V návaznosti na poznatky z předchozích kurzů budou rozšiřována a doplňována matematická prostředí vhodná pro rozvíjení matematických představ žáků se zvláštním zřetelem na řešitelské strategie a metody řešení.
Těžiště práce bude v rozvíjení schopnosti řešit zadané úlohy několika různými metodami (i omezenými prostředky). Zaměříme se na oblasti procesu řešení (modelování, reprezentace, volba strategie, sestavení a realizace plánu řešení, interpretace nalezeného výsledku). Dalším okruhem práce bude tvorba úloh, které lze řešit určenou metodou.
Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (07.09.2020)
On basis of knowledge gained from previous mathematical courses the environments suitable for the development of pupils mathematical understanding will be extended and completed with particular respect to solving strategy and solving methods. The core of the work will be development of the ability to solve submitted tasks using different methods (including restricted tools). We will focus on the following areas: modelling, representation, choice of strategy, creating and realization of solving plan, interpretation of findings. Another course of study will be creating and posing such tasks which are possible to solve using given method.
Poslední úprava: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2011)
Cíl předmětu -
Primární cíl: Využít řešení úloh jako nástroje k budování kognitivní struktury studenta. Orientací na řešitelské strategie bude systematicky rozvíjena metakognice studenta.
Sekundární cíl: Poskytnout studentům přímé zkušenosti s konstruktivisticky vedenou výukou v oblastech, s nimiž zatím nemají bezprostřední školní zkušenosti.
Terciální cíl: Umožnit studentům diagnostikovat vlastní matematické schopnosti a znalosti a v případě potřeby jim nabídnout možnost reedukace (zejména u nosných matematických pojmů).
Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (07.09.2020)
1. To use problem solving as a tool to develop cognitive structure of students. Focusing on solving strategies the students' meta-cognition will be systematically developed.
2. To give the students direct experience with constructivistic way of teaching in those areas with which they have not got their own school experience.
3. To enable students to diagnose their own mathematical abilities and knowledge and to offer them possibility of re-education (particularly concerning the main mathematical concepts) if necessary.
Poslední úprava: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2011)
Na stejném odkaze budou probíhat i individuální/skupinové konzultace dle dohody.
Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (13.10.2020)
Literatura -
Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Staudková, H.: Matematika pro 3. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009
Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M.,: Matematika pro 4. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009
Justová, J.: Matematika pro 5. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2008
Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Michnová, J.: MATEMATIKA 3, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2009
Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E.: MATEMATIKA 4, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2010
Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E., Michnová, J.: MATEMATIKA 5, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2011
Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ.
Opava, Z.: Matematika kolem nás, Albatros Hejný M., Stehlíková N.: Číselné představy dětí (skriptum PedF UK) Hruša a kol.: Aritmetika pro pedagogické instituty (starší učebnice) Wittmann, E. Ch. , Müller, G. N.: Handbuch produktiver Rechenübungen, Band 1 (Von Einspluseins zum Einmaleins, 1990), Band 2 (Von halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen, 1992) Koman, M.: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat, In Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky (2004). Koman, M.: Rozšiřování číselných oborů (Užití čtvercových sítí), (skriptum UK Praha, 1975)
Hejný, M.: Barevná bludiště. Materiál KMDM. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky, Praha, 1998. Hejný, M., Kratochvílová, J.: Klasifikace jako kognitivní funkce. In: (eds.) M. Vagaský, M. Hejný: Zborník príspevkov z letnej školy teórie vyučovania matematiky PYTAGORAS 2004, JSMF, EXAM, Bratislava, s. 26-44, ISBN 80-89194-01-X. Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421. Jirotková, D.: Konstruktivistický přístup k vyučování geometrii. In: (Ed). M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 213-236.
Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (07.09.2020)
Text books for prrimary schools and teachers guides, Hejný at al., publishing house FRAUS,
Opava, Z.: Matematika kolem nás, Albatros Hejný M., Stehlíková N.: Číselné představy dětí (skriptum PedF UK) Hruša a kol.: Aritmetika pro pedagogické instituty (starší učebnice) Wittmann, E. Ch. , Müller, G. N.: Handbuch produktiver Rechenübungen, Band 1 (Von Einspluseins zum Einmaleins, 1990), Band 2 (Von halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen, 1992) Koman, M.: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat, In Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky (2004). Koman, M.: Rozšiřování číselných oborů (Užití čtvercových sítí), (skriptum UK Praha, 1975)
Hejný, M.: Barevná bludiště. Materiál KMDM. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky, Praha, 1998. Hejný, M., Kratochvílová, J.: Klasifikace jako kognitivní funkce. In: (eds.) M. Vagaský, M. Hejný: Zborník príspevkov z letnej školy teórie vyučovania matematiky PYTAGORAS 2004, JSMF, EXAM, Bratislava, s. 26-44, ISBN 80-89194-01-X. Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421. Jirotková, D.: Konstruktivistický přístup k vyučování geometrii. In: (Ed). M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 213-236.
