ZVK I
Stručná anotace předmětu:
Příroda a kultura, kultura a výtvarná kultura. Obecné problémy současné výtvarné kultury, její základní charakteristiky a
příčiny jejích radikálních vývojových proměn. Výtvarná kultura a výtvarné umění. Základy teorie umění a estetiky. Umění
jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky. Vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost, jeho psychologické a
sociální aspekty.
ZVK II:
Geneze moderního umění jako reakce na umění 2 .poloviny 19.století. Vývojové etapy do 2.světové války, jejich základní
principy, tendence, uzlové body. Kvalitativní proměna "gramatiky", tektoniky a sémantiky výtvarných děl moderního umění.
Specifické problémy interpretace výtvarného uměleckého díla.
ZVK III:
Avantgardní umění po 2. světové válce. Prostředky a míra kvalitativního posunu. Existenciální a racionálně konstruktivní
proud, geometrická abstrakce, pop-art, proces minimalizace. Postmodernismus jako životní postoj.
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (29.05.2019)
Nature and culture, culture and art culture. Common issues of contemporary art culture. Principle characteristics of visual culture and causes of its transformations. Art culture and fine art. Fundamentals of Art Theory and Aesthetics. Art as a medium of communication and expression. Relations among Artist-Artefact- Reality and their psychological and social aspects.
Genesis of Modern Art as a Reaction to the Art of the second half of the 19th century. Artistic periods before World War II with their basic principles and tendencies. Qualitative transformation of structure and semantics of modern art. Specific problems of interpretation of artwork.
Visual Art after World War II, means and measure of its qualitative shift. Existential and rational constructivism, geometric abstraction, pop art, processes of minimization. Postmodernism as a life position.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KITZL8AP (28.02.2015)
ZVK I: Cíl : Cílem tohoto oborového prosemináře je motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné i aktuální problémy umění a estetiky a dalšího rozvoje oborového myšlení. V oblasti oborové terminologie přesvědčit studenty o nezbytnosti postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy, se zvláštním zřetelem na schopnost vztahu obrazového (vizuální) a verbálního vyjádření skutečnosti, jejího prožívání a reflektování.
ZVK II: Cíl : Přejít z náhledové roviny obecných problémů umění a estetiky do konkrétnho časově vymezeného období s důrazem na detailnější pohled a hlubší ponor do problematiky oboru. V protikladu k faktografickému pojetí tradičního "dějepisu umění" zaměřit pozornost na základní principy, tendence a uzlové body vývojových etap moderního umění v souvislosti s potřebou poznat a chápat umění doby, ve které žijeme. Zdůraznit kvalitativní proměny "?gramatiky" (výrazových prostředků), tektoniky (kompozice) a sémantiky (významové roviny) výtvarných děl moderního umění a jejich důsledky pro receptivní i produktivní výtvarné aktivity žáků. Dále rozvíjet dále funkční slovník učitele v komunikovaném hodnocení vybraných výtvarných děl a analýze stěžejních výtvarných problémů a tendencí.
ZVK III: Cíl : Základní aspekty cíle jsou totožné s disciplínou Základy výtvarné kultury II. Ve formě výuky se uplatňují seminární metody práce, které zdůrazňují samostatný aktivní přístup studentů ke studiu předložených problémů (tradiční forma realizovaná v učebně prostřednictvím prezentace reprodukcí uměleckých děl, a druhá, progresivní, před originály uměleckých děl v galeriích a na probíhajících výstavách současného umění českého i světového).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2019)
Odborná literatura: BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd. Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9. BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. DEMPSEYOVÁ, A.: Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart : Praha 2002. KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990. 1.vydání. 435 s. ISBN 80-04-23694-4. KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2. RUHRBERG, SCHNECKERBUGER, FRICKEOVÁ, HONNEF: Umění 20. století, Slovart 2004. ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1 - 2. Výtvarná čítanka pro 2. - 5. ročník základní školy. 1.vyd.. Praha: Práce, 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7. THULLEROVÁ, g., Jak je poznáme? Umění a kýč. Praha: Euromedia - Knižní klub 2007. 125 s ISBN 978-80-242-1998-1. WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2. TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění, Gasset : Praha, 2011. ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001.131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2019)
Formy kontroly předmětu:
odevzdání seminární práce - písemná práce (min. 5 ns), vybrané téma z probrané látky - intepretace uměleckého díla ve vztahu k dobové kultuře a myšlenkovému kontextu a možnosti jeho přiblížení současnému divákovi, možnost jeho uplatnění v pedagogické praxi.
zkouška - diskuze nad vybraným tématem a zodpovězení doplňujících otázek a jedné otázky z další probrané látky
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2019)
ZVK I: Obsah - klíčová slova:: Kultura, výtvarná kultura, výtvarné umění, jeho role, smysl a význam v dnešní kultuře.Umění volné, užité, design, architektura. Umění jako výraz, jazyk, prostředek komunikace. Druhy a typy výtvarného umění, historie a historiografie umění, interpretace uměleckého díla. ZVK II: Obsah - klíčová slova: Umělecká avantgarda, směry, vývojové proudy, figurativní systém, nefigurativní systém, objekt, netradiční výrazové prostředky, racionálně formový proud, výrazově symbolický proud ZVK III: Obsah - klíčová slova: Umělecká avantgarda, směry, vývojové proudy, figurativní systém, nefigurativní systém, objekt, netradiční výrazové prostředky, existenciální proud, racionální proud
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2019)
seminární práce - písemná práce (min. 5 ns), vybrané téma z probrané látky - intepretace uměleckého díla ve vztahu k dobové kultuře a myšlenkovému kontextu a možnosti jeho přiblížení současnému divákovi, možnost jeho uplatnění v pedagogické praxi.
zkouška - diskuze nad vybraným tématem a zodpovězení doplňujících otázek a jedné otázky z další probrané látky