|
|
|
||
Předmět je věnován komplexu současných vědeckých poznatků z oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí. Specifickým zaměřením je oblast rozvoje čtenářské pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti – a to z pohledu vědecko-výzkumných teorií, ale i aktuálních didaktických pohledů.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
|
|
||
Obecným cílem předmětu je získání uceleného přehledu o rozvoji čtenářské gramotnosti v období pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti. Konkrétními cíli je získání přehledu o základních teoriích z oblasti čtenářské gramotnosti, znalost významných mezinárodních a domácích výzkumů z pohledu jejich obecné koncepce a výsledků, sledování domácích a zahraničních trendů inovace rozvoje čtenářské gramotnosti a jejich zhodnocení. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
|
|
||
Požadavky k ukončení předmětu : Rešerše odborné literatury (min.pět pramenů) s vlastní reflexí Požadavky ke zkoušce : Prezentace poznatků získaných studiem domácí a zahraniční odborné literatury a vlastních názorů na možnosti dalšího vědeckého bádání ve sledované oblasti s vazbou na možnosti inovace školní praxe. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
|
|
||
Garbe, Ch., Laufkova, V., Ronkova, J. Literacy in the Czech Republic. Country Report-Children and Adolescents, 2016 Křivánek,Z. - Wildová,R. : Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha, PedF UK 1997 Ronkova, J. Wildova R.: Reading strategies activated in experimental research, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2016 Tymichová,H. : Nauč mne číst a psát. Praha, SPN 1996 Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (17.05.2019)
|
|
||
přednášky – 4x konzultace – 4x studium odborné literatury Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
|
|
||
Prezentace poznatků získaných studiem domácí a zahraniční odborné literatury a vlastních názorů na možnosti dalšího vědeckého bádání ve sledované oblasti s vazbou na možnosti inovace školní praxe. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
|
|
||
- Seznámení se se základními teoriemi rozvoje gramotnosti a čtenářské gramotnosti (psychologické, lingvistické, sociální, psycholingvistické a didaktické hledisko) - Období pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti jako specifické období v rozvoji gramotností jedince - Výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti PISA, PIRLS, aktuální výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti - Zahraniční trendy v rozvoji čtenářské gramotnosti – z pohledu teorie, výzkumů a školní praxe Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
|