PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sppg znevýhod. člověka se ZP II. - OBSP18718
Anglický název: Special Education - Individuals with Visual Impairment II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Prerekvizity : OBSP18702, OBSP18708
Je záměnnost pro: OK0218216, OBSP18216
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Výchova a vzdělávání dětí se zrakovými vadami, speciálně pedagogické působení jako významný faktor optimálního vývoje dítěte. Vstup dítěte se zrakovým postižením do školy. Povinné vzdělávání žáků se zrakovým postižením, přechod k předprofesní a profesní přípravě. Podmínky, metody a pomůcky reedukace a kompenzace zraku. Inkluzivní vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Podpůrná opatření pro žáky se zrakovým postižením Reedukace zraku u dětí s narušeným binokulárním viděním. Vizuální vnímání a kognitivní vývoj.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.08.2018)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je vybavit studenty základními informacemi o speciálně-pedagogické podpoře vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Představit možnosti optiky: optických pomůcek, neoptických pomůcek. Speciální problematika je věnována asistivním technologiím.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.08.2018)
Podmínky zakončení předmětu

Ústní zkouška v rozsahu stanovených okruhů.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.08.2018)
Literatura

BENEŠ,P., VRUBEL,M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido 2017. ISBN 978-80-7315-264-2

HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

JANKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření. Olomouc: UPOL, 2015 ISBN 978-80-244-4649-3

JANKOVÁ, J, a kol. Metodika práce asistenta pedagoga. Olomouc: UPOL, 2015, ISBN 978-80-244-4476-5

MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M., a kol.: Standard práce asistenta pedagoga, Olomouc: UPOL, 2015 ISBN 978-80-244-4722-3

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.

VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.08.2018)
Sylabus

1.      Speciálně-pedagogická podpora vývoje dítěte, rozvoj reedukace zraku, rozvoj kompenzačních smyslů – sluch, hmat, čich a chuť

2.      Vzdělávání žáka se zrakovým postižením, podpůrná opatření

3.      Jednotlivé stupně podpůrných opatření

4.      Jednotlivé oblasti podpůrných opatření

5.      Optika, základní principy, optické pomůcky, předepisování optických pomůcek, specifika brýlové korekce (Dr. Martin Vrubel)

6.      Asistivní technologie (Dr. Milan Pešák)
Asistivní technologie využívající moderní počítačové a mobilní technologie mohou významně zmírnit komunikační a informační deficit některých skupin žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Příkladem mohou být žáci s omezením smyslového vnímání (zrakově či sluchově handicapovaní žáci), žáci s poruchami autistického spektra, žáci s omezeními v oblasti hrubé i jemné motoriky nebo schopnosti ovládat hlas či mimiku a gestiku, žáci s vyššími stupni mentálního postižení.

7.      Legislativní podpora
Je zajištěno, aby se alespoň některé moderní asistivní technologie dostaly k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a ti je měli k dispozici při výuce.
V rámci podpůrných opatření (dle § 16 odst. 2, písm. d) Zákona 561/2004 Sb.) může vzdělávací zařízení získat na vyjmenované kompenzační pomůcky a asistivní technologie finanční příspěvek.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.08.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK