|
|
|
||
Vytváření příznivých podmínek pro inkluzi na všech stupních vzdělávání zahrnuje změny ve školním prostředí, v didaktice a metodikách. Heterogenita dětí, žáků a studentů se stává žádoucí sociální formou, rozdílný výkon a rozdílné nadání jedince jsou vnímány jako přínos pro vzdělávací proces. V předmětu je tematizována filozofická podstata inkluzivního vzdělávání, jeho principy, hodnoty, cíle. Účastníci diskutují změny vnitřního prostředí školy, didaktiku a metodiky v procesu inkluzivní výuky, problematiku komunity a rodiny v kontextu inkluzivního vzdělávání.Pozornost je věnována metodickému zajištění tranzitů v kontinuu inkluzivního vzdělávání, hledání průniků inkluzivní a speciální pedagogiky, participačnímu výzkumu v oblasti vzdělávací a sociální inkluze. Na základě individuálního zájmu účastníků mohou být analyzovány inkluzivní podmínky v terciárním vzdělávání.
Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.01.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit účastníky s etickým, pragmatickým a zejména metodickým diskurzem inkluzivního vzdělávání. Na příkladech z tuzemska i zahraničí jim představit společné definiční znaky inkluzivního vzdělávání a jejich odraz v metodice inkluzivního vzdělávání. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.01.2019)
|
|
||
Podmínkou úspěšného zakončení předmětu je zpracování písemné studie v rozsahu 12ti až 15ti stránkového wordovského dokumentu a její obhajoba. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.01.2019)
|
|
||
ADAMUS. P. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy.Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik Centrum empirických výzkumů, 2015, 978-80-7510-190-7. RAMBERG, A. LÉNÁRT, A. WATKINS (eds.) European Agency Statistics on Inclusive Education: 2016 Dataset Cross-Country Report.European Agency for Special Needs and Inclusive Education, Odense, Denmark, 2018, 978-87-7110-776-0. Dostupné z www.european-agency.org. HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing,a.s., 2010, ISBN 978-80-247-3070-7. KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ J.(eds.) Diversita a diferenciace ve vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7. KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 2012. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.01.2019)
|
|
||
Zvládnutí studia povinné literatury a zpracování písemné práce. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.01.2019)
|
|
||
Předmět je vyučován formou kontaktní výuky ( diskuzního semináře) v rozsahu 2-3 hodin, se zaměřením na témata: 1. definiční okruhy "education for all" a "school for all"; 2. celospolečenský přínos inkluzivního vzdělávání ve smyslu rozvoje lidských zdrojů; 3. paradigma změny (teorie změny) v prostředí vzdělávací instituce 4. odraz třídimenzionální didaktiky v metodice inkluzivní pedagogiky 5. hodnocení kvality inkluzivního vzdělávání 6. inkluzivní podpora v době přechodů ve vzdělávací dráze jedince 7. inkluzivní podmínky v terciárním vzdělávání Následuje samostatná práce účastníka zaměřená na sběr dat, rešerši a zpracování písemné studie v rozsahu 6-8 týdnů a její obhajoba. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.01.2019)
|