PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Strategie a intervence ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením I - OCRS24UC09
Anglický název: Strategies and interventions in the education of students with hearing impairments I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:10/0, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je rozvinout u studentů kompetentní a celostní přístup k edukaci žáků se sluchovým postižením na základních a středních školách, a to jak v inkluzivním prostředí, tak v rámci škol podle § 16, odst. 9. Studenti se seznámí se surdopedickou terminologií a naučí se aplikovat pedagogickou diagnostiku zaměřenou na sluchové postižení. Součástí předmětu je i seznámení s kompenzačními pomůckami, které jsou využívány u osob se sluchovým postižením. V rámci předmětu se studenti naučí základy medicínských a sociokulturních přístupů k prelingválnímu a postlingválnímu sluchovému postižení, prozkoumají legislativu a systém vzdělávání, který podporuje žáky se sluchovým postižením. Dále se zaměří na etiologii, symptomatologii a klasifikaci sluchových vad, diagnostiku, sluchovou a řečovou výchovu, audiovizuální techniku, využívání znakové řeči, metodiku výuky českého znakového jazyka, prstovou abecedu a přístupy k čtení u žáků se sluchovým postižením. Součástí předmětu budou také případové studie, zaměřené na různé komunikační systémy a rehabilitaci sluchově postižených dětí a dospělých.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Cíl předmětu

Student bude umět používat surdopedickou terminologii a zvládne pedagogickou diagnostiku. Seznámí se s orientační speciálně pedagogickou diagnostikou sluchového postižení. Součástí předmětu bude i seznámení s kompenzačními pomůckami využívanými u osob se sluchovým postižením

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Deskriptory
Seznámení s prelingválním a postlingválním sluchovým postižením z medicínského a sociokulturního pohledu. Základní legislativa, systém vzdělávání, oblasti a možnosti podpory dětí/žáků se sluchovým postižením. 2 hod
Poznatky o etiologii, symptomatologii, klasifikaci, přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých. 2 hod
Sluchová výchova, odezírání a řečová výchova v orálních komunikačních přístupech, v přístupu s totální komunikací a bilingvální komunikací. 1 hod
Audiovizuální technika, videotechnika a počítače v poradenské činnosti sluchově postižených. 1 hod
Prezentace případových studií dětí i dospělých se sluchovým postižením. Slyšící dítě v neslyšící rodině. Teorie a praxe komunikačních systémů v rehabilitaci a vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením. 1 hod
Český znakový jazyk a znakovaná čeština. Metodika výuky znakového jazyka. Prstové abecedy a možnosti jejich využití. Psaná podoba českého jazyka, čtení a čtenářství u žáků se sluchovým postižením, globální čtení, analyticko-syntetická metoda čtení. 2 hod
Pomocné artikulační znaky a jiné vizuálně motorické systémy (např. doplňovaná řeč - Cued Speech). 1 hod
Význam médií, knih a časopisů. Kultura Neslyšících. Problematika tlumočení. Systémy osob hluchoslepých, alternativní a augmentativní komunikace. 1 hod
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška bude upřesněna vyučujícím.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literatura

  1. HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.

  2. HÁDKOVÁ, Kateřina. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

  3. HÁDKOVÁ, K., KOTVOVÁ, M. Role školního speciálního pedagoga ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením. In: NĚMEC, Z., KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V. a kol. Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2024. s. 138-152. ISBN 978-80-7603-450-1. DOI: 10.14712/9788076034501.

  4. HÁDKOVÁ, Kateřina, KOTVOVÁ, Miroslava a Kamila KUČEROVÁ. The Impact of Hearing Impairment and Preferred Communication System on Fatigue in the Daily Life of Adults with Hearing Impairment. In: FERGUSON, Britt Tatman, NAPIER, Anne Ferguson (Eds.). 18th Biennial Conference Proceedings, International Association of Special Education. s. 186-191. ISBN 978-0-9890212-5-8.

  5. HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1999. ISBN 80-7216-096-6.

  6. HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.

  7. KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008. ISBN 978-80-87153-44-4.

  8. KLENKOVÁ, J., KORANDOVÁ, Z. Role školního speciálního pedagoga ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. In: NĚMEC, Z., KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V. a kol. Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2024. s. 154-160. ISBN 978-80-7603-450-1. DOI: 10.14712/9788076034501.

  9. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0329-2.

  10. LANGER, Jiří. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3702-6.

  11. POTMĚŠIL, M. et al. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3.

  12. VRBOVÁ, R., FELCMANOVÁ, L. a kol. (2022). Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka s NKS a SPUCH. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. Available at: https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/Analyza-prac-uplatneni_NKS_SPUCH.pdf

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Sylabus

  1. Seznámení s prelingválním a postlingválním sluchovým postižením z medicínského a sociokulturního pohledu. Základní legislativa, systém vzdělávání, oblasti a možnosti podpory dětí/žáků se sluchovým postižením.
  2. Poznatky o etiologii, symptomatologii, klasifikaci, přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých.
  3. Sluchová výchova, odezírání a řečová výchova v orálních komunikačních přístupech, v přístupu s totální komunikací a bilingvální komunikací.
  4. Audiovizuální technika, videotechnika a počítače v poradenské činnosti sluchově postižených.
  5. Prezentace případových studií dětí i dospělých se sluchovým postižením. Slyšící dítě v neslyšící rodině. Teorie a praxe komunikačních systémů v rehabilitaci a vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením.
  6. Český znakový jazyk a znakovaná čeština. Metodika výuky znakového jazyka. Prstové abecedy a možnosti jejich využití. Psaná podoba českého jazyka, čtení a čtenářství u žáků se sluchovým postižením, globální čtení, analyticko-syntetická metoda čtení.
  7. Pomocné artikulační znaky a jiné vizuálně motorické systémy (např. doplňovaná řeč - Cued Speech).
  8. Význam médií, knih a časopisů. Kultura Neslyšících. Problematika tlumočení. Systémy osob hluchoslepých, alternativní a augmentativní komunikace.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Výsledky učení

Student bude umět používat surdopedickou terminologii a zvládne pedagogickou diagnostiku. Seznámí se s orientační speciálně pedagogickou diagnostikou sluchového postižení. Součástí předmětu bude i seznámení s kompenzačními pomůckami využívanými u osob se sluchovým postižením.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK