|
|
|
||
Posláním předmětu „Digitální technologie v primárním vzdělávání“ je vysvětlit, proč je do nově revidovaného kurikula RVP pro 1. st. ZŠ zařazena povinná Informatika, upozornit na edukační význam konceptu informatického myšlení a na aktuální potřebu utvářet a rozvíjet informatické myšlení žáků 1. stupně ZŠ. Účastníci kurzu se seznámí s vybranými metodickými přístupy zaměřenými na rozvíjení informatického myšlení žáků. Pozornost bude věnována didaktickým otázkám rozvoje algoritmického myšlení žáků v kontextu s rozvojem čtenářské gramotnosti a dovednostem rozložit problém na dílčí podproblémy. Inspirací budou práce S. Paperta, I. Kalaše, M. Resnicka, M. Tomscányiové, A. Semenova a dalších představitelů tzv. logovské kultury. Pozornost bude věnována i některým rizikům používání digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
Studující
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
digitální technologie, informatické myšlení, digitální gramotnost, učebnice informatiky, edukační programování, edukační robotika, kurikulární dokumenty, vzdělávací oblast ICT a informatika, KonstrukcioNismus, logovská kultura, rizika používání digitálních technologií, bezpečnost na internetu Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (06.01.2021)
|
|
||
Ke klasifikovanému zápočtu studenti ve dvojicích vyberou jednu z nabízených úloh, kterou podle pokynů (viz moodle kurz) vyřeší a k níž odevzdají požadovanou dokumentaci (SOUBORY). Řádný termín: do 15.1.2025 1. opravný termín: od 16.1.2025 do 30.1.2025 2. opravný termín: od 31.1.2025 do 10.2.2025 Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (26.09.2024)
|
|
||
BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., DETTORI, G., FERRARI, A., ENGELHARDT, K. (2016). Developing computational thinking in compulsory education – Implications for policy and practice. doi:10.2791/792158 CHAUDRON S., Di GIOIA R., GEMO M. (2018) Young children (0-8) and digital technology, a qualitative study across Europe; EUR 29070; doi:10.2760/294383CARR, N. (2017) Nebezpečná mělčina jak internet mění náš mozek: analýza stavu lidské psychiky v době digitální. Praha : Dauphin, 2017. KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdia. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2011. Dostupné na: http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf KALAŠ, I. a spol. (2013) Premeny školy v digitálnom veku. Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá : Prešov, 2013. MPSV (2016) Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Dostupné na https://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf MŠMT (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Dostupné na http://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf SPITZER, M. (2014) Digitální demence. Host, 2014.Creative Computing in SCRATCH (http://scratched.gse.harvard.edu/guide/files/CreativeComputing20141015.pdf) PAPERT, S. (1980) Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, 1980. The Royal Society (2012) Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools. The Royal Academy of Engineering, 2012. The Royal Society (2017) After the reboot: computing education in UK schools. Available at royalsociety.org/computing-education SLUSSAREFF, M. (2022) Hry, sítě, porno. Rodičovský průvodce džumglí digitálního dětsvtí a puberty. Jan Melvil Publishing : Brno, 2022. SPITZER, M. (2016) Kybernemoc. Host, 2016. VORDERMAN, C. (2015) Computer Coding. GAMES. Dorling Kindersley Limited : London, 2015. VUORIKARI, R., PUNIE, Y., CARRETERO GOMEZ, S., Van den BRANDE, L. (2016) DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. JRC101254. European Union, 2016 Učebnice pro předškolní vzdělávání a 1. stupeň ZŠ, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz) Strategické materiály MŠMT (Strategie vzdělávání 2020, Strategie 2030+) Aktuální materiály k revizi Informatiky a ICT v kurikulu ZŠ učebnice zahraniční pro výuku ICT a informatiky na 1. stupni ZŠ Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
1. Vysvětlení pojmu informatické myšlení. Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
Link na moodle kurz https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2347 Přístupové údaje pro vstup do on-line opory bude sdělen na 1. lekci kurzu. Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (26.09.2024)
|
|
||
Studující
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|