|
|
|
||
Cílem předmětu je získání základního přehledu o oboru klavírní a smyčcové pedagogiky, seznámení se s historií a vývojovými stádii oboru a pochopení zákonitostí a souvislostí tohoto vývoje. Základní myšlenky současného nástrojového vyučování jsou demonstrovány na principech vývoje evropské nástrojové pedagogiky a klíčových metodických děl oboru od nejstarších škol až po současnost. Akcent je kladen na důkladnou analýzu nejvýznamnějších zásad nástrojového vyučování se zaměřením pozornosti na jednotlivé okruhy problémů jako je tvoření tónu, rozvoj hudebnosti žáků, otázkám hry podle sluchu a hry z not, rozvoji nástrojové techniky, otázkám tvořivosti, umělecké úrovni jednotlivých škol, fyziologickým a psychologickým aspektům apod. Odrazovým můstkem jsou přitom vlastní umělecké, případně i pedagogické zkušenosti posluchačů.
Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Expected preparation time for 1 hour lecture 45 minutes Self-study of literature (per semester) 12 hours Work with study materials (per semester) 4 hours Completion of continuous assignments (per semester) 6 hours Completion of the course Seminar papers 3 hours Exam preparation and examination 12 hours Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
BARENBOIM, DANIEL. A Life in Music. Arcade Publishing, New York 2003 BOYDEN, D. DAVID. The History of Violin playing from its Origins to 1761. Clarendon Press, Oxford 1990 BŐHMOVÁ, ZDEŇKA. Kapitoly z dějin klavírních škol. Praha 1973. BRENDEL, ALFRED. On Music. A Cappella Books. Chicago 2007 SÝKORA, VÁCLAV JAN. Dějiny klavírního umění. Panton, Praha 1973. RŮŽIČKOVÁ Zuzana. Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům. SPN, Praha 1985 EIGELDINGER, JEAN-JACQUES. Chopin: Pianist and Teacher as Seen by his Pupils. Cambridge University Press, Cambridge 1986. COOKE, JAMES FRANCIS. Great Pianists on Piano Playing. Dover Publications, Inc., Mineola, New York 1999. ELDER, DEAN. Pianists at Play. Kahn & Averill, London 1989 BREITHAUPT, RUDOLF M. Die natürliche Klaviertechnik. C. Kahnt Nachfolger, Leipzig 1912. CALAND, ELIZABETH. Die Deppesche Lehre des Klavierspiels. Ebner'schen Musikalienhandkung, Stuttgart1904. BRABEC JOSEF. Metodika počátků houslové hry. Praha 1962 BUDIŠ RATIBOR. Housle v proměnách staletí. Praha 1975 FOLTÝN JAROSLAV. Metodika houslové hry a její současné vývojové směry. Praha 1994 KAMILAROV EMIL. O technice levé ruky houslisty. Praha 1975 MAŘÁK JAN, NOPP VIKTOR. Housle. Praha 1944 MICKA JOSEF. Hra na housle. Praha 1957 MICKA JOSEF. Knížka o houslích a mnohém kolem nich. Praha 1975 MĚRKA, IVAN. Violoncello. Ostrava 1995. PAZDERA JINDŘICH. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Praha 2007 SKIBIN, VADIM NIKOLAJEVIČ. Vývoj a teorie postavení rukou při hře na housle. Arco Iris Praha 2004 SPÁČILOVÁ JANA. Houslová hra v 17. a 18. století aneb Pokus o návod jak hrát na barokní housle. Český Krumlov 1999 GEMINIANI, FRANCESCO. The Art of Playing on the violin, Op. IX., 1751. Oxford University Press, Oxford 1952 MOZART, LEOPOLD. Důkladná škola hry na housle. Klassic – grafické studio, Praha 2000 DOLMETSCH, ARNOLD. Interpretace hudby 17. a 18. století. Státní nakladatelství krásné literatury a umění, Praha 1958 SCHOENBAUM, D. The Violin : A Social History of the World's Most Versatile Instrument. New York: WW Norton 2013 POLLENS, S. Stradivari. Cambridge: Cambridge University Press 2010. SAINT-GEORGE Henry. The Bow. Its History, Manufacture and Use. Sacramento: Creative Media Partners 2019 Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Klavír Fracouzské školy pro clavecin 17. a 18.století C. Ph. E. Bach Školy přelomu 18. a 19. století: Dusík, Pleyel C. Czerny, M. Clementi, J. N. Hummel J. Proksch, F. Bayer, Z. Fibich - J. Malát Německé psychofyziologické školy počátku 20. století Česká klavírnní pedagogika počátku 20. století: A. Mikeš, V. Kurz Housle Vývoj postoje, držení houslí a techniky levé ruky houslisty od počátků hry na housle po současnost Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Piano: 1. overview of the subject 2. presentation of a selected publication in the field of piano methodology and performance in the form of a seminar output Violin: 1. seminar paper on Key moments in the development of violin didactics and methodology 2. an overview of basic issues in violin didactics and methodology Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (05.09.2024)
|