PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Games in primary school mathematics - OENMM1704Z
Anglický název: Games in primary school mathematics
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Třída: Předměty v angličtině - bc.
Předměty v angličtině - mgr.
Kategorizace předmětu: Matematika > Didaktika matematiky
Anotace -
Cíl: Seznámit studenty se základy teorie her, s konkrétními aplikacemi různých partií matematiky při hledání vyhrávajících strategií u her a řešení u hlavolamů. V rámci praktických cvičení studenti budou seznámeni s využitím her, hlavolamů a logických problémů při výuce matematiky.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (24.01.2023)
Cíl předmětu -

Seznámit studenty se základy teorie her, s konkrétními aplikacemi různých partií matematiky při hledání vyhrávajících strategií u her a řešení u hlavolamů. V rámci praktických cvičení studenti budou seznámeni s využitím her, hlavolamů a logických problémů při výuce matematiky.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (05.09.2023)
Deskriptory -

výuka probíhá prezenčně tak, aby účastníci měli co nejhbohatší herní zkušenost; přímá výuka 24 h; hry v domácí přípravě - získávání herní zkušenosti 40 h; .

Podpora - texty v angličtině zadané na každém semináři.

Samostudium v rozsahu 50 h a herní zkušenosti ve dvojicích se studenty/ žáky ve škole dle potřeby, 20-25 h, sepsání zkušeností, analýzy her 15 h, zpracování vybané hry a prezentace a obhajoba 25 h

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

90% aktivní prezence (maximálně 1 absence, protože v přímé práci se rozvíjí diskuse a prohlubuje se myšlení a příslušná slovní zásoba);  písemný rozbor dané hry z různých úhlů pohledu (viz studijní text) a prezentace (PowerPoint) analýzy zadané hry a nové hry se stejným didaktickým materiálem - obhajopba, diskuse.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2024)
Literatura -

Berlekamp, R., E., Conway, J., H., Guy, R., K., Winning Ways for Your Mathematical Plays, Vol. 1, , AK Peters, Ltd, 2001
Berlekamp a kol, Winning Ways for Your Mathematical Plays, Vol. 2, 3, AK Peters, Ltd.; , 2003
Nowakowski R.J., Levy S., Games of No Chance, Cambridge University Press, 1998
Smullyan, R.., M., Jak se jmenuje tahle knížka, MF, 1986
Kolektiv autorů, Hlavolamy - jak je vyrábět a řešit, Olympia, 2004

 

pro anglicky hovořící distančně studující studenty:

https://www.win.tue.nl/~wstomv/publications/games_and_variance.pdf

https://www.ripublication.com/aama17/aamav12n1_01.pdf

http://www.hugi.scene.org/adok/math/new_math32.pdf

https://www.mis.mpg.de/fileadmin/jjost/juergen-jost_game-theory.pdf¨

https://ejop.psychopen.eu/index.php/ejop/article/view/327/html

https://www.maa.org/sites/default/files/pdf/ebooks/GTE_sample.pdf

 

pro slovensky hovořící studenty je možné čepat ze zdrojů:

 

Povinné: Plocki 49-95

 

http://www.matematykadlawszystkich.pl/mednr2/Plocki.pdf

 

 Doplněk:

 

Str. 96, Zoltán Feher Pavděpodobnost nebo šance;  str. 108 Halama, Benická; str. 121 Krpec; str. 181 A. Plocki

 

http://doczz.cz/doc/13974/acta-mathematica-13---13th-mathematical-conference-in-nitra

 

Kaslová Str. 81

 

http://doczz.cz/doc/165891/2014---dobr%C3%BD-den--v%C3%ADt%C3%A1-v%C3%A1s-synology-web-station-katedry

 

Jančařík

 

https://docplayer.cz/storage/23/1939407/1585231206/T-bgB-mZbRbVa6fq9f7SYw/1939407.pdf

 

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (04.04.2020)
Metody výuky -

Pracovní dílna, přímá práce s žáky, analýza her, tvorba her, diskuse s oporou o kritické myšlení.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2024)
Sylabus -

Stručná anotace předmětu:
Cíl: Seznámit studenty se základy teorie her, s konkrétními aplikacemi různých partií matematiky při hledání vyhrávajících strategií u her a řešení u hlavolamů. V rámci praktických cvičení studenti budou seznámeni s využitím her, hlavolamů a logických problémů při výuce matematiky.
* Obsah:
Klasické deskové hry
Moderní strategické hry
Využití pravděpodobnosti v teorii her
Matematické hry - výhody a úskalí
Kritické pozice a vyhrávající strategie

Spravedlivá hra

Taktika
Matematické hlavolamy

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK