PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Propedeutika speciální pedagogiky ŠPATNÁ K.-> 799 - OBSP18199
Anglický název: Propedeutics of Special Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 52 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Korekvizity : OBSP18111, OBSP18112, OBSP18140, OBSP18250
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
1.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami (zejména Čáda, Mauer, Zeman, Sovák). 2. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny sppg. 3. Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním. 4. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu. 5. Integrace a inkluze jako proces.6. Vývoj podoborů sppg: tyflopedie a probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí se zrakovým postižením, vývoj slepeckého písma a pomůcek, , ústavní péče o nevidomé, přínos rodiny Klárů, B. Hoňkové, K.E.Macana, spolková svépomocná činnost nevidomých 7. logopedie, surdopedie , vývoj rozporuplných přístupů ke vzdělávání lidí se sluchovým postižením. Orální metoda a znaková řeč. Specializované ústavy a spolky, přínos V.Frosta, K.Výmoly, M.Sováka 8. psychopedie a cesta k pochopení fenoménu slabomyslnosti, K.S.Amerling a Ernestinum, systém pomocného školství, K.Herfort, Čádovy sjezdy, J. Zeman, specifika přístupu k lidem s mentálním postižení v době totality 9. somatopedie a propojení péče výchovné,léčebné a sociální, souvislosti sociální a medicínské, priority v díle R. Jedličky, Fr. Bakuleho a A. Bartoše 10. Právní vědomí, zákonodárství a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. Národní plán podpory a integrace občanů se zdravotním postižením 2006- 2009 11. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006), nové trendy ve speciální pedagogice. 12. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci, rozvoji a různorodosti zdravotních a sociálních služeb pro lidi se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Rozvoj neziskového sektoru po roce 1989, role státu, krajů a obcí při podpoře neziskového sektoru. 13. Speciální pedagogika osob v období senia, specifika přístupu k osobám se zdravotním postižením ve vyšším věku. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR.
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2010)
Literatura

jANKOVSKÝ,J.: Etika pro pomáhající profese.Praha. Triton,2003. ISBN 80-7254-329-6

Michalík, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN-80-7067-981-6.

Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN-80-85931-65-6.

VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5.

VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-866633-07-1.

VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-866633-08-X.

Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2010)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK