na tematické bloky/projekty, situační učení a projekty. 5) Vztah kurikulárních dokumentů – RVP PV, ŠVP a TVP, a tvorba dokumentů třídní úrovni. 6) Plánování edukačních procesů s důrazem na princip individualizace a diferenciace vzdělávací nabídky podle potřeb, možností a zájmu dětí. 7) Reflexe a sebereflexe vlastní pedagogické činnosti, formulování oblastí dalšího rozvoje studenta ve spolupráci fakultní učitelky a učitele praxe. Kurz vyučuje Mgr. Zdeňka Lodlová (zdenka.lodlova@gmail.com).
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Cíl předmětu

Cílem praxe je dále rozvíjet své profesní kompetence a připravovat se na plnění role učitelky v mateřské škole. Studenti pokračují ve vedení profesního portfolia. Cílem praxe je také umožnit studentům reflexi teoretických témat z kurzu Teorie a didaktika předškolní výchovy II, a tak cíleně provazovat jejich praktickou zkušenost s teoretickými poznatky. 

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Deskriptory

Vyčíslení studijní zátěže: 

4 ECTS odpovídají: 100 až 120 hodinám práce studenta

STUDENTI S PRAXÍ:

- minimálně 40 hodin přímé pedagogické práce ve vlastní MŠ se zaměřením na realizaci činností spoljených s plněním předmětu.

- 6 hodin reflektivní seminář

- 20 hodin příprava na pedagogickou práci, reflexe s učitelkou ve třídě a dalšími pedagogy

- 34 hodin příprava na reklektivní seminář a plnění úkolů v Moodle

STUDENTI BEZ PRAXE:

- minimálně 40 hodin přímé pedagogické práce v FMŠ, kam je student přidělen

- 12 hodin reflektivní seminář

- 30 hodin příprava na pedagogickou práci, reflexe s fakultní učitelkou

- 18 hodin příprava na reklektivní seminář a plnění úkolů v Moodle

A. student/ti budou za přítomnosti PU vyučovat v tandemu či samostatně, celou nebo část hodiny na základě vlastní přípravy v rozsahu 30 hodin

B. student/ti stráví ve výuce se žáky pozorováním nebo asistováním PU (ad hoc bez přípravy) 30 hodin

C. studenti stráví konzultacemi a reflexemi s PU mimo jeho přímou pedagogickou činnost 10 hodin

Kurz vyučuje Mgr. Zdeňka Lodlová (zdenka.lodlova@gmail.com).

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen zápočtem.

Pro jeho splnění je třeba:

STUDENTI S PRAXÍ

- splnění praktických úkolů v rámci vlastní pedagogické práce v MŠ

- splnění úkolů v Moodle ve stanoveném termínu

- 100% docházka na reflektivní seminář.

STUDENTI BEZ PRAXE

- 100% účast na praxi v rozsahu 10 dopolední v FMŠ

- splnění úkolů v Moodle ve stanoveném termínu

- 100% docházka na reflektivní seminář.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Literatura

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.

MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2018.

OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. 978-80-247-5107-8

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6.

SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7367-774-9.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (16.04.2022)
Sylabus

Témata:
1) Respektování potřeb dítěte.
2) Individualizace pedagogické práce.
3) Metody a formy pedagogické práce v kontextu konkrétních pedagogických situací.
4) Plánování, přípravy práce učitele na tematické bloky/projekty, situační učení a projekty.
5) Vztah kurikulárních dokumentů – RVP PV, ŠVP a TVP, a tvorba dokumentů třídní úrovni.
6) Plánování edukačních procesů s důrazem na princip individualizace a diferenciace vzdělávací nabídky podle potřeb, možností a zájmu dětí.
7) Reflexe a sebereflexe vlastní pedagogické činnosti, formulování oblastí dalšího rozvoje studenta ve spolupráci fakultní učitelky a učitele praxe.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (16.04.2022)
Studijní opory

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8647 (heslo získají studenti na prvním setkání či emailem od vyučující).

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
Výsledky učení

1) Student při plánování a vlastní pedagogické práci s dětmi reflektuje a respektuje jejich aktuální zájmy a potřeby.

2) Student individualizuje při vlastní pedagogické práci.

3) Student volí a využívá vhodné metody a formy pedagogické práce v kontextu konkrétních pedagogických situací (v návaznosti na konzultace s PU).

4) Student reflektuje a formuluje principy plánování a přípravy tematických bloků/projektů, situační učení a projekty. Navrhne dílčí vzdělávací činnosti (mikrovýstupy) ve vztahu k vílům a obsahům v dané třídě praxe.

5) Student popíše vztah kurikulárních dokumentů – RVP PV, ŠVP a TVP a vysvětlí tvorbu dokumentů třídní úrovni. Vytvoří dílčí části přípravy na mikrovýstupy, alternuje jejich podobu v návaznosti na konzultaci s PU.

6) Student vysvětlí plánování edukačních procesů s důrazem na princip individualizace a diferenciace vzdělávací nabídky podle potřeb, možností a zájmu dětí. Student využívá dané principy ve vlastní práci (na základní úrovni, v návaznosti na konzultaci s PU).

7) Student reflektuje svou pedagogickou činnost. Formuluje oblasti svého dalšího rozvoje ve spolupráci s PU a vyučujícím praxe.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, doc. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK