PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Comparative education on the field of preschool and primary education and teacher training - OD0133019
Anglický název: Comparative education on the field of preschool and primary education and teacher training
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 25/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Anotace -
Předmět je věnován rozsáhlé oblasti komparace předškolního a primárního vzdělávání z pohledů teorie, vědeckých výzkumů a školní praxe. Pozornost je věnována konkrétním tematickým oblastem, které jsou pro rozvoj školního vzdělávání zásadní. Specifická pozornost bude věnována komparaci různých modelů přípravy učitelů u nás a v zahraničí.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
Cíl předmětu

Obecným cílem předmětu je získání přehledu o aktuálních trendech rozvoje předškolního a primárního vzdělávání u nás a v zahraničí s akcentem na jejich kritické zhodnocení.

Konktrétními cíli je orientovanost v konkrétních  komparovaných oblastech a schopnost odborné diskuse s argumentací na základě studia odborných pramenů

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k ukončení předmětu: Odborná studie věnovaná jedné konkrétní oblasti z pohledu komparace odborných pramenů, výzkumů a např. i vlastní praxe. Součástí je formulace vlastního kritického zhodnocení. Rozsah studie max. 2000 slov.

Požadavky ke zkoušce :  Odborná diskuse nad vybranými komparovanými oblastmi s uvedením argumentů vycházejících ze studia odborné literatury a vlastní kritické reflexe.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
Literatura -

Garbe, Ch., Laufkova, V., Ronkova, J. Literacy in the Czech Republic. Country Report-Children and Adolescents, 2016

Křivánek,Z. - Wildová,R. : Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha, PedF UK 1997
Matějček,Z. : Vývojové poruchy čtení. Praha, SPN 1998
Doležalová,J. : Didaktika prvopočátečního psaní. Hradec Králové, VŠP, 1995

Ronkova, J. Wildova R.: Reading strategies activated in experimental research, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2016

Tymichová,H. : Nauč mne číst a psát. Praha, SPN 1996
Wildová, R.(ed.): Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního psaní a čtení. UK PedF, Praha 2002
Wildová, R. : Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti. Praha, PedF UK 2004
internetové odkazy:
www.cteme.eu, eli-net.eu

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (17.05.2019)
Metody výuky

Přednáška 2x

Konzultace 6x

Studium odborných pramenů

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
Požadavky ke zkoušce

Odborná diskuse nad vybranými komparovanými oblastmi s uvedením argumentů vycházejících ze studia odborné literatury a vlastní kritické reflexe.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
Sylabus

-         Komparativní pedagogika jako specifická vědecká disciplína, metody komparativní pedagogiky

-          Kurikulární dokumenty a jejich rozvoj u nás a v zahraničí

-          Obsah vzdělávání a jeho aktuální možnosti proměny

-          Hodnocení žákova rozvoje - cíle, metody, procesy a trendy inovace

-          Individualizace vzdělávacího procesu, inkluzivní přístupy ke vzdělávání, vzdělávání minoritních skupin

-          Modely přípravy učitelů pro předškolní a primární vzdělávání – koncepce, trendy inovace

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK