|
|
|
||
Anotace
V návaznosti na poznatky z předchozích kurzů budou rozšiřována a doplňována matematická prostředí vhodná pro rozvíjení matematických představ žáků se zvláštním zřetelem na řešitelské strategie a metody řešení.
Těžiště práce bude v rozvíjení schopnosti řešit zadané úlohy několika různými metodami (i omezenými prostředky). Zaměříme se na oblasti procesu řešení (modelování, reprezentace, volba strategie, sestavení a realizace plánu řešení, interpretace nalezeného výsledku). Dalším okruhem práce bude tvorba úloh, které lze řešit určenou metodou.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
Primární cíl: Využít řešení úloh jako nástroje k budování kognitivní struktury studenta. Orientací na řešitelské strategie bude systematicky rozvíjena metakognice studenta.
Sekundární cíl: Poskytnout studentům přímé zkušenosti s konstruktivisticky vedenou výukou v oblastech, s nimiž zatím nemají bezprostřední školní zkušenosti.
Terciální cíl: Umožnit studentům diagnostikovat vlastní matematické schopnosti a znalosti a v případě potřeby jim nabídnout možnost reedukace (zejména u nosných matematických pojmů).
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
Online lekce se konají zde: https://meet.google.com/uec-vkom-utr?authuser=1 Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
|
|
||
Soubor učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ a příručky pro učitele nakladatelství FRAUS. (V r. 2009 jsou na trhu učebnice a příručky pro učitele pro 1. - 3. ročník.)
Soubor materiálů na stránkách www.kmdm.pedf.uk, studentům 1.st.ZŠ
Další materiály budou dodávány v průběhu semestru
Dále: Opava, Z.: Matematika kolem nás, Albatros
Hejný M., Stehlíková N.: Číselné představy dětí (skriptum PedF UK)
Hruša a kol.: Aritmetika pro pedagogické instituty (starší učebnice)
Wittmann, E. Ch. , Müller, G. N.: Handbuch produktiver Rechenübungen, Band 1 (Von Einspluseins zum Einmaleins, 1990), Band 2 (Von halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen, 1992)
Koman, M.: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat, In Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky (2004).
Koman, M.: Rozšiřování číselných oborů (Užití čtvercových sítí), (skriptum UK Praha, 1975)
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
Metody Celá výuka bude vedena důsledně konstruktivistickým způsobem. Hlavním nástrojem výuky budou problémové situace a jejich řešení posluchači. Studenti budou důsledně vedeni k vlastní tvorbě kaskády úloh se zaměřením na individuální potřeby žáků. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
Požadavky k ukončení kurzu seminární práce reflexe vzhledem k využití obsahu kurzu na domácí univerzitě Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
|
|
||
Seminář vedou: RNDr. Darina Jirotková, Ph.D
Sylabus 1. Metoda modelování (interpretace úlohy: příběh, objekty, vztahy, model). 2. Metoda dramatizace (od dramatizace k simulaci a k tabulce, tvorba proceptu). 3. Metoda rozkladu: a) řetězení, b) klasifikace. 4. Série specifických metod (simplifikace, od konce, geometrické místo bodů, analogie atd.). 5. Odhalování pravidelností v různých prostředích metodou: posloupnosti, tabulky, grafu (procesuální uchopení pravidelností pomocí rekurze i konceptuální pomocí vztahu). 6. Metoda uvolňování konstant (jako nástroj procesu zobecňování v prostředí geometrickém, aritmetickém, algebraickém i kombinatorickém). Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|