PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Řízení pedagogického procesu - OCSU19VP20
Anglický název: Management of Educational Process
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 16
Rozsah, examinace: 24/0, Zk [HS]
Počet míst: zimní:0 / neurčen (50)
letní:neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je získání základů a orientace v řízení školy, získání nových kompetencí a informací z oblasti řízení pedagogického procesu. Předmět je zaměřen na zvládnutí a získání nových kompetencí v oblasti strategie rozvoje školy a základních principech její tvorby. Student dovede stanovit priority rozvoje školy v souladu s cíly školy, zpracovat analýzu školy s respektováním vnitřních i vnějších determinant, aplikovat zásady strategického řízení do pedagogického procesu školy s ohledem na nové požadavky, proměnu cílů a funkcí školy 21. století. Dále se cíle předmětu vztahují k získání kompetencí a základů v uplatňování a koncepčním přístupu při řízení školy jako učící se organizace ve společnosti vědění. Student získá vědomosti a přehled o základních podmínkách a fázích pro uskutečnění změny v pedagogickém procesu, umí nalézt vztahy a shody mezi těmito pojmy a procesy.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Deskriptory
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.  
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Splnění všech distančních aktivit.  

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Literatura

VETEŠKA, Jaroslav; SVOBODOVÁ, Zuzana a TURECKIOVÁ, Michaela, 2022. Školský management: konceptualizace a klíčové oblasti oboru. [Praha]: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISBN 978-80-7603-348-1.

TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení,Wolters Kluwer Praha, 2018 (druhé aktualizované vydání), ISBN 978-80-7478-539-9

Distanční materiály v MS Teams

 

 

 

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Sylabus

Distanční část

·       získávání a analýza informací ze širšího kontextu (evropské tendence vzdělávání, vzdělávací politika státu a okolních zemí, srovnávací šetření, např. PISA)

·       analýza vnějších a vnitřních podmínek ovlivňujících pedagogický proces školy (STEP, SWOT, užití dalších metod)

Prezenční část

·       Mise – vize – strategie v kontextu řízení pedagogického procesu

·       stanovení prioritní oblasti rozvoje školy v souladu se základními tendencemi vzdělávací politiky s ohledem na regionální i odborná specifika 

·       identifikace a tvorba různých typů plánů a strategií, pochopení jejich významu a vzájemných souvislostí jako prostředku k zajištění kvalitnější práce pedagogického sboru, podpory nových přístupů, motivace i vzájemné komunikace

Distanční část

·       kritická analýza odpovídajícího RVP

·       tvorba, implementace a korekce ŠVP

·       sestavení koncepce pedagogické práce

·       autoevaluace školy

·       klima školy

Prezenční část

·       evaluace pedagogického procesu, vytvoření systému hospitací na škole, hodnocení výsledků vzdělávání, nastavení kritérií

Distanční část

·       monitorování a vyhodnocování kurikula, zohlednění ovlivňujících faktorů

Prezenční část

·       řízení školy jako učící se organizace. 

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Výsledky učení

Studující vysvětlí klíčové teoretické koncepty řízení pedagogického procesu, včetně principů vedení týmu a zlepšování kvality výuky.

Studující navrhnou konkrétní plán pro vedení pedagogického týmu s ohledem na zlepšení kvality výuky.

Studující reflektují své vlastní manažerské dovednosti a identifikují oblasti, kde se mohou dále rozvíjet.

Studující navrhnou a provedou zlepšení pedagogického procesu ve své škole na základě získaných znalostí z kurzu.

Poslední úprava: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK