předmět je určen pouze pro doktorandy povolen pro zápis po webu při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu student může plnit i v dalších letech předmět lze zapsat v ZS i LS
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)
Cílem předmětu je prohlubovat orientaci doktorandů v základních etapách vědeckovýzkumné práce v hudební pedagogice
a připravit je po stránce metodologické na zpracování disertační práce s výzkumným zaměřením. Logika výzkumné práce,
její charakteristika od aktivit studijního rázu (stanovení problému, informační příprava, teoretické uchopení řešeného
tématu) přes činnosti organizační a výzkumné povahy. Tištěné i elektronické primární a sekundární informační zdroje,
techniky informační přípravy. Obsahová a metodologická stránka výzkumu, uplatnění jednotlivých výzkumných metod a
technik v hudebně výchovné praxi, diagnostika hudebních schopností a dovedností. Sepsání závěrečné výzkumné
zprávy. Etika vědecké práce. Vypracování disertační práce z hlediska obsahové, formální, jazykové a
stylistické správnosti. Specifickým cílem je diagnostika hudebnosti dětí různých věkových skupin.
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.03.2010)
This subject aims at preparing the students to further cultivate their professional expertise, enabling them a deeper
orientation in the basic phases of the research work in the music education and qualifying them for scholarly and research
work at the doctoral level. The main points: Research logic, its characteristics from the study activities (problem diagnosis,
source preparation, theoretical aspect of the solved problem) to the organizational and research activities. Printed or
electronic primary and secondary sources, methods of the source preparation. Content and methodological aspects of the
research, their use in the music education praxis, diagnostics of the musical abilities and skills. Formation of the final
research report. Ethic of the research work. Formation of the doctoral thesis in light of content, formal, linguistic and stylistic
accuracy. The particular focus: musical appreciation diagnostics of different age groups.
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (30.10.2019)
VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha : Karolinum, 2007. 162 stran. ISBN 978-80-246-3621-4 HOLAS, M, VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha : SPN 1987. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998. ISBN 80-7184-569-8. SKALKOVÁ, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha : SPN 1983.ISBN 14-275-85. GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido 1996. ISBN 80-85931-15-X. HOLAS, M. Úvod do psychologie hudby. Hudební diagnostika. Praha : SPN 1990. ISBN 17-011-90. HOLEČKOVÁ, L. Příručka k vědecké práci. Praha : VŠZ 1977. ISBN 60-206-77. DEUTCH, D. The Psychology of Music. San Diego : Academia Press, 1999. POLEDŇÁK, I. aj. Hudební věda - II. díl. Praha : SPN 1988. ISBN 14-564-88.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (30.10.2019)
Podrobně prostudovat základní studijní literaturu (Váňová, Skopal: Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice) a poznatky aplikovat na téma disertační práce. Studium tří dalších titulů s výzkumnou tematikou dle výběru doktoranda.