Pokračování kurzu Matematika s didaktikou a pedagogickou praxí a. Je zaměřeno na hlubší porozumění studia didaktiky matematiky. Předpokládá se propojení poznatků a zkušeností ze studia pedagogických a psychologických disciplín, matematiky a její didaktiky a praxe. Předmět je dotován rozsahem hodin 3x4 hodiny, z toho 2 hodiny jsou věnovány praxi - náslechu a rozboru jedné vyučovací hodiny matematiky u učitelů 1. st. ZŠ a na školách, které jsou smluvně zajištěny KMDM.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Continuation of the course of Mathematics with didactics and teaching practice is focused on deep understanding of didactics of mathematics. It is supposed that students connect their knowledge and experience from their study of pedagogical and psychological disciplines, mathematics and its didactics and practice.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Cíl předmětu -
Systemizovat dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
- to systematize gained knowledge from courses of mathematics and didactic of mathematics - to develop the ability of self education as a future teacher on the basis of one's own pedagogical experience.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Literatura -
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: PedF UK, 2014
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: PedF UK, 2010
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009
Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 2.-5. roč. ZŠ + Příručky učitele. Plzeň: Fraus, 2008-2011
Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1. roč. ZŠ + Příručka učitele . Praha: H-mat, o.p.s., 2018
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M. aet al. Textbooks and Teacher´s guide Matematika pro 1.-5. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007-2011.
Hejný, M. aet al. Textbooks and Teacher´s guide Matematika pro 1. ročník základní školy. H-mat, o.p.s., Praha 2018.
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
Mathematics textbooks.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Metody výuky -
Nejdůležitější metodou výuky je individuální nebo skupinové řešení problémů a diskuse nad didaktickými a matematickými jevy.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Individual and group solutions of mathematical problems. Discussions.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu jsou každý rok specifikovány. Pro letní semestr akademického roku 2018/19
a) aktivní účast na seminářích
b) vypracování seminární práce a diskuse o ni se studenty a vyučujícím
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Seminar work
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Sylabus -
Obsah kurzu:
1. Pojmotvorný proces v geometrii - Od manipulace k imaginaci. Transfer reprezentací od fyzikálního modelu přes obrázek, ikonu, symbol až k představě. 2. Zpracování pojmu obvod a obsah, např. trojúhelníku, vyvození obsahu lichoběžníku zejména stříháním a manipulacemi 3. Struktura geometrického pojmu; edukační koncepce aritmetiky a geometrie z hlediska a) objektů, b) nástrojů a c) edukačních strategií. Pohled historický. 4. Geometrické kosntrukce, procesy v geomatrii 5. Rovnice a jejich propedeutika 6. Práce s daty - tříděni, klasifikace, hierarchizace, schématizace, uspořádání 7. Statistika 8. Kombinatorika 9. Pravděpodobnost 10. Propedeutika teorie grafů - didaktická prostředí závislá na grafech (Dětský park/Cykostezky, Autobusové linky, grafy dělitelnosti, vývojové diagramy, ... )
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
1. From manipulation to imagination. Transfer of representations from physical models through pictures, icons, symbols to images. 2. Teaching arithmetic and geometry from the point of view of a) objects, b) tools a c) educational strategies. Historical view. 3. Organisation of the set of phenomena and of processes. Mainly classification, schematisation, hierarchisation. 4. Direct and dialogue educational strategy. Transmission and constructivist teaching style. 5. Mistake as a didactic phenomenon. Pupils' mistakes, teachers' mistakes. 6. Individualisation. Its two dimensions. Vygotsky's zone of proximal development.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)