PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Improvisation and Skill of the Ensemble Play I - OIBU4H013A
Anglický název: Improvisation and Skill of the Ensemble Play I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Vyučující: MgA. Jiřina Marešová, Ph.D.
Anotace -
Improvizace - Dosažení esteticky hodnotné stylizace lidové i populární písně a volného projevu s užitím odpovídající formy a hierarchie hudebně výrazových prostředků. Stylizace lidové a populární písně s využitím akordových značek. Volná improvizace ve stanovené malé formě a s daným okruhem hudebního výraziva. Modální odlišnost jako prostředek ke stavbě malé dvoudílné a třídílné formy. Hledání vlastního přístupu a zhodnocení osobních možností studentů v pohotové interpretaci a úpravách partů a partitur. Ansámblová hra - Komorní hra - Korepetice - Hra orchestrálních partů - Komorní orchestr Předmět je zaměřen na rozvoj schopností a získávání zkušeností v oblasti ansámblové hry a klavírní spolupráce. Studenti vytvářejí společenství zabývající se interpretací komorní hudby. Výběr studovaného repertoáru a forma spolupráce se tak stávají organizačně náročným týmovým projektem. Studované skladby jsou individuálně konzultovány s vyučujícími v rámci předmětu s možností prezentace na interpretačních seminářích, katedrálních koncertech, interpretačních soutěžích pedagogických fakult a na četných dalších společenských příležitostech. Pro studenty smyčcových nástrojů je nezbytně nutná soustavná průprava ve hře orchestrálních partů a ovládnutí zásad práce v souboru. Je průpravou pro komorní a orchestrální hru i pro pedagogickou práci učitele hry na smyčcové nástroje na ZUŠ.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující chápe improvizaci jako uměleckou a pedagogickou aktivitu rozvíjející hudební myšlení a tvořivý potenciál osobnosti. Studující disponuje improvizačními dovednostmi, které mu umožňují vyjadřovat vlastní hudební myšlenky mimo dur-mollovou tonalitu a umožňují mu využít jednoduchých doprovodných modelů k lidovým písním. Tyto modely může uplatnit při úpravách písní pro vokální obsazení nebo pro dětské hudební nástroje.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Deskriptory -
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky - 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení - 100 minut
Samostudium literatury (za semestr) - 3 hodiny
Práce se studijními materiály (za semestr) - 16 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 13 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce - 4 hodiny
Příprava na zápočet - 8 hodin
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Improvizace - zpracované a předvedené úkoly po dohodě s vyučujícícm

Ansámblová hra - individuální plán (komorní orchestr, komorní hra, klavírní spolupráce, korepetice) - sestavuje student po dohodě s vyučujícím nebo jej stanovuje vyučující, průběžné plnění plánu, veřejné předvedení nastudovaného repertoáru

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Literatura -

Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století, soudobá hudba. Notový materiál. Audionahrávky a videonahrávky.

Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries, contemporary music. Music material. Audio recordings and videos.

DAHLHAUS, C. Was heißt Improvisation? In: Improvisation und neue Musik. Mainz : Schott, 1979, s. 9-23. ISBN 3-7957-1760-4.

FERAND, E. Die Improvisation in der Musik. b.v. Zürich : Rhein - Verlag, 1939, 405 s.

KRAEHENBUEHL, D.; CLARK, F.; GOSS, L. Keyboard Theory. Book four. 1. vyd. Secaucus : Warner Bros, 1965. 48 s. ISBN 0-87487-118-2.

BAILEY, D. Improvisation: Its Nature and Practce In Music, Da Capo Lifelong Books. Reprint Edition, 1993.
 
GUIDO, M. Studies in Historical Improvisation. Routledge, 2019.
 
MORTENSEN, J. J. The Pianist´s Guide to Historic Improvisation, Oxford University Press, 2020.

 

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (27.10.2020)
Sylabus -

Klavírní improvizace

Definice improvizace jakožto umělecké a pedagogické disciplíny

Místo improvizace ve vývoji hudebně interpretačního umění

Pedagogické aspekty improvizace

Počáteční fáze výuky improvizace s omezenou zásobou tónů

Improvizace doprovodů

Improvizace melodie – principy melodické stavby

Improvizace v rámci modů a rozšířené tonality

Improvizace doprovodů k lidovým písním v úloze podpory vokálních úprav a úprav pro dětské hudební nástroje

Ansámblová hra - studenti dle možností vytváří společenství zabývající se interpretací komorní hudby. Výběr studovaného repertoáru a forma spolupráce se tak stávají organizačně náročným týmovým projektem. Studované skladby jsou individuálně konzultovány s vyučujícími v rámci předmětu s možností prezentace na interpretačních seminářích, katedrálních koncertech, interpretačních soutěžích pedagogických fakult a na četných dalších společenských příležitostech.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Výsledky učení -

Studující definuje improvizaci jakožto uměleckou a pedagogickou disciplínu, charakterizuje místo improvizace ve vývoji hudebně interpretačního umění.

Studující charakterizuje pedagogický význam improvizace ve vztahu k hudebnímu rozvoji osobnosti a ve vztahu k obecnému rozvoji člověka.

Studující improvizuje na základě omezené zásoby tónů. Svůj improvizační projev charakterizuje a hodnotí, vysvětluje zvolené postupy a postup při výuce improvizace.

Studující uvádí příklady improvizovaných doprovodů.

Studující charakterizuje typy prodlevy a zahraje je na klavír ve všech tóninách.

Studující charakterizuje zvukový účinek tohoto typu doprovodu a jeho výběr podle charakteru písní. Zahraje 3 lidové písně se 3 typy prodlevy v základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu.

Studující charakterizuje druhy ostinata a zahraje tyto typy na klavír ve všech tóninách. Zahraje 3 lidové písně se 3 typy ostinata v základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu.

Studující definuje kombinace prodlevy a ostinata a zahraje je na klavír ve všech tóninách. Zahraje 3 lidové písně se 3 typy tohoto doprovodu v základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu.

Studující charakterizuje zásady vícehlasé úpravy lidové písně. Vysvětlí zásady lidového dvojhlasu. Zahraje 3 lidové písně v lidovém dvojhlasu. Pro každou píseň zvolí jiný typ doprovodu – ostinato, prodlevu, kombinaci prodlevy a ostinata. Písně zahraje základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu.

Studující vysvětluje využití ostinata a prodlevy v úpravách písní pro vokální interpretaci a pro dětské hudební nástroje.

Studující vysvětluje principy melodické stavby a improvizuje 4 melodie v rámci modů a rozšířené tonality.  

Studující improvizuje 4 vlastní periody v různých durových tóninách a 4 v různých mollových tóninách: s doprovodem ostinatem, prodlevou a s kombinací ostinata a prodlevy.

Studující improvizuje 4 malé dvoudílné formy periody v různých durových tóninách a 4 v různých mollových tóninách: s doprovodem ostinatem, prodlevou a s kombinací ostinata a prodlevy.

Studující improvizuje 4 malé třídílné formy s reprízou v různých durových tóninách a 4 v různých mollových tóninách: s doprovodem ostinatem, prodlevou a s kombinací ostinata a prodlevy.

Studující improvizuje periodu a malou dvoudílnou a třídílnou formu v rámci rozšířené tonality a modality.

Studující vysvětluje postup při výuce všech improvizovaných modelů. 

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK