PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktuální tendence v didaktickém výzkumu I (se zaměřením na 1. stupeň ZŠ) - OD2303127
Anglický název: Present Trends in Didactic Research I (Aimed at First Grade of Basic School)
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)
Způsob zakončení: Seminární práce – rešerše odborné literatury zvoleného zaměření, analýza situace, návrh didaktického řešení problému, publikace na veřejném fóru. Výběr problémů současné didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ podle aktuálního zaměření doktorandů a situace v oboru. Student rešeršuje literaturu týkající se aktuálního problému, analyzuje situaci, navrhne didaktické řešení. Výsledek publikuje na veřejném didaktickém fóru.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

 

 

HÁJKOVÁ, Eva. Účinnost edukačních postupů při budování poznatkových struktur. In HÁJKOVÁ, Eva et al. Čeština ve škole 21. století – II. Úvodní studie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, s. 69–81, ISBN 978-80-7290-617-8. 

HÁJKOVÁ, Eva et al. Čeština ve škole 21. století – III. Jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, 150s., ISBN 978-80-7290-722-9. 

HÁJKOVÁ, Eva et al. Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014, 308s., ISBN 978-80-7290-806-6. 

HÁJKOVÁ, Eva et al. Czech language in the 21st century school — V. Children‘s preconceptions within the educational framework of czech language – Research conclusions. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015, 104s., ISBN 978-80-7290-847-9. 

LIPTÁKOVÁ, L‘. Kognitívne aspekty vyučovania materinského jazyka v primárnej edukácii. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, 2012. 

LIPTÁKOVÁ, L‘., CIBÁKOVÁ, D. Edukačný model rozvíjania porozumenia textu v primárnom vzdelávaní. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, 2013. 

 

Další doporučená literatura:

 

BABIAKOVÁ, S. Projektovanie a plánovanie výučby v primárnom vzdelávaní. Pedagogické rozhlady, 19, 2010, č. 5, s. 21–23. 

HÁJKOVÁ, E. Český jazyk a školní kurikulum (se zaměřením na 1. stupeň ZŠ). Úvaly : Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-043-2. 

HÁJKOVÁ, E. Hra v hodinách českého jazyka na 1. stupni ZŠ. In Čeština – bádání a učení, Sborník prací Pedagogické fakulty MU, sv. 204, řada jazyková a literární č. 37. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2007, s. 130-134, ISBN 978-80-210-4278-0. 

HÁJKOVÁ, E. Jazyková tvořivost žáků mladšího školního věku. In Eurolitteraria a Eurolingua. Opera academiae pedagogicae Libereciensis, Series bohemistica. Oldřich Uličný (ed.), s. 290-294, Liberec : TUL, 2008, ISBN 978-80-7372-292-0. 

HAVEL, J.; FILOVÁ, H. a kol. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Brno : Masarykova univerzita, Paido, 2010, ISBN 978-80-7315-202-4. 

HÖFLEROVÁ, E. Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava : OU, 2003. 

KESSELOVÁ, J. Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov : Náuka, 2001. ISBN 80-89038-05-0. 

LIPTÁKOVÁ, L. Princípy vo vyučovaní materinského jazyka v primárnej škole. In Príhodová, E. (ed.), Odborová didaktika v príprave a v ďalšom vzdelávaní učiteľa materinského jazyka a literatúry. Ružomberok : FF KU, 2010, s. 276-287, ISBN 978-80-8084-562-9. 

SPILKOVÁ, V., a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 807178-942-9 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Vyučující:

 

doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.,

doc. PaedDr. Ľudmila Liptáková, CSc.

 

Zakončení: zkouška

Seminární práce - rešerše odborné literatury zvoleného zaměření

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK