PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Distanční vzdělávání k modulové výuce - EFm - OCSU19VP14
Anglický název: Distant Education for Modular Teaching - EFM
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (50)
letní:neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: distanční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Anotace -
Účastník se orientuje v základních právních předpisech upravujících oblast financování škol a školských zařízení a jejich aplikaci ve školské praxi a je seznámen se systémem vícezdrojového financování. Část předmětu bude věnována i rozdílům ve financování škol s veřejným a neveřejným zřizovatelem. Dále se seznámí se základními kompetencemi zřizovatele při zřízení nebo zrušení školy, při kontrole jeho čerpání a při jeho vypořádání se zřizovatelem a státním rozpočtem. Účastník se seznámí se stanovením hospodářského výsledku, s principem hmotné zainteresovanosti, druhy fondů PO a pravidly jejich použití. Cílem kapitoly účetnictví je definovat vstupy a výstupy účetnictví, přiblížit jeho vedení. V části platů a mezd, doplňkové a jiné činnosti a kontroly se seznámí se základními pojmy z oblasti odměňování, pravidly rozpisu rozpočtu mzdových prostředků a zásadami jejich využívání, s pravidly, za kterých může škola zřízená MŠMT, obcí nebo krajem kromě své hlavní činnosti efektivně využívat svěřený majetek a zajišťovat tak pro sebe další zdroje, seznámí se s obecnými principy kontroly hospodaření s veřejnými finančními prostředky. Účastník bude schopen sestavit a udržet rozpočet školy nebo ŠZ a bude schopen zajistit kontrolu při delegování činností souvisejících s ekonomickým řízením školy nebo ŠZ. Účastník se seznámí s legislativou a možnostmi realizovat doplňkovou a jinou činnost školy nebo ŠZ.
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je prostřednictvím distančního plnění zadaných úkolů zvládnout obsah předmětu EFM

Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
 splnění distančních aktivit a úkolů včetně testů a písemné práce pod vedením lektora v souladu s nastavenými pravidly a hodnotící škálou
Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Literatura
  • Ekonomika, financování a účetnictví škol, Studijní texty k modulu Ekonomika a finanční management, KAMV PedF UK v Praze – Profesionalizace KK

  • Soubor podpůrných studijních opor k modulu EFÚŠ – Kompetence zřizovatele, Rozpočet přímých nákladů, Mzdy, platy a odměňování ve školství, Cestovní náhrady

  • Ekonomika a finanční management pro řídící pracovníky školství, e-learningový výukový program, KAMV PedF UK v Praze

Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Sylabus

 

Zdroje financování škol:

  • základní právní prostředí,

  • náklady školy a jejich členění,

  • zdroje financování,

  • časové použití prostředků.

Kompetence zřizovatele při financování škol:

  • kompetence obcí, krajů, 

  • kompetence MŠMT,

  • kompetence zřizovatelů soukromých škol,

  • kompetence zřizovatelů církevních škol,

  • jmenování statutárních orgánů.

     

  • zákon o účetnictví,

  • předávání funkcí,

  • specifické účetní případy.

Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Výsledky učení
  • Vysvětlit základní právní prostředí týkající se financování škol a aplikovat jeho principy na konkrétní školskou organizaci.

  • Analyzovat strukturu nákladů školy, identifikovat různé typy nákladů (přímé, nepřímé) a navrhnout efektivní způsob jejich alokace v rozpočtu školy.

  • Identifikovat a porovnat různé zdroje financování škol (státní, soukromé, církevní) a použít tyto znalosti při vytváření rozpočtu.

  • Vyhodnotit časové použití finančních prostředků školy a navrhnout strategii jejich efektivního využití v průběhu fiskálního roku.

  • Definovat a porovnat kompetence zřizovatelů škol (obcí, krajů, MŠMT, soukromých a církevních škol) v oblasti financování a řízení.

  • Aplikovat znalosti o pravomocích zřizovatelů při jmenování statutárních orgánů škol a analyzovat jejich vliv na řízení školské organizace.

  • Vysvětlit hlavní zásady zákona o účetnictví ve vztahu ke školským právnickým osobám a aplikovat je při vedení účetnictví školy.

  • Navrhnout postup při předávání funkcí spojených s účetnictvím školy, včetně odpovědností a dokumentace, a vyřešit specifické účetní situace.

  • Analyzovat specifické účetní případy ve školství a aplikovat osvědčené postupy pro jejich správné řešení v souladu s právními předpisy.

Poslední úprava: Liška Roman, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK