PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Předmatematická výchova Ib - OK0310710
Anglický název: Pre-mathematical education Ib
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Prerekvizity : OK0310610
Záměnnost : OK0310310
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Předmatematická výchova se opírá o osobnostní pojetí rozvoje dítěte mateřské školy. Kurz je zaměřen na vybudování nástrojů, kterých může učitel používat k rozvoji dítěte s respektováním jeho možností a s výhledem na požadavky současného pojetí matematiky v 1. ročníku základní školy. Absolvent musí být schopen analyzovat aktivity dítěte z pohledu schopností, které se ve hře rozvíjejí a které se uplatňují ve vyučování matematice na 1. stupni, pozorovat a rozebrat chování dítěte, vést samostatný experiment s dílčími diagnostickými aktivitami na základě stanovených cílů tvořivým způsobem stanovit možné strategie pro další rozvoj dítěte.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Vytvoření funkčního zásobníku her k různým tématickým skupinám a skupinám schopností dítěte, které je třeba rozvíjet, skupinám znalostí a zkušeností, které je nutné budovat; rozvoj didaktického myšlení.

Koncepce vychází z nové úpravy plánu - semináře budou obohaceny o přímou práci s dětmi ve vybraných seminářích v přirozeném prostředí dětí (P 1,4,6).

Rozvinout kritický pohled na některé dostupné zdroje informací v oblasti PMV, prohloubit práci s dostupnou literaturou.

Metody výuky -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Přednáška, seminář, dílny ve spojení s praxí ve škole.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2009)

ústní (2 otázky a analýza vybrané hry)

Sylabus -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Přednášky:

Celek a jeho části, vnímání a jeho vývoj a vliv na možnosti rozvoje předmatematických představ.

Kompozice, dekompozice, kompletace, korekce a další procedury.

Vztahy celek-celek, celek a jeho část, části jednoho celku, části dvou různých celků, celky stabilní, proměnlivé,

porovnávání přirozené, základní, redukované, rozdílem, poměřování, podílem, měření.

Shodná zobrazení ve hrách, kriteria obtížnosti.

Svět dítěte, svět prostoru, orientace v prostoru, v rovině.

Jazyk a jeho role pro chápání vztahů (předložky, příslovce, slovesa).

Pojmotvorný proces - počátky pojmotvorného procesu jako základ ke školské geometrii.

Různé druhy transformací (velikostní, tvarové, 3D-2D a podobně).

Prvky topologie, jednotažky.

Tvarové, polohové, objemové závislosti, pravidelnosti.

Vývoj stavby u dětí, význam stavebnic.

Nestandardní materiály jako diagnostické či terapeutické nástroje.

Problematika diagnostiky P-L orientace, Piagetovy pokusy.

Alternativní pedagogické směry a Předmatematická výchova.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK