|
|
|
||
Kurz si klade za cíl podat nástin historie a povahy vybraných postkoloniálních literatur v anglickém jazyce za předpokladu aktivní účasti studentů na tomto procesu. Literatury jsou představeny obecně a skrze analýzu jednotlivých děl ve filosofickém, společenském, kulturním, historickém kontextu.
1. Postkoloniální literatura – vznik, vývoj, společenský, historický, jazykový a filosofický kontext.
2. Karibská literatura v angličtině.
3. Indická literatura v angličtině.
4. Nigerijská literatura v angličtině.
5. Jihoafrická literatura v angličtině.
6. Australská literatura v angličtině.
7. Novozélandská literatura v angličtině.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (23.08.2022)
|
|
||
• to introduce students to the major issues of a wide range of postcolonial literatures • to enable students to identify dominant and distinct themes in individual literatures • to enable students to relate the selected texts to their (i.e., the countries’) cultural backgrounds • to introduce students to the notion of intercultural communicative competency and its implications as far as postcolonial texts and their employment in the classroom is concerned Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (23.08.2022)
|
|
||
Samostudium: 5 h Čtení: 40 h Seminární práce: 9 h Zápočet: 10 h Zkouška: 20 h Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (23.08.2022)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu/ Požadavky ke zkoušce: 1. Pravidelná a aktivní účast na seminářích (max. 2 absence celkově za semestr) 2. Seminární práce: Odevzdání eseje (požadavky viz. níže): nenaplnění požadavků na eseje: pozdní odevzdání či nedostatečná úroveň studentovi znemožní plnit další požadavek na splnění předmětu, tedy zkoušky) 3. Úspěšné složení ústní zkoušky (max. 3 pokusy, do výsledné známky je započítána i jazyková a formulační úroveň projevu při zkoušce) Požadavky na esej v ČJ: Studenti si vyberou minimálně jeden z „povinně-volitelných“ románů a v rámci své seminární práce (argumentativní eseje), která je podmínkou k získání zápočtu, jej nahlédnou z hlediska poznatků získaných v kurzu Postkoloniální literatury. Tedy např. s převahou nebo ve všech možných kombinacích perspektiv postkoloniální teorie/ historicky-sociálního/ osobního/ didaktického. Je možné si rovněž vybrat jiný román od postkoloniálního autora/ky píšící/ho anglicky, než je uvedeno na seznamu. Ten je ale nutné dopředu (15.12. 2022) konzultovat s vyučující. Datum odevzdání eseje je 8.1. 2023 nahráním eseje ve formátu .doc, .docx do Moodlu. Esej může být studentovi vrácena k přepracování – ten/ta ji má nárok přepracovat a maximálně jednou znova odevzdat. Formální požadavky: Argumentativní esej by měla čítat min. 1,000 a max. 1,500 slov (včetně citací) a odpovídat citačnímu stylu MLA (https://owl.purdue.edu/owl/research_and_citation/mla_style/mla_formatting_and_style_guide/mla_works_cited_electronic_sources.html). Plagiáty nebudou tolerovány a případné odhalení povede k neudělení zápočtu. Požadavky ke zkoušce: 1. Podmínkou nutnou k připuštění ke zkoušce je zápočet (odevzdání a uznání eseje (seminární práce). Esej je možné celkově odevzdat maximálně dvakrát (po jednom vrácení eseje k přepracování). 2. Úspěšné splnění ústní zkoušky - celkově mají studenti k dispozici tři pokusy. Ústní zkouška se skládá ze tří částí: 1) literárně historické (student si losuje jedno z níže uvedených témat, 10-15 minut) a 2) interpretační, jež je založena na analýze literárního textu z perspektivy postkoloniální teorie/TEFL/ literární historie (student si losuje jeden z textů probíraných v seminářích – seznam viz níže, texty jsou k dispozici v Moodlu kurzu, 5-10 minut). Feedback k eseji: (5 minut). 3. Součástí celkového hodnocení je i jazyková a formulační úroveň. Literárně historická témata: 1. Postkoloniální literatura – vznik, vývoj, společenský, historický, jazykový a filosofický kontext. 2. Karibská literatura v angličtině. 3. Indická literatura v angličtině. 4. Jihoafrická literatura v angličtině. 5. Nigerijská literatura v angličtině. 6. Australská literatura v angličtině. 7. Novozélandská literatura v angličtině. Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (29.08.2022)
|
|
||
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6472, password: Achebe + regular screenings of film adaptations and selected works of given cinematographies PRIMARY LITERATURE - OBLIGATORY: INDIAN LITERATURE IN ENGLISH: • Anita Desai: “Studies in the Park” (1978) • Chitra Banerjee Divakaruni: “Clothes” (1990) • Vikram Seth: “Voices” (1990) ANGLOPHONE CARIBBEAN LITERATURE: • Jean Rhys: Wide Sargasso Sea (1966) - extract • Charlotte Brontë: Jane Eyre (1847) - extract • Derek Walcott: “Love After Love” (1976) SOUTHAFRICAN LITERATURE IN ENGLISH • Trevor Noah: “Trevor Noah on Growing Up in South Africa Under Apartheid” (2016) • Nadine Gordimer: “The Ultimate Safari” (1989) NIGERIAN LITERATURE IN ENGLISH • Chimamanda Ngozi Adichie: “The Danger of a Single Story” (2009) – TED Talk • Chinua Achebe: Things Fall Apart (1958) • Chinua Achebe: “An Image of Africa: Racism in Conrad's Heart of Darkness” (1975) AUSTRALIAN LITERATURE IN ENGLISH • Banjo Paterson: “The Man from Snowy River” (1895) • Henry Lawson: “The