|
|
|
||
V rámci zkoumání společenských podmínek v jednotlivých dějinných etapách bude kladen zvláštní zřetel na společensko-politické okolnosti, které sehrávaly roli při vyčleňování nebo naopak při podpoře lidí s postižením. Bude poukázáno na úsilí mnoha našich předchůdců, učitelů, ale i filozofů a lékařů, kteří se zasloužili o nové poznatky v oblasti zdravotní i vzdělávací. Témata budou směřovat zejména k reflexi proměn chápání jinakosti v rámci našeho vzdělávacího systému v nedávné minulosti. Zaměření bude na období totality v Československu a porozumění různorodým aspektům, které ovlivňovaly chápání jinakosti v tehdejším nesvobodném režimu. Pozornost bude věnována etickému nastavení odlišnosti v proměněných podmínkách socialistické výchovy a úlohu speciálního pedagoga v době totality a jeho roli při výchovném procesu v socialistické škole. Nebude opomenuta oblast vnímání celkového etického nastavení současné společnosti. Kurz se zaměří také na poznání toho, jak se usilování o sociální rovnost, lidská práva a inkluzi promítlo do kompetencí budoucích učitelů. Nevyhneme se otázkám, zda se samotní lidé s postižením cítí samozřejmou, respektovanou a neodlišenou součástí naší společnosti.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (09.01.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je prohloubit poznání různorodých společenských aspektů, které vedou k pochopení jinakosti člověka v minulosti i v dnešním světě. Reflektovat měnící se podmínky pro společné vzdělávání se zvláštním zřetelem k názorům na jinakost v dané historické etapě. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (09.01.2019)
|
|
||
V případě nutnosti nářízené distanční výuky by byl předmět vyučován v platformě MS Teams Poslední úprava: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
|
|
||
Zakončení předmětu: Vypracování eseje na téma související s badatelským zájmem doktoranda a následná rozprava nad východisky práce a zpracováním jejích závěrů. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (09.01.2019)
|
|
||
JASPERS, K.: (1991) Otázka viny. Příspěvek k německé otázce. Praha: Mladá fronta. ISBN 80-204-0244-6. MUŽÁKOVÁ, M. (2016) Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha : Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISBN 978-80-72890-874-5. PORTER, R.: (2001) Největší dobrodiní lidstva. Historie medicíny od starověku po současnost. Praha: Prostor. ISBN80-7260-052-4. TITZL, B.: (2005) Politika totalitního (totalitárního) režimu vůči zdravotně postiženým občanům. In: Nosková, H. et al.: K problémům menšin v Československu v letech 1945-1989. Sborník studií. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. ISBN 80-7585-058-X. TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 86039-30-7. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (09.01.2019)
|
|
||
1. Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním. 2. Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn, souvislosti sociální a společenské. 3. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu. 4. Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením. Integrace a inkluze jako proces. 5. Vývoj institucionalizované péče a spolkové činnosti ve prospěch lidí s postižením. 6. Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků. 7. Totalitní režimy a jinakost. 8. Současné pohledy na vnímání odlišného. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (09.01.2019)
|