|
|
|
||
Předmět je zaměřen na profesní přístup k tvorbě a hodnocení ŠVP v předmatematické výchově, evaluaci dítěte ve vybraných oblastech předmatematické výchovy v závislosti na proměnlivosti kontextu, zacílení přípravy a jejího hodnocení s ohledem na tvorbu základů pro nástup školní matematiky.
Poslední úprava: STEHLIKO (14.01.2017)
|
|
||
Cílem předmětu je prohloubit profesní přístup k práci v mateřské škole v oblasti předmatematické výchovy, posílit schopnosti tvořit, hodnotit, diagnostikovat v předmatematické výchově a připravit/upravit ŠVP s ohledem na individualitu dítěte. Poslední úprava: STEHLIKO (14.01.2017)
|
|
||
Předpokládá se nastudovaná literatura pro RMG I i II Dále: učebnice matematiky pro 1.r. ZŠ nejméně ze dvou nakladatelství Testy školní zralosti Šmardová,V., Bednářová, J. Diagnostika dítěte předškolního věku (Computer Press 2007) Medina J. Pravidla mozku dítěta (Computer Press 2012) Kropáčková, J. Budeme mít prvňáčka (Portál, 2008) Opravilová, E. Než půjdeš do školy /4 knihy/ (Blug,) Pišlová, Zd. Brzy půjdou do školy (SPN, Praha 1998) Literatura k analýze na akademický rok 2008/2009 a 2009/10 k analýze pro rok 2010/2011 a 2011/12 literatura pro předškolní věk aktuálně na trhu (1 - 2 h rozbor toho, co si studenti přinesou) zahraniční články dle jazykových možností účastníků Poslední úprava: STEHLIKO (14.01.2017)
|
|
||
Přednáška s diskusí, domácí písemná příprava studentů. Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.06.2009)
|
|
||
TEST (60 minut) zaměřený na oblasti: a) na analýzu vybraného problému z PMV s důrazem na odstupňování nároků na dítě (5/4 úrovní) před vstupem do školy v souvislosti s tím, co se požaduje po žákovi v prvním pololetí prvního ročníku ZŠ pro rok 2015, 2016 b) na analýzu textu a jeho korekci včetně doplnění textu; text bude vybrán z literatury, která je právě na trhu a která je zaměřena na diagnostiku dítěte v oblasti předmatematické výchovy / lze alternovat vyhodnocením popsaných dětských rekací či kazuistiky/ didaktický text /ŠVP od akademického roku 2012/2013 je třeba přiložit k testu seznam prostudované literatury Student by měl prokázat, že je schopen metodicky řídit své kolegy v PMG, zasahovat do ŠVP, kriticky přistupovat k dostupné literatuře, umět argumentovat. Řádné termíny testu budou v lednu do 20.1. 2018, pak následuje období pro první opravný termín a dne 13. 2. 2018 bude druhý opravný termín. Data testů obdrží studenti na prvním setkání. Pokud někdo potřebuje rekapitulaci obsahu bakalářského studia (předpokládá se zvládnutí předmětu Rpzvíjení matematické gramotnosti), pak doporučuji si zapsat předměty ZÁKLADY LOGIKY i PŘEDMATEMATICKÁ VÝCHOVA A. Konzultace k testu budou především v listopadu a v prosinci 2017. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (17.09.2017)
|
|
||
Budou probírána následující témata: 1) Školní vzdělávací program se zaměřením na předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti – tvorba, hodnocení ŠVP. Individuální programy rozvoje dítě se specifickými potřebami včetně dětí nadprůměrných v intelektové oblasti. Analýza vybraného ŠVP z pohledu didaktiky matematiky a předmatematické gramotnosti, jednoho okruhu. Metody řešení problémů jako předstupeň metod řešení úloh. Hodnocení úrovně metodických, didaktických a diagnostických materiálů, které má učitel k dispozici, nepřesnosti v těchto textech a jejich důsledky. Analýza učebnic matematiky pro 1. a 2.r. ZŠ z pohledu PMV I a PMV II. 2) Pedagogické směry a příprava na školní matematiku – porovnávání, klady a úskalí. Připravenost dítěte na školu - diagnostické a terapeutické aktivity.Dynamicke didakticke konektivni struktury. Pojmotvorný proces v předmatematické výchově u dětí v mateřské škole. Diagnostické aktivity pro předškolní žáky. 3) Zahraniční i domácí metodické a didaktické materiály a kritický pohled učitele. 4) Analýza dětských aktivit, analýza dětských reakcí v daném kontextu na daný podnět (pozorování nebo videozáznam). 5) Modifikace aktivit s přihlédnutím k rozvoji dítěte, specifické podmínky (věk, mateřský jazyk, odklad školní docházky); jak hodnotit pracovni listy; Propojení jednotlivých témat kurzů PMV I a PMV II s jinými obory - výchovami. 6) Kooperace s rodiči v oblasti PMG; nabídka aktivit pro doma - společenské a stolní hry s pravidly (pořádání akcí pro rodiče s dětmi a organizace třídních schůzek ve spoupráci s oborovým profesionálem). Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (08.09.2022)
|
|
||
Předpokládá se absolvování kurzu Přadmatematická výchovy I (v rozsahu publikace Kaslová, M. Předmatematické činnosti) a PMV II respektive RMG I, II či kurzů s odpovídajícími rozsahem i obsahem na základě porovnání sylabů; to vyžaduje zvládnutou matematiku ZŠ s plným pochopením, dále zákaldy logiky v rozsahu střední školy (lze doplnit v rámci volitelných předmětů Základy logiky I a II a Předmatematická výchova A, Předmatematický výchova B). Proporozumění přednáškám respektive ilustrativním situacím je vhodné mít zvládnuty pohybové, společenské či stolní hry pro mateřskou školu (cca 50). Na zahájení kurzuje nutné zvládnout vstupní test.
(poznámka: V tomto kurzu nelze opakovat látku kurzů RMGI a RMGII - doporučení pro ty, kteří absolvovali v bc studiu jiný program než je na UK PEDF - zapište si kurzy PMV A a PMVB jako volitelné jiř v prvním ročníku studia) Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (08.09.2022)
|