Poslední úprava: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2011)
Metody výuky -
Výuka bude vedena důsledně konstruktivistickým způsobem. Hlavním nástrojem výuky budou problémové situace a jejich řešení studenty. Studenti budou důsledně vedeni k vlastní tvorbě obtížnostně odstupňovaných kaskád úloh se zaměřením na individuální potřeby žáků.
Výuka bude organizována dle rozvrhu v SISu, dále jsou možné online hromadné/individuální konzultace dle dohody s vyučujícím.
Na stejném odkaze budou probíhat i individuální/skupinové konzultace dle dohody.
Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (13.10.2020)
Seminars will be led consequently in constructivistic ways. The main teaching tool will be problems and their solutions by students. Students will be guided to create autonomously cascades of tasks with respect to individual need of pupils.
Poslední úprava: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2011)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky k ukončení kurzu klasifikovaným zápočtem (KZ): 1. Napsání testu se ziskem alespoň 60% bodů (vypracování zápočtového testu je možné jednou opakovat, další opakování je možné jen ve zcela zváštních případech). 2. Vypracování seminární práce (tvorba gradované série úloh ze zadaných oblastí matematiky: Rovnice a soustavy na I. stupni ZŠ, Sčítání tří přirozených čísel v oboru do 100, Barva jako parametr pro aditivní algoritmy, Slovní úlohy o věku, Orientovaná úsečka na I. stupni ZŠ, Obsah obrazce jako pokrývání plochy různými polynimy, Volné a závislé proměnné v aditivní struktuře, Nelineární číselné řady) a její odevzdání v elektronické podobě v programu pdf nejpozději v den, kdy jse student přihlášen k napsání zápočtového testu.
V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě bude upřesněno vyučujícími jednotlivých seminářů:
a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadaných elektronicky (mailem nebo v Moodlu)
b) bude organizována online výuka v Google meet, Adobe Connect nebo MS Teams, na této výuce je předpokladem přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.
Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (07.09.2020)
Sylabus -
Sylabus
1. Metoda modelování (interpretace úlohy: příběh, objekty, vztahy, model).
2. Metoda dramatizace (od dramatizace k simulaci a k tabulce, tvorba proceptu).
3. Metoda rozkladu: a) řetězení, b) klasifikace.
4. Série specifických metod (simplifikace, od konce, geometrické místo bodů, analogie atd.).
5. Odhalování pravidelností v různých prostředích metodou: posloupnosti, tabulky, grafu (procesuální uchopení pravidelností pomocí rekurze i konceptuální pomocí vztahu).
6. Metoda uvolňování konstant (jako nástroj procesu zobecňování v prostředí geometrickém, aritmetickém, algebraickém i kombinatorickém).
Uvedená témata budou řešena na matematickém obsahu v těchto oblastech: Rovnice a soustavy na I. stupni ZŠ, Sčítání tří přirozených čísel v oboru do 100, Barva jako parametr pro aditivní algoritmy, Slovní úlohy o věku, Orientovaná úsečka na I. stupni ZŠ, Obsah obrazce jako pokrývání plochy různými polynimy, Volné a závislé proměnné v aditivní struktuře, Nelineární číselné řady.
Poslední úprava: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (07.09.2020)
1. Method of modelling (interpretation of a task: story, objects, relationships, model).
2. Method of dramatization (from dramatization to simulation and to tables, development of procept).
3. Method od decomposition: a) chaining, b) classification.
4. Series of specific methods (simplification, from the end, set of points with particular attribute, analogy etc.).
5. Discovering of patterns in different environments using method: progression, tables, graphs (processual grasping of patterns using recursion and conceptual grasping using relationships.
6. Method of releasing invariables as a tool for generalization in geometrical, arithmetical, algebraical and combinatorial environments.
Poslední úprava: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2011)