Předmět se zaměřuje na vysvětlení teoretických principů kontruktivistického a konstrukcionistického přístupu k učení informaticky zaměřených předmětů (Informatika, ICT, výpočetní technika aj.). Velká pozornost je věnována práci S. Paperta a jeho pokračovatelů (M. Resnick, I. Kalaš, E. Sandova, etc.), kteří se hlásí k odkazu S. Paperta a kteří rozvíjejí jeho myšlenky v podobě logovské kultura. Předmět se pak věnuje metodickým ukázkám rozvoje programování žáků 1. stupně ZŠ a žáků 2. stupně ZŠ v aplikacích na principu LOGO (např. Scratch)
Témata
(1) Základní pojmy: Konstruktivismus, Konstrukcionismus, logovská kultura;
(2) Úvod do programování Scratch, příp. WeDo.
(3) Konstruktivistické přístupy k učivu informaticky zaměřených předmětů v ČR a v zahraničí.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
The course concentrates on explanation of principles theoretical of constructivism and construccionism for teaching of school subjects like that Informatics, ICT, Digital technology or Computing. More detailed explanation proceeds from ideas and work of world-famous experts, primarily of Seymour Paperts and his alumni and followers and representatnt of Logo culture (M. Resnick, I. Kalaš, E. Sandova, etc.). The main attention is given to didactic approaches to learning activities dedicated to pupils of primary and secondary schools using educational programming languages (Karel, Logo, Imagine, Scratch etc.) and to application of constructivist methods in subjects like that Informatics, ICT, Digital technology or Computing.
Themas:
(1) Explanation of fundamental concepts: constructivism, construccionism, logo culture;
(2) Introduction into programming in Karel, Logo, Imagine, Scratch;
(3) Constructivist approaches to curriculum of Informatics, ICT, Digital technology or Computing in primary and secondary school education.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
Literatura - angličtina
BRENNAN, K., BALCH, C., CHUNG, M. Creative Computing. Harvard Graduate School of Education, 2014.
Computing At School. www.computingatschool.org.uk/ secondary
SCRATCH. Dostupné z URL: <https://scratch.mit.edu/>
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
Požadavky ke zkoušce -
Ke zkoušce studenti naprogramují ve Scratch svůj vlastní projekt.
Zkouška je zaměřena na:
1) ověření znalostí a dovedností, jak aplikovat konstruktivistické přístupy k rozvíjení informatického a algoritmického myšlení dětí; východiskem jsou filozofie a principy logovské kultury.
2) obhajobu vlastního projektu ve Scratch.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (01.01.2020)
Each student will programme his/her own project in Scratch.
The exam is aimed at
1) verifying knowledge and skills how to apply constructivist approaches based on LOGO culture to teaching algorithmic and computational thinking of children.
2) presentation of final project developed in Scratch.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (29.10.2019)
Sylabus -
1. Vysvětlení pojmu informatické myšlení. 2. Postavení učiva informatiky v kurikulu ZŠ a SŠ v ČR a v zahraničí. 3. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení bez použití počítačů (typu CSUnplugged, origami). 4. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím robotických souprav a programovatelných hraček. 5. Hlavní principy logovské kultury a její představitelé. 6. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím softwarových aplikací. 7. Analýza vybraných učebnic pro rozvoj informatického myšlení žáků ZŠ a SŠ. 8. Práce se Scratch. 9. Tvorba projektů a her ve Scratch.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (14.05.2019)
1. Introduction to the concept of computational thinking. 2. A role of informatics and computing in curriculum for Elementary and Secondary schools in the Czech Republic and other countries. 3. Examples of some teaching approaces to computational thinking development without using computer technology (typu CSUnplugged, origami). 4. Examples of some teaching approaces to computational thinking development with using robotics sets and programmable toys. 5. Saymour Papert. Construccionism. Key principles of logo culture. Some representants. 6. Examples of some teaching approaces to computational thinking development with using software applications. 7. Analysis of textbooks for computational thinking development. 8. Introduction in Scratch. 9. Projects and games design in Scratch.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (14.05.2019)