|
|
|
||
Český statistický úřad uvádí, že v roce 2013 žilo v České republice 1 077 673 zdravotně postižených osob (ČSA, 2013). Tento údaj však nereprezentuje každodenní zkušenosti většiny českých občanů. Je tomu skutečně tak, že 11 % všech těch, s nimiž se vzděláváme, pracujeme, přátelíme a sdílíme politickou moc jako občané, jsou lidé se zdravotním postižením?
Odpověď naznačuje převažující neúčast lidí se zdravotním postižením jako aktivních občanů na životě české společnosti. U osob se zdravotním postižením je více pravděpodobné, že nezahájí či nedokončí terciární vzdělávání. Míra nezaměstnanosti osob se zdravotním postižením je mnohem vyšší než u celé populace navzdory výraznému růstu české ekonomiky v posledních deseti letech (ANED, 2018). Tyto trendy lze pozorovat i v jiných zemích.
Předmět umožní českým i zahraničním studentům lépe porozumět faktorům spojeným s těmito nepříznivými údaji nejen v České republice, ale v dalších zemích. Vycházíme z předpokladu, že to není výhradně znevýhodnění či nepříznivý stav jako životní realita na straně člověka. Je to spíše prostředí konstruované lidmi bez postižení. Kurz inspiruje studenty k tomu, aby porozuměli zdravotnímu postižením jiným způsobem; ne jako čistě zdravotní deficit, který je třeba „léčit“, ale také jako sociální otázku a problém rovných příležitostí.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2019)
|
|
||
Předmět poskytuje orientaci v zahraničních trendech ovlivňujících teorii i praxi speciální pedagogiky, zvláštní pozornost je věnována zemím EU. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2019)
|
|
||
ŠIŠKA, J. - BEADLE-BROWN, J. - KÁŇOVÁ, Š. Changes and Diversity in Community Living in Europe – the Experiences of Persons with Disabilities. In: : HALVORSEN, Rune – BJØRN, Hvinden – JULIE, Beadle Brown – MARIO, Biggeri - JAN, Tøssebro - ANNE, Waldschmidt. The lived experiences of persons with disabilities in nine countries: Active Citizenship and disability in Europe Volume 2. 1 vyd. Londýn: Routledge, Routledge Advances in Disability Studies, 2017, 2, s. 150-170. ISBN 978-1-138-65292-7. ŠIŠKA, Jan – BEADLE-BROWN, Julie – KÁŇOVÁ, Šárka. Active Citizenship through community living – a multi-level perspective. In: HALVORSEN, Rune – HVINDEN, Bjørn – BICKENBACH, Jerome – FERRI, Delia – GUILLÉN RODRIGUEZ, Ana Marta. The Changing Disability Policy System Active Citizenship and Disability in Europe Volume 1. 1 vyd. London: Routledge Taylor & Francis Group, 2017, 1, s. 50-75. ISBN 978-1-138-65288-0. DAVIS, Lennard J., Jay DOLMAGE, Nirmala EREVELLES, Sarah Parker HARRIS, Alexander LUFT, Susan M. SCHWEIK a Linda P. WARE. Beginning with disability: a primer. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018. DOLMAGE, Jay. Disability rhetoric. Syracuse, New York: Syracuse University Press, c2014. ISBN 9780815652335. BURCH, Susan a Michael A. REMBIS. Disability histories. Urbana: University of Illinois Press, [2014]. Disability histories (Series). ISBN 9780252096693. SLEE, R., AZZOPARDI, A., & GRECH, S. (Eds.). (2012). Inclusive communities: a critical reader. Sense Publishers. Available at http://ukaz.cuni.cz Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2019)
|
|
||
Student studuje samostatně. Předloží a obhájí esej vypracovanou přesvědčivou formou opřenou o argumenty, doplněnou doporučeními a interpretacemi zjištěného. Je důležité, aby předložená tvrzení byla podpořena důkazy, například odkazem na zjištění výzkumů nebo na publikované zdroje. Úspěšná esej obsahuje argumentaci, hodnocení, diskuzi a zaujetí pozice. Počet slov (včetně odkazů): 4000 Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2019)
|