Propedeutika speciální pedagogiky ŠPATNÁ K.-> 799 - OBSP18199
|
|
|
||
1.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami (zejména Čáda,
Mauer, Zeman, Sovák). 2. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové
skupiny sppg. 3. Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním. 4. Pokusy o periodizaci péče o
postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu. 5. Integrace a inkluze jako proces.6. Vývoj podoborů sppg:
tyflopedie a probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí se zrakovým postižením, vývoj slepeckého písma a pomůcek, ,
ústavní péče o nevidomé, přínos rodiny Klárů, B. Hoňkové, K.E.Macana, spolková svépomocná činnost nevidomých 7.
logopedie, surdopedie , vývoj rozporuplných přístupů ke vzdělávání lidí se sluchovým postižením. Orální metoda a znaková
řeč. Specializované ústavy a spolky, přínos V.Frosta, K.Výmoly, M.Sováka
8. psychopedie a cesta k pochopení fenoménu slabomyslnosti, K.S.Amerling a Ernestinum, systém pomocného školství,
K.Herfort, Čádovy sjezdy, J. Zeman, specifika přístupu k lidem s mentálním postižení v době totality
9. somatopedie a propojení péče výchovné,léčebné a sociální, souvislosti sociální a medicínské, priority v díle R. Jedličky,
Fr. Bakuleho a A. Bartoše 10. Právní vědomí, zákonodárství a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem
týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. Národní plán podpory a integrace občanů se zdravotním postižením
2006- 2009 11. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006), nové trendy
ve speciální pedagogice. 12. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci, rozvoji a různorodosti zdravotních a
sociálních služeb pro lidi se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Rozvoj neziskového sektoru po roce 1989, role státu,
krajů a obcí při podpoře neziskového sektoru. 13. Speciální pedagogika osob v období senia, specifika přístupu k osobám
se zdravotním postižením ve vyšším věku. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR.
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2010)
|
|
||
jANKOVSKÝ,J.: Etika pro pomáhající profese.Praha. Triton,2003. ISBN 80-7254-329-6 Michalík, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN-80-7067-981-6. Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN-80-85931-65-6. VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-866633-07-1. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-866633-08-X. Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2010)
|