Drover's Wife” (1896) • Russell Drysdale: “The Drover’s Wife” (1945) - painting • Murray Bail: “The Drover’s Wife” (1984) NEW ZEALAND LITERATURE IN ENGLISH • Roma Potiki: “Stolen Dreams” (1972) • Witi Ihimaera: “The Whale” (1998) PRIMARY LITERATURE – ELECTIVE (students choose one of these novels for the essay - all the works are available in e-versions in Moodle) • Oyinkan Braithwaite: My Sister, the Serial Killer (2018) – Nigerian Literature in English • Jean Rhys: Wide Sargasso Sea (1966) – Caribbean Literature in English • Aravind Adiga: The White Tiger (2008) – Indian Literature in English • Witi Ihimaera: The Whale Rider (1987) – New Zealand Literature in English • Alexis Wright: Carpentaria (2006) – Australian Literature in English • Kopano Matlwa: Period Pain (2017) – South African Literature in English SECONDARY LITERATURE: ASHCROFT, Bill. ed. The Empire Writes Back: Theory and Practice on Post- Colonial Literature (New Accents). London: Routledge, 1994, 2002. ISBN-13: 978-0415280204 BALDWIN, Dean, Patrick J. QUINN. An Anthology of Colonial and Postcolonial Short Fiction. Houghton Mifflin Company, 2007. ISBN-13: 978-0618318810. BHABHA, Homi K. The Location of Culture. London: Routledge, 1994, 1997. ISBN-13: 978-0415336390. CHOUDHURY, Bibhash. Reading Postcolonial Theory: Key Texts in Context. London: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-48861-8. MCLEOD, John. Beginning Postcolonialism. Manchester University Press, 2000. ISBN-13: 978-0719078583. MULLANEY, Julie. Postcolonial Literatures in Context. Continuum, 2010. ISBN-13: 978-1847063373. PROCHÁZKA, Martin. Slovník spisovatelů. 2., opr. a dopl. vyd. Praha: Libri, 2003. ISBN 80-7277-131-0. SAID, Edward. Orientalism: Western Conceptions of the Orient. London: Penguin, 1978, 1995. ISBN-13: 978-0394740676. YOUNG, Robert J. Postcolonialism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2003. Very short introductions. ISBN 978-0-19-280182-1. Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (14.09.2022)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu/ Požadavky ke zkoušce: 1. Pravidelná a aktivní účast na seminářích (max. 2 absence celkově za semestr) 2. Seminární práce: Odevzdání eseje (požadavky viz. níže): nenaplnění požadavků na eseje: pozdní odevzdání či nedostatečná úroveň studentovi znemožní plnit další požadavek na splnění předmětu, tedy zkoušky) 3. Úspěšné složení ústní zkoušky (max. 3 pokusy, do výsledné známky je započítána i jazyková a formulační úroveň projevu při zkoušce) Požadavky na esej v ČJ: Studenti si vyberou minimálně jeden z „povinně-volitelných“ románů a v rámci své seminární práce (argumentativní eseje), která je podmínkou k získání zápočtu, jej nahlédnou z hlediska poznatků získaných v kurzu Postkoloniální literatury. Tedy např. s převahou nebo ve všech možných kombinacích perspektiv postkoloniální teorie/ historicky-sociálního/ osobního/ didaktického. Je možné si rovněž vybrat jiný román od postkoloniálního autora/ky píšící/ho anglicky, než je uvedeno na seznamu. Ten je ale nutné dopředu (do 15.12. 2022) konzultovat s vyučující. Datum odevzdání eseje je 8.1. 2023 nahráním eseje ve formátu .doc, .docx do Moodlu. Esej může být studentovi vrácena k přepracování – ten/ta ji má nárok přepracovat a maximálně jednou znova odevzdat. Formální požadavky: Argumentativní esej by měla čítat min. 1,000 a max. 1,500 slov (včetně citací) a odpovídat citačnímu stylu MLA (https://owl.purdue.edu/owl/research_and_citation/mla_style/mla_formatting_and_style_guide/mla_works_cited_electronic_sources.html). Plagiáty nebudou tolerovány a případné odhalení povede k neudělení zápočtu. Požadavky ke zkoušce: 1. Podmínkou nutnou k připuštění ke zkoušce je zápočet (odevzdání a uznání eseje (seminární práce). Esej je možné celkově odevzdat maximálně dvakrát (po jednom vrácení eseje k přepracování). 2. Úspěšné splnění ústní zkoušky - celkově mají studenti k dispozici tři pokusy. Ústní zkouška se skládá ze tří částí: 1) literárně historické (student si losuje jedno z níže uvedených témat, 10-15 minut) a 2) interpretační, jež je založena na analýze literárního textu z perspektivy postkoloniální teorie/TEFL/ literární historie (student si losuje jeden z textů probíraných v seminářích – seznam viz níže, texty jsou k dispozici v Moodlu kurzu, 5-10 minut). Feedback k eseji: (5 minut). 3. Součástí celkového hodnocení je i jazyková a formulační úroveň. Literárně historická témata: 1. Postkoloniální literatura – vznik, vývoj, společenský, historický, jazykový a filosofický kontext. 2. Karibská literatura v angličtině. 3. Indická literatura v angličtině. 4. Jihoafrická literatura v angličtině. 5. Nigerijská literatura v angličtině. 6. Australská literatura v angličtině. 7. Novozélandská literatura v angličtině. Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (29.08.2022)
|
|
||
1. Postkoloniální literatura – vznik, vývoj, společenský, historický, jazykový a filosofický kontext. 2. Karibská literatura v angličtině. 3. Indická literatura v angličtině. 4. Nigerijská literatura v angličtině. 5. Jihoafrická literatura v angličtině. 6. Australská literatura v angličtině. 7. Novozélandská literatura v angličtině. Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (23.08.2022)
|