|
|
|
||
Oborový základ – úvod do problematiky studia českého jazyka, základy fonetiky a fonologie – zvuková a grafická podoba současné češtiny, základy lexikologie a slovotvorby. Aplikace poznatků do didaktického prostředí výuky na 1. stupni ZŠ – podmínky přeměny pravopisné vědomosti žáka v jeho pravopisnou dovednost, poznávání vztahů mezi slovy ve slovní zásobě, aktivní zvládání slovotvorby a rozvoj slovní zásoby žáka.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
|
|
||
Studující si osvojí základní principy komunikační koncepce didaktiky češtiny v oblasti oborového lingvistického základu v didaktickém prostředí výuky na 1. stupni ZŠ. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
|
|
||
V případě nutnosti se bude výuka konat online prostřednictvím MS Teams. Celková studijní zátěž: 80 hodin, zakončení předmětu: zkouška (z toho přímá výuka: 10 hodin za semestr, reflexe:10 hod. za semestr, příprava na výuku: 18 hod. za semestr, samostudium 20 hod. za semestr; práce se stud. materiálem 10 hod. za semestr; plnění úkolů ze seminářů: 10 hod. za semestr; příprava na průběžné písemné kontroly: 2 hod. za semestr) Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
|
|
||
Požadavky ke kontrole studia: 1) aktivní účast ve výuce (povinnost zúčastnit se alespoň jednoho výukového bloku). 2) zkouškový test s úspěšností min. 75 % (korektura textu, terminologie, fonetika a fonologie češtiny, lexikologie, slovotvorba). Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: HAVLOVÁ, I., ŠTĚRBOVÁ L., SCHNEIDEROVÁ E.: Český jazyk A pro studující 1. Stupně ZŠ a SpPg. Praha: UK PedF, 1999. HÁJKOVÁ, Eva: Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Pedf UK, 2021. HÁJKOVÁ, Eva: Komunikační čiinosti a jejic cíle. Praha: Pedf UK, 2008. Doporučená literatura: HŮRKOVÁ, J.: Česká výslovnostní norma. Praha 1991. KARLÍK, P. - NEKULA, M. - RUSÍNOVÁ, Z.: Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 1996. SVOBODOVÁ, I. - ŠIMANDL, J. - ČERNÁ, A. - UHLÍŘOVÁ, L.: Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002. PRAVDOVÁ, M. - SVOBODOVÁ, I:. Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014. HUBÁČEK, J. a kol.: Čeština pro učitele. Vade Mecum Bohemiae, 2010. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
|
|
||
1) Mluvená podoba jazyka (a její vztah k podobě psané). Výsledky učení: Studující vztáhne ke svému studiu odborné poznatky z lingvistiky (fonetiky a fonologie) a rétoriky. - slovotvorba 3) Aplikace poznatků do didaktického prostředí výuky na 1. stupni ZŠ – podmínky přeměny pravopisné vědomosti žáka v jeho pravopisnou dovednost, poznávání vztahů mezi slovy ve slovní zásobě, aktivní zvládání slovotvorby a rozvoj slovní zásoby žáka. Výsledky učení: Studující navrhne způsob vedení výukového dialogu pro určitou modelovou situaci ve výuce českého jazyka. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
|
|
||
Moodle jiných předmětů. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
|
|
||
Studující vysvětlí a na příkladech ukáže specifika aplikace komunikační koncepce didaktiky českého jazyka v prostředí výuky 1. stupně ZŠ. Další výsledky učení viz Sylabus. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
|