|
|
|
||
Celistvost člověka a kombinované postižení, vícečetná vada, přídatná porucha, symptomatická vada.
Terminologické vymezení, modely vnímání osob s kombinovaným postižením. Institucionální a pedagogický doprovod, sociální podpora.
Změny v kognitivním a emocionálním vývoji kombinovaně postižených jedinců. Speciálně pedagogická diagnostika osob s kombinovaným postiženým a následné vytváření individuálních studijních plánů, možnosti speciálně pedagogické podpory v jednotlivých věkových kategoriích.
Psychomotorický vývoj jedince se zřetelem na odchylky u dítěte s kombinovaným postižením. Senzomotorický vývoj dítěte s kombinovaným postižením a možnost speciálně pedagogické podpory, rozvoj jednotlivých smyslů. Možnosti komunikace kombinovaně postiženého jedince. Vliv vícečetného postižení na kvalitu života jedince a rodiny. Úloha speciálního pedagoga, rodiny a ostatních odborníků při týmové práci.
Součástí výuky je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy.
Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.01.2017)
|
|
||
Cílem předmětu je položení kvalitních teoretických základů k pochopení speciálně pedagogického přístupu k lidem s kombinovaným postižením Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (05.02.2018)
|
|
||
Studenti Oborového studia speciální pedagogiky: - aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadávaných úkolů v rámci seminářů, test z latinské terminologie Studenti oboru Psychologie a speciální pedagogika: písemná práce ze zadaných témat (bude zadáno na 1. přednášce), termín odevzdání bude jasně stanoven. Zkouška - ústní obhajoba zpracované studie + ústní přezkoušení ze znalosti odpřednášených témat Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (26.02.2018)
|
|
||
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí a tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická východiska. Praha : TRITON, 2001. ISBN: 80-7584-192-7. LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc: VUP, 2005. JELÍNKOVÁ, M. Aktivity volného času pro osoby s těžkým a kombinovaným postižením. Praha : Modrý klíč, 1997. ISBN 80-902494-0-X. VÍTKOVÁ, M. Těžké postižení dětí / žáků jako trvalé pohrožení života. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004, s. 325-332. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. Edukace žáků s těžkým postižením a s více vadami. In In VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2004. 2. vydání, s. 152-174. ISBN 80-86633-22-5. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 2007. Praha: Grada publishing. ISBN 978-80-247-1314-4. FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace® pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy (praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách). 2015. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. ISBN 978-80-904668-9-0. literatura týkající se problematiky osob s hluchoslepotou. práce s aktuálními českými a zahraničními studiemi, sledování trendů podpory osob s kombinovaným postižením Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.01.2017)
|
|
||
Předmět je podpořen systémem Moodle. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (20.02.2018)
|
|
||
V rámci předmětu jsou průůběžně probírána následující témata: 1. Terminologické vymezení osob s kombinovaným postižením, filozofická východiska, aktuální trendy pohledu na danou problematiku, možnosti podpory osob s kombinovaným postižením 2. Možnosti výchovy a vzdělávání žáků s kombinovaným postižením, legislativní rámec dané problematiky 3. Diagnózy predikující kombinované postižení s aspektem na sociální model 4. Hluchoslepota: etiologie, klasifikace osob s hluchoslepotou, terminologické vymezení (různé modely v rámci mezinárodní klasibikace), možnosti budování komunikace, organizace podílející se na podpoře osob s hluchoslepotou 5. Člověk s tělesným a kombinovaným postižením: etiologie, klasifikace osob s tělesným a kombinovaným postižením, možnosti speciálně pedagogické podpory 6. Vliv multisenzoriální stimulace a využití bazální stimulace, facilitační techniky jako možnost podpory osob s kombunivaným postižením 7. Stáří jako jeden z aspektů osob s kombinovaným postižením, možnosti uplatnění speciálních pedagogů v této oblasti Předmět je podpořen systémem Moodle. Poždadavky pro splnění předmětu: Studenti Oborového studia speciální pedagogiky: účast na seminářích, průběžné plnění zadávaných úkolů v rámci seminářů, zápočet obsahuje test z latinské terminologie. Zkouška: písemný test na základě probraných témat + úsní zkoušení. Studenti oboru Psychologie a speciální pedagogika: ke zkoušce napsat práci na zadané téma (bude zadáno na 1. přednášce), termín odevzdání bude jasně stanoven. V případě neodevdání práce studentovi propadá 1. termín zkoušky. Zkouška: písemný test na základě probraných témat + ústní zkoušení. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (11.01.2017)
|