|
|
|
||
Poslední úprava: Bc. David Mück (27.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Bc. David Mück (27.01.2023)
Julínek, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno, 2004. Labischová, L. a B. Gracová. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2008; Parkan, F. a R. Ferstl. Environmentální výchova ve výuce histori: Metodika pro střední školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2007. + CD Parkan, F. a R. Ferstl. Environmentální výchova ve výuce dějepisu: Metodika pro ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2007. + CD Parkan, F. a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví: Metodická příručka. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2008. Parkan, F. Didaktika dějepisu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2014. V elektronické verzi z roku 2013 na:vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/03parkan.Kn.bl.TISK.pdf |
|
||
Poslední úprava: Bc. David Mück (27.01.2023)
Obsahové vymezení: Obsahem kurzu je seznámení účastníků vzdělávání s didaktikou dějepisu jako mezioborovou disciplínou. Posluchači se seznámí a s vývojem výuky dějepisu a didaktiky na základních a středních školách, s vývojem vzdělávání učitelů dějepisu a s vlivem jednotlivých historiografických směrů na tvorbu učebnic a výuku dějepisu. V další fázi výuky se účastníci vzdělávání seznamují s problematikou profesionalizace přípravy učitele dějepisu a s dějepisem jako vyučovacím předmětem a jeho funkčním zastoupení v učebních plánech základních a středních škol a pojetím dějepisu. Vlastním obsahem je vztah mezi historickými vědními disciplínami a didaktikou dějepisu, spočívající ve vytváření komplexní didaktické analýzy. Dalším obsahem je otázka významu, cíle, úkolů a obsahu předmětu. V praktické části výuky studenti vypracují návrh didaktické přípravy tematických celků zařazených do výuky dějepisu na základních a středních školách. V této fázi uplatní znalosti a dovednosti z historiografie, regionalistiky, historické geografie a kartografie a PHV, které získali v jejich odborném studiu a během exkurze ve vybrané paměťové instituci. Tyto znalosti využijí při vytváření programu mimotřídní výuky. Součástí výuky je seznámení studentů s úvodem do teorie pedagogického výzkumu a metodikou dějepisu. Vlastním obsahem je pedagogický experiment jako základní metoda pedagogického výzkumu, tvorba a práce s didaktickým testem, s didaktickými pomůckami, zásady didaktického hodnocení učebnic, didaktická analýza jako metoda didaktiky dějepisu, plánování učiva a specifika dějepisného vyučování, vyučovací formy, metody a prostředky a mezipředmětové vztahy. Zpětnou vazbu získávají během vlastní výuky dějepisu na školách. |
|
||
Poslední úprava: Bc. David Mück (27.01.2023)
Zkouška: Posluchači předloží návrh tématu závěrečné práce, která musí kromě historické problematiky obsahovat její metodické využití. Základní výstupy práce prezentují během výuky a na konzultacích, které si podle potřeby domluví s vyučujícím. Témata: Výuka dějepisu ve školách v historickém vývoji Vliv historiografie na tvorbu učebnic a výuku dějepisu Vzdělávání učitelů dějepisu Kontext vyučování národním a světovým dějinám Historická geografie a kartografie ve výuce dějepisu Regionální historie a její místo ve výuce dějepisu Typy a zásady tvorby dějepisných testů Problematika spolupráce školy s muzei, galeriemi a archivy Historická, didaktická a metodická analýza Využití didaktických pomůcek při výuce dějepisu Současné učebnice dějepisu a kritéria jejich hodnocení Kulturní dědictví ve výuce dějepisu |