Posláním předmětu je, aby studenti dokázali vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědy. Vymezili aktuální problémy pedagogiky a orientovali se v možných způsobech jejich řešení. Seznámili se s diferenciací a individualizací ve výuce žáků a s podmínkami vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (13.05.2019)
The mission of the course is to enable students to explain the nature and structure of pedagogy as a science. They defined the current problems of pedagogy and orientated themselves in possible ways of solving them. They became acquainted with differentiation and individualization in teaching pupils and with the conditions of education of pupils with special educational needs.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (13.05.2019)
Podmínky zakončení předmětu
Prezentace a rozprava nad zápočtovou prácí z tematických oblastí předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování. Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu. Zápočet má řádný a dva opravné termíny.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (28.10.2019)
Literatura
JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.
PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : UK, 1996.
PETTY, G. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013.
PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : CDVU 1996.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5., aktualizované a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013.
SAK, P. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007.
ŠTRÉBLOVÁ, M. Vybrané kapitoly z pedagogiky: informace – výchova – pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014.
interní materiály pro studenty
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (13.05.2019)
Požadavky ke zkoušce
Ústní zkouška je zaměřena na zvládnutí příslušných vědomosti ze všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. Zkouška má rádný a dva opravné termíny.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (13.05.2019)
Sylabus -
pojetí tradiční pedagogiky a moderní pedagogiky, proměny pedagogické terminologie; sociální a individuální význam vzdělávání, rovný přístup ke vzdělání, celoživotní vzdělávání; česká výchovně vzdělávací soustava, vzdělávání v kontextu evropské integrace; rodina z pedagogického hlediska, spolupráce školy a rodiny, současné problémy rodičovské výchovy; škola a její funkce, škola jako organizace a pospolitost, význam pro kulturní a sociální rozvoj žáků; osobnost učitele, pedagogické dovednosti, diagnostika žáků, řízení učebních činností, význam hodnocení, styly vedení, komunikace, autorita, kázeň; základní vymezení druhů zdravotního postižení a charakteristika zdravotního znevýhodnění; speciálně vzdělávací potřeby u žáků s jednotlivými typy postižení; legislativní podmínky integrativní a inkluzívní výchovy; podmínky pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (asistent pedagoga, intervenční programy); proces integrace a spolupráce s pedagogicko-psychologickými poradnami a speciálně pedagogickými centry; individuální vzdělávací plán; výchovné koncepce vybraných pedagogů, význam J. A. Komenského pro světovou pedagogiku;
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (13.05.2019)
the concept of traditional pedagogy and modern pedagogy, changes in pedagogical terminology;
social and individual importance of education, equal access to education, lifelong learning;
Czech educational system, education in the context of European integration;
family from pedagogical point of view, cooperation between school and family, contemporary problems of parental education;
school and its functions, school as an organization and community, importance for the cultural and social development of pupils;
teacher's personality, pedagogical skills, diagnosis of pupils, management of learning activities, importance of evaluation, styles of leadership, communication, authority, discipline;
basic definition of types of disability and characteristics of health disadvantage;
special educational needs for pupils with disabilities;
legislative conditions for integrative and inclusive education;
conditions for the integration of pupils with special educational needs (teacher's assistant, intervention programs);
the process of integration and cooperation with pedagogical-psychological counseling centers and special education centers; individual educational plan;
Educational Concepts of Selected Educators, The Importance of J. A. Komenský for World Pedagogy;
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (13.05.2019)