PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Language, Culture, and Society: Linguistic Anthropology for Educators - OEBXO2106Z
Anglický název: Language, Culture, and Society: Linguistic Anthropology for Educators
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 18 / 18 (18)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D.
Anotace -
Předmět je otevřen studujícím všech oborů a nevyžaduje předchozí znalosti z lingvistiky, antropologie ani jiných společenských věd. Učit znamená především komunikovat. Budoucí učitel či učitelka by proto měli rozumět všem důležitým složkám komunikace a měli by vědět, jak fungují a jak se s nimi dá zacházet při vyučování. Lingvistická antropologie se všestranně zabývá komunikací nejen uvnitř určité kultury, ale i v multikulturním prostředí a napříč kulturami. Předmět představí základní složky komunikace, z nichž některé si často vůbec neuvědomujeme, a na praktických příkladech seznámí studující s tím, jak se pomocí komunikace vytváří pocit sounáležitosti s komunitou. Je přitom brán zřete na použitelnost učiva pro budoucí vzdělavatele.
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (25.07.2023)
Cíl předmětu -

Cíl předmětu je osvojit si znalosti a dovednosti popsané v anotaci.

Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (04.08.2022)
Podmínky zakončení předmětu -
  1. Minimalní účast 70 procent
  2. Četba na seminář
  3. Každý týden je třeba písemně zformulovat a odevzdat otázku k četbě – otázky jsou průběžně klasifikovány a jejich průměr tvoří závěrečnou známku z předmětu
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (04.08.2022)
Literatura -
  • Anderson, B. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London and New York: Verso 1991.
  • Blount, B. G. (ed.) Language, Culture, and Society: A Book of Readings. Prospect Heights 1995: Waveland Press.
  • Duranti, A.  (ed.) Linguistic Anthropology: A Reader. Oxford: Blackwell 2001.
  • Foley, W. A. Anthropological Linguistics: An Introduction. Oxford: Blackwell 2000. 
  • Jaworski, A., N. Coupland (eds.), The Discourse Reader. London and New York: Routledge 2001.
  • Waugh, L. R. Marked and unmarked: A choice between unequals in semiotic structure. Semiotica 1982, 38: 299 – 318.
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (04.08.2022)
Požadavky ke zkoušce -
  1. Minimalní účast 70 procent
  2. Četba na seminář
  3. Každý týden je třeba písemně zformulovat a odevzdat otázku k četbě – otázky jsou průběžně klasifikovány a jejich průměr tvoří závěrečnou známku z předmětu
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (04.08.2022)
Sylabus -
  • Organizace předmětu. Lingvistická antropologie jako oblast výzkumu
  • Jazyk(y) a morálka
  • Komunikační funkce
  • Jazyk, kultura a etnicita
  • Fashion of speaking? Jazyk a obraz světa
  • Jazykový systém, úzus a ideologie
  • Řečové komunity. Hranice mezi jazyky a jazykový kontakt
  • Gender a příznakovost
  • Děti a jazyková socializace
  • Komunikace ve školní třídě 
  • Standard a variabilita. Jazyk a sociáln stratifikace
  • Diskurz
  • Jak mluvit ve škole: závěrečná diskuze
Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (25.07.2023)
Výsledky učení - angličtina

Student:

·      is able to recognize the potential of non-native speakers for education environment in the classroom

·      knows about communication functions and understands how to use them in education

·      understands the relationship between language, culture and ethnicity

·      can explain the ways in which language shapes our world-view

·      is able to describe the differences among language use, language system and language ideology

·      understands the roles that language plays in human socialization

·      knows how to utilize language in multicultural classroom

Poslední úprava: Samek Tomáš, Mgr., M.A., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK