Předmět předkládá základní seznámení a informace o významu, vzniku a úkolech předmětu, o základních principech didaktiky, které posluchačům poskytnou možnosti tvořivě aplikovat tyto principy v přímém pedagogickém působení.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (14.05.2019)
Learning outcomes of the course unit The subject presents basic knowledge and information about the meaning, origin and tasks of the subject, about the basic principles of didactics, which will give students the opportunity to creatively apply these principles in direct teaching.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (14.05.2019)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní práce při konzultacích. Úspěšné absolvování a splnění všech zadaných úloh řešených ve výuce z tematických okruhů zařazených do výuky a zadaných studijních pramenů. Vypracování seminární práce z oblasti profese učitele odborných předmětů v kontextu dalších kategorií středoškolských učitelů. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování. Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu. Zápočet má řádný a dva opravné termíny.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (28.10.2019)
Literatura
DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům: Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Didaktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012. KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principal, 2011. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2003. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. NOVÁKOVÁ, J. Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014. PECINA, P. Oborová didaktika (didaktika odborných předmětů). Brno: Mendelova zemedělská a lesnická univerzita, 2013. RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014. SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2004. ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (28.10.2019)
Sylabus -
postavení didaktiky v systému společenských věd, její vztah k pedagogice, základní pojmy didaktiky; základní orientace v evropském odborném vzdělávání; problematika kurikula a kurikulárních dokumentů, Národní program vzdělávání, rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy, tvorba a aktualizace školních vzdělávacích programů, analýza školních vzdělávacích programů v odborném školství, pedagogické dokumenty vztahující se k výuce předmětů podle odborného zaměření; cíle vyučování a jejich hierarchie; charakteristika obsahu učiva, jeho didaktická analýza, význam didaktické analýzy v přípravě učitele, význam mezitematických a mezipředmětových souvislostí;
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (28.10.2019)
the position of didactics in the system of social sciences, its relation to pedagogy, basic concepts of didactics;
basic orientation in European vocational training;
curriculum and curriculum issues, National Education Program, Framework Educational Programs, School Educational Programs, Creating and Updating School Educational Programs, Analysis of School Educational Programs in Vocational Education, Educational Documents Related to Teaching Subjects by Subject;
the aims of teaching and their hierarchy;
characteristics of curriculum content, its didactic analysis, importance of didactic analysis in teacher training, importance of inter-thematic and interdisciplinary context;
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (14.05.2019)