PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Terapie v sppg - I.A Arteterapie - OBSP18721
Anglický název: Therapy in SE - I.A
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Arte I.
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Prerekvizity : OBSP18704, OBSP18705
Je neslučitelnost pro: OBSP18312, OBSP18313
Je prerekvizitou pro: OBSP18731
Je záměnnost pro: OK0218311, OBSP18311
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Teorie: Vymezení arteterapie a její teoretická východiska v souvislostech speciální pedagogiky. Vztah arteterapie a psychoterapie, arteterapeutické přístupy v kontextech psychoterapeutických koncepcí. Historické kontexty současného stavu oboru - stručný náhled do historického vývoje arteterapie. Art-psychoterapie (druhoprocesové arteterapie) a terapie uměním (prvoprocesové arteterapie). Specializace v arteterapii. Výtvarný zážitek a jeho reflexe jako realizační východisko pro arteterapii. Indikace a kontraindikace arteterapie, formy a cíle arteterapeutického procesu. Aranžování arteterapeutických situací v teorii a v praxi; arteterapeutické metody a techniky. Kompetence speciálního pedagoga ve vztahu ke kompetencím arteterapeuta, etika profese v arteterapii. Cvičení a propedeutika zážitkového výcviku: individuální a skupinové techniky se základy arteterapeutické reflexe (arteterapeutická kresba, arteterapeutická práce s barvou, aktivní a řízená imaginace, utváření mandal, projektivní techniky - strom života, životní cesta apod., modelování z hlíny, metody esteticko-haptické stimulace).
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.03.2010)
Literatura

HORŇÁKOVÁ, M. Činostnná terapia v liečebnej pedagogike. Bratislava : Creativpress, 1995.

LOWENFELD, V. Therapeutic aspect of education. The American Journal of Art Therapy, 25, May 1987.

PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.

SCHILLINGOVI, I a G. Symbolická řeč barev. Olomouc: Dobra-Fontana 1999. ISBN 80-86179-30-3.

SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karolinum 1997. ISBN 80-7184-437-3.

SILVERSTONE, L. Art Therapy-The Person-Centred Way. London and Philadelphia: Jessica Kingsley 1997. ISBN 1-85302-481-3.

ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy aretetrapie. Praha: Portál 2002. ISBN 80-1778-616-0.

Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.03.2010)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK